Modernizm we współczesnej odsłonie

Modernizm we współczesnej odsłonie

Przywrócić blask przeszłości tak, by nie popaść w manieryzm i nieudane imitacje, nie jest łatwo. Zwłaszcza, jeśli chodzi o budynek zabytkowy, ponadto reprezentujący wymagający ogromnej dyscypliny formalnej styl modernistyczny. Czytaj dalej

 

Renowacja dworca kolejowego w Głogowie


 Ta trudna sztuka udała się z pewnością  podczas modernizacji dworca PKP w Głogowie

Pamiętający jeszcze lata przedwojenne budynek dworca kolejowego, wybudowany w stylu modernistycznym, został oddany do użytku w 1935 roku. Nowy obiekt zastąpił nie spełniający już swojego zadania dworzec z 1846 roku, znajdujący się w miejscu obecnego peronu drugiego. W tamatym czasie był on jedną z perełek architektonicznych Głogowa, a wszystko za sprawą pięknej klinkierowej elewacji oraz malowniczego położenia. Przed dworcem usytuowano wspaniały skwer, na którym chętnie wypoczywali mieszkańcy miasta oraz podróżni wybierający się w dalszą podróż. Choć w czasie wojny budynek dworca nie został bardzo zniszczony, to w dużym stopniu ucierpiała bogata infrastruktura kolejowa znajdująca się wokół, m.in. warsztaty taboru kolejowego i bocznice. Remont kompleksu ciągnął się aż do lat 60-tych XX wieku i objął również główny budynek. Otynkowany i pomalowany na żółty kolor, stracił swój charakter i dawny blask. Od tego czasu dworzec przechodził jedynie drobne prace odświeżające i konserwatorskie. W międzyczasie sukcesywnie ograniczano kolejne połączenia kolejowe z Głogowa. W związku z malejącym ruchem kolejowym zamknięto dworcową restaurację, wiele pomieszczeń trafiło w prywatne ręce, a cała infrastruktura dworcowa powoli niszczała.

 

Czytaj również: Dostosowanie architektury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych

 

Czas na zmiany

Po wielu latach zaniedbań, dworzec PKP w 2012 roku przeszedł remont kapitalny.

Najważniejszą zmianą w stosunku do poprzedniego wyglądu budynku była nowa elewacja, przypominająca swoim wyglądem dworzec z początków swojego istnienia, czyli zaraz po wybudowaniu w latach 30-tych XX wieku. – Przy tworzeniu projektu modernizacji dworca, niezwykle istotne było nawiązanie do jego historycznego wyglądu. Stan oryginalnej ceglanej elewacji nie pozwalał na jej renowację, stąd też decyzja o zastosowaniu płytek klinkierowych jak najbardziej zbliżonych swoim wyglądem do oryginalnej starej cegły – wyjaśnia Janusz Grochowski, architekt z Pracowni Architektonicznej Archwig, odpowiedzialny za modernizację dworca. To właśnie wybór odpowiedniego modelu płytek stanowił jedno z największych wyzwań całego projektu. - Ostateczny dobór modelu płytek odbył się po zapoznaniu z materiałami archiwalnymi i został dokonany wspólnie z Dolnośląskim Konserwatorem Zabytków (oddział w Legnicy) w ramach nadzoru autorskiego – dodaje. Do wykończenia dworca użyto płytek klinkierowych Röben Adelajda w oryginalnym burgundowym kolorze. Elewacja wcześniej została dodatkowo docieplona metodą lekką mokrą, co nie obciążyło starych murów budynku, a same płytki zostały przyklejone na klej. Zastosowanie takiego rozwiązania nie tylko poprawiło wygląd budynku, ale także wpłynęło na polepszenie jego właściwości termoizolacyjnych. Dbając o jak najlepsze odwzorowanie fasady dworca, nie zapomniano o smaczkach architektonicznych, które wzbogacają i ożywiają całą bryłę. Poszczególne detale wykonano z poszanowaniem charakteru pierwotnego projektu. Dotyczy to przede wszystkim okien widniejących w głównej fasadzie budynku, jak i w jego prawym i lewym skrzydle. Są one otoczone białym obramowaniem, przestrzenie między nimi natomiast wypełnia tynk w kolorze écru. Ta przywrócona, architektoniczna koncepcja, na ponad pięćdziesiąt lat wyłączona z wyglądu budynku, dobitnie podkreśla modernistyczny styl obiektu.  W tylnej części dworca klinkier zastosowano do wysokości okien najniższej kondygnacji, a już powyżej pojawia się elewacja pokryta tynkiem. Modernizacja Głogowskiego Dworca PKP kosztowała nieco ponad 3,2 miliona złotych.

 

Czytaj również: Szklana elewacja wieży

 

Źródło: yasna / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • pompy ciepła Liczba postów: 30 Grupa: Innowacje w... Jeżeli szukacie producenta pomp to tutaj znajdziecie firmę, która jest jest niezależnym, rodzinnym, europejskim producentem i globalnym dostawcą pneumatycznych...
  • Budowa hali Liczba postów: 241 Grupa: Innowacje w... Jeśli chodzi o znaki, to podczas budowy nowych osiedli konieczne jest także zaplanowanie dróg oraz ich właściwe oznakowanie. Informacje na ten temat można znale...
  • Tanie domy szkieletowe Liczba postów: 75 Grupa: Innowacje w... Polecam Skandic Hus jeżeli jesteś zainteresowany ciekawym projektem na ładny i wygodny dom.
  • Centrala pożarowa Liczba postów: 13 Grupa: Innowacje w... Z jakich systemów zabezpieczeń korzystacie? producent ogrodzeń aluminiowych
  • Nowoczesne budownictwo?] Liczba postów: 64 Grupa: Innowacje w... Szanowni Państwo, Szczególną uwagę warto zwrócić na rodzaj materiału ociepleniowego oraz zastosowany system wykończenia elewacji (preparat gruntujący, zaprawa k...

Kalkulator zużycia materiałów do budowy sufitów podwieszanych

Społeczność budnet.pl ma już 19164 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 238

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >