Hotel idealny

Hotel idealny

Wejście do branży hospitality wydaje się wielu osobom niezwykle atrakcyjne. Jednak kusząca wizja własnego hotelu, w którym można przyjmować zarówno gości z zewnątrz, jak i przyjaciół oraz rodzinę, często przesłania świadomość charakteru obiektu i specyfiki biznesu. Idealny hotel to budynek łączący doskonały design z funkcjonalnością. Taki, za którym idzie biznes. Od tego, aby te sfery ze sobą współgrały jest odpowiedni architekt. Czytaj dalej

 

 

Zaprojektować idealny hotel – stworzyć design pod gościnny biznes


Komentarz: Tomasz Wuczyński, właściciel Grupa Plus Architekci, architekt odpowiedzialny m.in. za projekt hotelu Poziom 511 Design Hotel & Spa i jego dyrektor zarządzający przez pierwsze dwa lata działalności.

 

Ludzie często marzą o posiadaniu restauracji lub hotelu. Ale nie zawsze wiedzą, co chcą zbudować, a rynek nie jest łaskawy – po popełnieniu błędów przy planowaniu obiektu, z roku na rok trzeba do interesu dokładać, a to się już nikomu nie podoba. Dobry architekt powinien umieć zadać pytania, które spowodują, że inwestor określi profil obiektu. Oprócz przyjemności z bycia gospodarzem, zwyczajnie musi udać się biznes.

 

Planowanie inwestycji należy więc zacząć od określenia celu biznesowego oraz zlecenia opracowania studium wykonalności. Tego typu analizami zajmują się firmy działające w branży consultingu hotelowego. Dzięki temu inwestor uniknie sytuacji, w której zbuduje swoje marzenie o posiadaniu hotelu na podstawie własnych wyobrażeń, nie popartych rzetelną analizą biznesową. Dla nas jako architektów ważne jest, aby inwestor wspólnie z konsultantami dostarczyli informacji o tym, jaki ma to być rodzaj obiektu, jakie będzie posiadał funkcje, dla jakiej grupy docelowej zostanie przeznaczony.

 


 

 

Czytaj również: Otwarcie Galerii Piła przewidziano na IV kwartał 2014 r.

 

 

Kwestia estetyczna pojawia się później i musi wynikać z funkcji, która jest bardzo ważna szczególnie w takim budynku. Estetyka jest narzędziem, a nie celem samym w sobie. Potrzeba estetyczna jest coraz istotniejsza dla klienta, więc projektując coś atrakcyjnego wizualnie, przyciągamy kolejnych klientów i zarabiamy dla hotelu pieniądze. Nie można zapominać też, że estetyka obiektu powinna odpowiadać grupie docelowej i lokalizacji hotelu. Hotel położony nad morzem będzie się różnił stylem od hotelu w górach – gość powinien otrzymać usługę spójną, dopasowaną do otoczenia i co za tym idzie swojego wyobrażenia o niej.

 

W opinii inwestorów najtrudniejszym wyzwaniem dla architekta jest zmieszczenie się w zakładanym przez nich budżecie. Można wręcz powiedzieć, że projektanci są odbierani jako ludzie, którzy nie dbają o finanse inwestora, chcąc realizować swoje wizje i architektoniczne marzenia. Ważne jest, by zmieścić się w zakładanych kosztach, stworzyć w tych ramach jak najlepszą architekturę. Myśląc o konkretnych rozwiązaniach architektonicznych na pewno trudną sztuką jest zachowanie odpowiednich relacji pomiędzy poszczególnymi funkcjami hotelu. Jest to szczególnie skomplikowane, kiedy grupa docelowa nie jest jednorodna i dana funkcja obsługuje np. klienta indywidualnego, biznesowego i konferencyjnego. Każda z tych grup ma inne oczekiwania wobec obsługi oraz standardu. Na dodatek klient indywidualny zazwyczaj nie przepada za dużymi grupami firmowymi, np. na śniadaniu w hotelowej restauracji. Zadaniem architektów jest takie zaprojektowanie obiektu, aby wszelkie niedogodności z tym związane zminimalizować lub w ogóle wyeliminować.

 

Kolejna kwestia to wygoda i koszty codziennej obsługi hotelu. Funkcje powinny być tak zaplanowane, aby personel był jak najmniej widoczny dla gości. Powtarzalne pokoje grupujemy tak, aby housekeeping mógł w wygodny i sprawny sposób sprzątać pomieszczenia. Oszczędza to czas obsługi, podnosi jej jakość, minimalizuje liczbę błędów. Zaoszczędzonych 5 minut na sprzątaniu każdego pokoju, to w skali roku znacząca kwota.


 

Czytaj również: Duże mieszkania dla dużych rodzin

 

 

Poprawne zaprojektowanie hotelowej restauracji nie jest łatwe. Musi ona zapewniać szybką obsługę, oferować przyjemne doznania estetyczne. Kelnerzy powinni mieć możliwość sprawnego reagowania na potrzeby klientów, ale z drugiej strony nie błąkać się bez celu po sali. Dobrze byłoby, aby sala była widoczna z „wydawki“, ale „wydawka“ z sali już nie może być widoczna. To są niuanse, ale mają ogromny wpływ na jakość obsługi.

 

Z kolei projektowanie spa to zupełnie oddzielna dziedzina. Ogólna zasada dotycząca projektowania usług w hotelu jest taka, że muszą być one widoczne dla klienta. Gość hotelu, który nie zobaczy danej usługi, najprawdopodobniej o nią nie zapyta. Oprócz aspektów czysto funkcjonalnych trzeba zapewnić realizację sprzedaży.

 

Inwestor musi od samego początku zdawać sobie sprawę, że jakość zaprojektowanych rozwiązań architektonicznych w hotelu ma bezpośrednie i duże przełożenie na koszty, zarówno budowy jak i późniejszego użytkowania.

 

Podsumowując, biznes hotelowy jest trudny i specyficzny, ale z drugiej strony można na nim dobrze zarobić, jeśli cały proces przeprowadzi się mądrze projektowo i analitycznie.

Źródło: kostrzewapr / budnet.pl

Tagi

Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19124 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 213

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >