Kredyt hipoteczny na mieszkanie - jakie warunki musisz spełnić?

Kredyt hipoteczny na mieszkanie - jakie warunki musisz spełnić?

Nowe, większe mieszkanie brzmi kusząco, jednak sam proces przeprowadzki i zakupu nowego lokum może wydawać się problematyczny, szczególnie jeżeli pierwszy raz podejmujemy decyzję o wzięciu kredytu hipotecznego. Poniższy poradnik pomoże zadbać o prawidłowy przebieg sprawy, opisując cały proces krok po kroku. Czytaj dalej

 

Zacznijmy od tego, że kredyt hipoteczny znacznie różni się od tradycyjnego, nie dostaniemy go od ręki i na dowolny cel. Podstawowym zabezpieczeniem takiego kredytu jest hipoteka, czyli zakupiona nieruchomość staje się poniekąd własnością banku na czas spłacania kredytu. Znaczy to tyle, że w przypadku ewentualnego zalegania ze spłatą, bank ma prawo odzyskać swoją należność poprzez sprzedaż naszej nieruchomości.

Zakup własnego mieszkania to spora inwestycja, a także odpowiedzialność, dlatego wieloetapowy proces przyznania kredytu powinien odbyć się z jak największą świadomością czynów oraz wiedzą. Podpowiadamy, jakie warunki należy spełnić, by otrzymać kredyt hipoteczny na zakup, budowę, bądź remont nieruchomości.

 

Badanie zdolności kredytowej, czyli spotkanie z doradcą

Przed rozpoczęciem poszukiwań idealnego mieszkania czy domu, w pierwszej kolejności należy umówić się na spotkanie z doradcą. Celem rozmowy będzie uświadomienie kredytobiorcę o konsekwencjach długoletniego zobowiązania, zapoznanie się z dokumentami oraz oszacowanie pełnych kosztów spłat.

Należy wziąć pod uwagę, że dojdą także dodatkowe zobowiązania finansowe, które będzie trzeba pokryć podczas samego procesu ubiegania się o kredyt. Na spotkaniu z doradcą szczegółowa zostanie przeanalizowana umowa o pracę kredytobiorcy, jej rodzaj i długość, a także wygrodzenie z ostatniego półrocza. Na postawie tych informacji doradca zdecyduje czy posiadamy zdolność kredytową czy też nie.

 

Czytaj również: Kredyt hipoteczny na zakup mieszkania czy wynajem?

 

 Kredyt hipoteczny na mieszkanie - jakie warunki musisz spełnić?

 

Wybór nieruchomości

Prawdopodobnie najprzyjemniejsza część całego procesu. Jeżeli doradca zatwierdził naszą zdolność kredytową, możemy rozpocząć poszukiwania wymarzonego mieszkania. W tym celu istnieje możliwość samodzielnych działań lub kontakt z pośrednikiem biura nieruchomości. Pomoc ta może okazać się bardzo ważna, ponieważ pośrednik dokładnie sprawdza Księgę Wieczystą, aby zdobyć cenne informacje o wybranej przez nas nieruchomości, czyli dane obecnego właściciela i stan obciążenia finansowego nieruchomości.

 

Wysłanie dokumentów i negocjacje

Wspólnie z doradcą wybieramy dwie lub trzy placówki bankowe, z którymi chcemy zawrzeć umowę, ponieważ oferują najlepsze warunki dopasowane do naszych potrzeb. Po złożeniu wymaganych dokumentów, czekamy na decyzję. Jeżeli zgodę wyrazi więcej niż jeden bank, można wtedy rozpocząć negocjacje, które powinny odbyć się także z pomocą doradcy. W następnej kolejności ustalane są szczegóły, czyli ostateczna kwota raty kredytu, a ponadto należy stworzyć plan całego kosztorysu, który będzie obejmował także ubezpieczenie, obligatoryjne produkty czy rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy.  

 

Podpisanie umowy kredytowej i aktu notarialnego

Po dokonaniu bardzo ważnej decyzji o wyborze banku i jego oferty, należy przystąpić do ostatecznego kroku, czyli podpisania z nim umowy. Ten proces może potrwać kilka dni, a po otrzymaniu umowy należy bezzwłocznie prosić o wsparcie doradcy, który będzie zobowiązany wytłumaczyć całą zawartość dokumentu. 

Po złożeniu podpisów zawrzemy umowę z bankiem o przydzielenie kredytu, jednak należy jeszcze podpisać umowę z obecnym właścicielem nieruchomości, czyli tzw. akt notarialny. Do notariusza trzeba będzie zanieść wymagane dokumenty, które powinien dostarczyć obecny właściciel nieruchomości oraz umowę kredytową, którą zawarliśmy z bankiem. Warto wziąć pod uwagę, że usługa notariusza to dodatkowy wydatek finansowy, w skład którego wchodzi podatek, taksa notarialna, odpisy dokumentów oraz opłaty sądowe. Kolejny wydatek to wpis hipoteki do Księgi Wieczystej, który można załatwić także samemu udając się do Sądu.

 

Odbiór kluczy i formalności urzędowe

Po zatwierdzeniu wszystkich dokumentów i podpisaniu ich, czekamy na odbiór naszego mieszkania. Podczas przekazania nieruchomości warto stworzyć protokół o aktualnym stanie i wyposażeniu domu. Po zakupie mieszkania musimy udać się do Urzędu Skarbowego, by uiścić podatek, do urzędu miasta lub gminy, aby złożyć deklarację o nowym miejscu zamieszkania oraz zakładu energetycznego czy gazowni w podobnym celu.

I to już będzie wszystko, po przebyciu tych pięciu kroków możemy cieszyć się nowym mieszkaniem! Warto również sprawdzić, czy deweloper nie oferuje pomocy doradców finansowych w ramach swojej oferty mieszkaniowej. Takie informacje znajdują się przeważnie na stronach inwestycji, np. http://krysztalowa2.pl/.


Czytaj również: Korzystne zmiany dla klientów w ustawie o kredytach hipotecznych

 

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Źródło: artykuł partnerski / budnet.pl
Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 18100 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 164

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >