Jak innowacje widzą przedsiębiorcy?
Jak wynika z raportu EFL „Innowacje w MŚP. Pod lupą”, wielu polskich przedsiębiorców do tematyki innowacyjności podchodzi bardziej restrykcyjnie niż instytucje Unii Europejskiej. Być może dlatego tak wielu z nich uważa, że rodzaj prowadzonego przez nich biznesu nie nadaje się do wdrażania innowacji i nie są one niezbędne do owocnego funkcjonowania na rynku.
Czytaj dalej
Zgodnie z unijną definicją, innowacja jest wdrożeniem nowego lub istotnie ulepszonego produktu, wyrobu, usługi lub procesu, nowej metody organizacyjnej lub nowej metody marketingowej w praktyce gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem. Z kolei przedsiębiorcy, którzy wprowadzają rozwiązania nowe w swoich firmach, ale nie na świecie, prowadzą prace nad nowymi produktami czy usługami, których z różnych przyczyn nie wdrażają – wcale nie uznają się za innowacyjnych.
– Innowacje umożliwiają kreowanie nie tylko potrzeb, ale też nowych rozwiązań, które do tej pory nie były prezentowane na rynku – mówi Jarosław Kępa, Członek Zarządu Cimat Sp. z o.o., jeden z ankietowanych. – Rzeczy, które do tej pory nie istniały. Firma jest innowacyjna, kiedy systematycznie wprowadza nowe typy urządzeń i kreuje na nowo rynek. Firma innowacyjna powinna się wyróżniać tym, że ma swoją jednostkę wyspecjalizowaną w działalności badawczo-rozwojowej, poszukiwaniu nowych ścieżek, rozwiązań, które jeszcze nie istnieją. Innowacje nie mogą być robione przypadkowo, muszą być zaplanowane, metodyczne i być wpisane w strategię firmy.
Przedsiębiorcy, którzy nie inwestują w innowacje, tłumaczą zaś taką postawę specyfiką branży (35,9 proc), brakiem środków (26,7 proc.) lub zbliżonym do niego argumentem skali działalności (19,1 proc.). Jak wynika z badania przedsiębiorcy inwestują przede wszystkim środki własne (94,2 proc.), bez których – w ocenie badanych – praktycznie nie ma możliwości prowadzenia prac nad innowacjami. Przynajmniej w początkowej fazie wiążą się one z podjęciem ryzyka i lokowaniem własnego kapitału. Jeśli firma nie generuje odpowiednich nadwyżek, to o innowacjach w ogóle się nie myśli, co w szczególności dotyczy mikro- i małych firm. Instrumentami zewnętrznego finansowania, bez których innowacyjne działania nie odbyłyby się, dla ok. 40 proc. inwestujących firm są dotacje (25,3 proc.), kredyt bankowy (14,5 proc.) oraz leasing (8,3 proc.).
– Innowacje staramy się finansować przede wszystkim ze środków własnych, najmniejszym możliwym nakładem, pokrywając je z marży z projektów, które realizujemy. Dzieje się tak ze względu na wysokie ryzyko, że zostaniemy z inwestycjami i nie będziemy mieli zwrotu zainwestowanych pieniędzy – mówi Krzysztof Kamiński, prezes Alnea sp. z o.o., który brał udział w badaniu na potrzeby raportu.
Raport wieloaspektowo prezentuje stosunek polskich przedsiębiorców do tematyki innowacji, opierając się na jednoznacznych danych liczbowych. Na ich podstawie obnaża wiele paradoksów, często wynikających z niezrozumienia, czym jest innowacyjność i czemu należy się o nią starać. Na temat innowacyjności i barier w dostępie do niej wypowiadają się sami przedsiębiorcy w
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Treningi Fitness ? Liczba postów: 187 Grupa: Trudne tema... Jeśli marzysz o sportowej sylwetce i chcesz zrzucić kilogramy przed latem, koniecznie musisz ustalić swój deficyt kaloryczny. Załóżmy, że Twój organizm potrzebu...
- problemy z cerą Liczba postów: 65 Grupa: Trudne tema... Z pewnością jednym z najważniejszych aspektów wyboru dobrego dermatologa są jego kwalifikacje i doświadczenie. W Polsce, aby zostać dermatologiem, potrzebna jes...
- Pit 2020 Liczba postów: 9 Grupa: Trudne tema... Cześć, pomyślałam że podzielę się z Wami moimi odczuciami w temacie rozliczeń PIT. W końcu to bardzo aktualny temat i myślę, że wiele osób on zainteresuje. Otóż...
- Kredyt na remont mieszkania Liczba postów: 21 Grupa: Trudne tema... Jakie raty miesięczne posiadacie jeśli wzięliście taki kredyt?
- Problem alkoholowy - jak walczyć? Liczba postów: 228 Grupa: Trudne tema... W jaki sposób uświadomić osobę uzależnioną?