Firmy chcą być „eko”

Firmy chcą być „eko”

Na Zachodzie przedsiębiorstwa, które starannie dbają o to, aby ich produkty były przyjazne środowisku i mu nie szkodziły to praktycznie już norma. Dziś moda na „zielony” wizerunek firmy i wprowadzanie do produkcji ekologicznych rozwiązań rozpowszechniła się także w Polsce.

 

Świadczy o tym wielkość nakładów, jakie ponoszą polskie przedsiębiorstwa na wdrożenie „proekologicznych” środków. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego tylko w 2013 r. było to bagatela ponad 5,4 mld zł - to połowa wszystkich środków, jakie w Polsce wydawane są rocznie na ochronę środowiska. Na wydatkach na ten cel przedsiębiorcy nie oszczędzają – w ciągu 10 lat nakłady na ten cel w polskich firmach wzrosły niemal dwukrotnie. Co więcej - raport KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowany pod koniec zeszłego roku potwierdził, że obecnie 96 proc. firm, a więc niemal wszystkie, deklaruje, że ich powinnością jest odpowiadanie na wyzwania ekologiczne i społeczne i już ponad połowa z nich te zadania - głównie właśnie związane z ochroną środowiska naturalnego - realizuje.

 

Przykład do Polski idzie z Zachodu. W fabrykach polskiej siedziby firmy Somfy, światowego lidera w produkcji inteligentnych urządzeń do domów i budynków użyteczności publicznej, od miesiąca rozpowszechniane są instrukcje i zasady z centrali z Paryża dotyczące wytwarzania nowych, pierwszych proekologicznych produktów. Za kilka tygodni pierwsze takie produkty zjadą z taśmy w Polsce. Somfy ma też ambitny plan – do 2018 r. chce, aby połowa produkcji spółki była „eko”.

 

 

Czytaj również: Wysoko cenione produkty

 

Program wdrożony w Somfynazwano „Act for green” i - jak tłumaczy dyrektor zarządzający spółki Radosław Borkowski - to własna, autorska inicjatywa przedsiębiorstwa. „Chcemy odpowiedzialnie chronić nasze otoczenie. Dlatego nasze nowe produkty będą przyjazne środowisku w każdym cyklu ich istnienia: już w fazie ich produkcji aż do recyklingu, poprzez ich transport oraz faktyczne ich użytkowanie” - mówi Borkowski. Jak konkretnie wygląda ta proekologia w Somfy? Przede wszystkim ekologiczne będą opakowania produktów – co najmniej w 50 proc. będą składać się z materiałów pochodzących z recyklingu, a instrukcja do nich w całości zostanie wydrukowana na papierze pochodzącym z makulatury. Somfy całkowicie wykluczyło stosowanie materiałów styropianowych i PVC, które szkodzą środowisku. Także samo użytkowanie produktów ze znakiem „Act for green” będzie przyjazne środowisku, bo będzie oszczędnie zużywało energię. Przy produkcji i późniejszym użytkowaniu ekologicznego sprzętu zużywa się nawet dwa razy mniej dwutlenku węgla niż w przypadku produktów standardowych. Dzięki temu nasze produkty nie są inwazyjne dla środowiska” - dodaje Borkowski.

 

Czytaj również: Certyfikat Achilles

 

Eksperci wskazują na co najmniej trzy powody zainteresowania ekologią naszych przedsiębiorców. Po pierwsze to wynik nakładanych na nich z roku na rok coraz to nowych prawnych obowiązków (przepisów środowiskowych czy unijnych dyrektyw) związanych z ochroną środowiska, do których po prostu muszą się dostosowywać. Drugi powód to kwestia dostępu do środków unijnych – inwestycje z zakresu ekologii przedsiębiorcom głównie finansuje Unia Europejska. I jest jeszcze jeden powód - właściciele firmwidzą, że „zielony” wizerunek firmy daje im wymierne korzyści. Polacy bowiem bardziej ufają firmom odpowiedzialnym społecznie i chętniej sięgają po ich produkty niż tych, którzy takich zasad nie stosują.

2015-07-06
Źródło: ortusmedia / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19159 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 189

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >