Zapisz się do newslettera | Zarejestruj się | Zaloguj się
 
Oświetlenie - sklep - świetlny marketing

Oświetlenie - sklep - świetlny marketing

Nie od dzisiaj wiadomo, że dobra ekspozycja produktu korzystnie wpływa na sprzedaż. Przemyślany projekt oświetlenia oraz trafny dobór wykorzystanych źródeł światła, ma decydujący wpływ na atrakcyjność prezentowanego towaru. Czytaj dalej


Światło dobrej jakości

Podstawowe zadanie systemów oświetleniowych w sklepie, to zapewnienie odpowiedniej ilości światła i właściwej ekspozycji towarów. Jako oświetlenie główne najczęściej wykorzystuje się świetlówki liniowe. W mniejszych sklepach funkcję tę pełnią również świetlówki kompaktowe i żarówki halogenowe, w większych – lampy metalohalogenkowe. Aby oświetlenie spełniało swoją funkcję, powinno być równomierne i mieć odpowiednie natężenie.

W supermarketach wynosi ono zazwyczaj od 500 do 1000 luxów. Zapewnienie takiego oświetlenia to zadanie projektanta. Jednak równie ważnym czynnikiem, o czym niestety często się zapomina, a na co ma wpływ każdy właściciel sklepu, jest jakość światła. Pod tym pojęciem rozumiemy odpowiednio wysoki wskaźnik oddawania barw – Ra. W wielu sklepach wciąż używa się świetlówek niskiej jakości – tańszych, lecz powodujących, że towar wygląda mało atrakcyjnie, jest „wyprany” z kolorów. Co więcej, źródła światła o niskim Ra mają również niekorzystny wpływ na samopoczucie klientów i pracowników sklepów. Dlatego też najnowsze normy dotyczące oświetlenia miejsc, w których ludzie przebywają przez dłuższy okres (PN-EN 12464-1), zalecają stosowanie źródeł światła o Ra przekraczającym 80. Firma OSRAM posiada w swojej ofercie świetlówki LUMILUX, które łączą wysoki wskaźnik oddawania barw (Ra=85) z przystępną ceną. Inwestycja w takie świetlówki spowoduje, że klienci będą chętniej odwiedzali sklep i częściej dokonywali w nim zakupów. W miejscach, w których oddawanie barw jest szczególnie ważne, czyli np. w salonach odzieżowych, zalecane jest stosowanie źródeł światła takich jak świetlówki liniowe OSRAM LUMILUX DE LUXE.

Ich wskaźnik oddawania barw przekracza 90, co oznacza niemal idealne oddanie oryginalnych kolorów oświetlanych produktów. Wysoki wskaźnik oddawania barw charakteryzuje również coraz częściej stosowane lampy metalohalogenkowe. Ich popularność wynika ze zwartej budowy i wyjątkowo wysokiej skuteczności świetlnej. Firma OSRAM poleca szczególnie lampy POWERBALL Shoplight o wartości Ra wynoszącej 95 i powiększonym wskaźniku oddawania barwy czerwonej, co ma szczególne znaczenie przy ekspozycji odzieży i kosmetyków.

Ciepło - zimno

Aby uatrakcyjnić ekspozycję, poza dobrej jakości oświetleniem głównym, stosuje się oświetlenie miejscowe. Korzystny efekt ma przykładowo podświetlenie ekspozycji czy półek z towarami akcentującym światłem żarówek halogenowych. Ważną rolę w ekspozycji towarów, szczególnie w supermarketach, gdzie oferuje się bardzo różnorodne produkty, jest dopasowanie do ekspozycji barwy światła. Świetlówki LUMILUX, w zależności od wersji, emitują światło o temperaturze barwowej od 2700 K, do 8000 K. Co to oznacza? Pierwsza wartość oznacza światło „ciepłe”. Wytwarzające je świetlówki LUMILUX INTERNA są przeznaczone w szczególności do oświetlania stoisk z pieczywem, serami, warzywami i owocami. Produkty te, wyglądają w „ciepłym” świetle świeżej i atrakcyjniej. Cieplejsze światło stosuje się również przy ekspozycji mebli, odzieży i kosmetyków. Świetlówki wytwarzające światło „dzienne” i „chłodne” znajdują zaś zastosowanie przy oświetleniu produktów mrożonych. Częściej stosuje się je również przy oświetleniu ogólnym dużych powierzchni, gdzie „dzienna” barwa światła korzystnie redukuje ewentualne zmęczenie klientów. Zakres temperatur barwowych świetlówek jest bardzo szeroki, dlatego też chcąc w najlepszy sposób uatrakcyjnić ekspozycję, powinniśmy szczególną uwagę zwrócić na wybór najlepszego rozwiązania.
Przy wyborze oświetlenia warto wreszcie pamiętać o tym, że źródła światła dobrej jakości zapewniają wyraźnie mniejsze zużycie energii, a także wymagają rzadszej wymiany. Przykładowo, trwałość świetlówek LUMILUX oblicza się na 20 000 godzin.

Nowoczesna ekspozycja

Producenci oświetlenia stale pracują nad udoskonalaniem istniejących rozwiązań. W związku z tym, na rynku pojawiają się co kilka lat przełomowe technologie, które znajdują zastosowanie m.in. w handlu. Obecnie, coraz większą popularnością cieszą się rozwiązania wykorzystujące diody elektroluminescencyjne – LED. Stosuje się je m.in. do oświetlenia akcentującego i tworzenia specjalnych efektów przy ekskluzywnych ekspozycjach np. biżuterii czy elektroniki. Diody LED są wyjątkowo małe i charakteryzują się trwałością sięgającą od 30 000 do 50 000 godzin.

Co szczególnie istotne przy oświetleniu dekoracyjnym, diody LED dostępne są w wersjach wytwarzających światło o różnych barwach. Wykorzystanie diod LED wymaga zazwyczaj specjalnej instalacji, jednak obecnie na rynku dostępne są również moduły, które takiej instalacji nie wymagają. Lampka DECOSPOT LED firmy OSRAM może być zamontowana w miejsce zwykłej, reflektorowej żarówki halogenowej a także zwykłej żarówki o „małym” gwincie. DECOSPOT LED, w zależności od wersji, świeci na biało, zielono, niebiesko lub czerwono, można również zainstalować wersję zmieniającą barwę światła. W przeciwieństwie do innych źródeł światła, diody LED nie nagrzewają się, więc są idealne do oświetlenia akcentującego wszelkich produktów wrażliwych na temperaturę.

W przypadku większych sklepów i powierzchni handlowych zastosowanie znajdują systemy sterowania oświetleniem. Pozwalają na optymalne wykorzystanie możliwości oświetlenia, zmianę natężenia, barwy i temperatury światła, w zależności od aktualnych potrzeb. Przykładem takiego systemu jest DALI EASY firmy OSRAM, który pozwala w prosty sposób dokonywać najbardziej wyszukanych modyfikacji oświetlenia. W systemie na stałe zapisano m.in. opcję symulacji światła dziennego – światło wewnątrz budynku zmienia się wraz z porą dnia. Za system DALI EASY firma OSRAM została nagrodzona na targach ŚWIATŁO 2006.

Źródło: budnet.pl
Autor: Pegasus PR/budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 58 Grupa: Nowości ara... No tak a nie tylko namawiać na potrzebne produkty, to prawda. Duże plusy na takich firm. Z czegoś rezygnujemy ale wzamian coś innego bierzemy i jest dobrze dla....
  • Wyposażenie kuchni. Liczba postów: 23 Grupa: Porady i op... O zmywarka mam podobną i jest naprawdę dobra, warto o niej pomyśleć przed remontem i realizacją mebli jeżeli chcemy pod zabudowę meble.
  • Meble biurowe, gabinetowe, biurka narożne Liczba postów: 51 Grupa: Porady i op... hmm no właśnie to największy plus wykonywanych mebli na wymiar pasują wszędzie i do wszystkiego. Małe pomieszczenie dużo możliwośći :)
  • jakiej firmy wybrać meble dla dziecka Liczba postów: 91 Grupa: Porady i op... Polecam mebelki z linii francuskiej, które mają klasyczny design oraz rosną razem z dzieckiem (można je przekształcać i dokupywać nowe produkty pasujące do kole...
  • Jaki narożnik wybrać? Liczba postów: 56 Grupa: Najnowsze t... penelopka, absolutnie nie zgodzę się z Tobą :-). Jak wprowadzałem się 4 lata temu wolałem sofę i 2 fotele, zamiast narożnika i teraz żałuję. Dlatego, że w moim....

Kalkulator paneli podłogowych

Społeczność budnet.pl ma już 13189 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 270

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >