Reprezentacyjny podjazd

Reprezentacyjny podjazd

Nieco bardziej rozbudowany podjazd daje znacznie więcej możliwości użytkowych niż tylko prosty przejazd od ulicy do garażu. Wystarczy pooglądać historyczne wille, dworki i pałace aby zgromadzić pokaźną kolekcję inspiracji. Niektóre z nich – jeśli tylko mamy trochę więcej miejsca -mogą przydać się i dziś. Czytaj dalej

 


We współczesnych projektach otoczenia domów jednorodzinnych podjazd z reguły zostałzredukowany do prostej i możliwie krótkiej drogi między wjazdem na działkę a bramą garażową. Tooczywiście zrozumiałe w wypadku posiadania niezbyt dużej działki, jednak już posiadaczeodrobinę większej powierzchni mają znacznie większe możliwości. Wystarczy pooglądać historycznewille, dworki i pałace aby zgromadzić pokaźną kolekcję inspiracji. Większość z nich to oczywiściepodjazdy reprezentacyjne, budujące prestiż właściciela posiadłości, nie tylko jednak. Niecobardziej rozbudowany podjazd daje również znacznie więcej możliwości użytkowych niż tylko prostyprzejazd do garażu. Pozostaje więc zastanowić się które z nich mogą nam się przydać, orazoczywiście czy jest na nie miejsce. Niestety bowiem wszystkie te rozwiązania mają jedno poważneograniczenie – wymagają przestrzeni. Nie wszystkie jednak wymagają jej tyle samo.

 

Czytaj również: Łatwa obsługa i niezawodność


Gazon – ogrodowa perłaNajbardziej znanym z historycznych dworów i pałaców rozwiązaniem jest gazon. Słowo kojarzonedzisiaj w zasadzie wyłącznie z dużą zewnętrzną donicą w rzeczywistości oznacza duży ozdobnytrawnik otoczony drogą dojazdową kończącą się bezpośrednio przed wejściem do rezydencji. Takrozwiązany podjazd doskonale podkreślał architekturę budynku i główną oś założenia. Był to układbardzo reprezentacyjny, umożliwiający niemal teatralny podjazd przed drzwi budynku. Tworzyłrównież fantastyczną perspektywę widoczną od bramy wjazdowej. Założenie takie miało równieżswój wymiar użytkowy. Należy pamiętać, że pojazdy używane powszechnie do końca XIX stulecianiezbyt dobrze radziły sobie z jazdą do tyłu, a i promień skrętu nie należał do najmniejszych –podjazd umożliwiający wysadzenie pasażerów i wygodny nawrót był więc w zasadziekoniecznością, tym bardziej, że stajnie i wozownie znajdowały się najczęściej w oddalonej,„użytkowej” części założenia. Wymagało to jednak ogromnych obszarów, a próba zaadaptowaniatakiego rozwiązania do większości współczesnych budynków jednorodzinnych robiłaby raczejkuriozalne wrażenie. Chociażby dlatego, że nasze pojazdy z reguły są już wyposażone we wstecznybieg (a jeżeli nie – zwykle można je zwyczajnie wyprowadzić) i mają znacznie mniejszy promieńskrętu, garaż którym dysponujemy mieści jeden lub dwa samochody i z reguły jest integralnączęścią budynku mieszkalnego, a pojazdy naszych gości najczęściej parkują „pod chmurką”.

 


Transport i komunikacja czyli planujemy z głowąNajpierw należy więc przeprowadzić analizę potrzeb i możliwości. Dobrze jest w niej uwzględnićkilka czynników. Poza wielkością działki jest to liczba posiadanych (i planowanych) samochodów,planowana wielkość garażu, ale również to jak często, na jak długo i jakimi środkami transportuprzyjeżdżają do nas zarówno goście jak i pracownicy firm usługowych tacy jak na przykład kurierzyczy taksówkarze. Dobrze jest również zwrócić uwagę, jak duży jest ruch na ulicy obsługującejposesję i czy jest możliwość choćby chwilowego bezpiecznego zatrzymania przy krawędzi jezdni iwysadzenia pasażera. Wszystkie te elementy zebrane w całość podpowiedzą nam jakierozwiązania należy uwzględnić projektując podjazd do domu.

 

Czytaj również: Precyzja pod każdym kątem


Zacznijmy od gości parkujących przez najkrótszy czas – taksówkarzy, kurierów. Jeżeli nasz dom stoiprzy bocznej ulicy o niewielkim natężeniu ruchu lub wręcz przy sięgaczu obsługującym tylko kilkaposesji – problemu właściwie nie ma. Staje się on jednak coraz większy wraz ze wzrostem natężeniaruchu. Jeśli pozostawienie na chwilę samochodu przy krawędzi jezdni lub na chodniku możepowodować utrudnienia w ruchu – warto przewidzieć zintegrowaną ze strefą wejściową zatokęparkingową. Taka przestrzeń będzie szczególnie pożądana jeśli często korzystamy z taksówekwożąc ze sobą większy bagaż (na przykład na lotnisko), lub jeśli korzystają z nich osoby starsze lub oobniżonej sprawności ruchowej.

 


Kolejna rzecz o której warto pomyśleć, to miejsca parkingowe dla gości znajdujące się na posesji.Problem oczywiście znacznie się zmniejsza jeśli w pobliżu znajduje się publiczny parking. Wprzeciwnym wypadku odwiedzający nas zmotoryzowani będą najprawdopodobniej parkować napodjeździe, blokując jednocześnie wjazd do garażu. Dodatkowe zewnętrzne miejsce parkingoweprzydaje się również jeśli przyjeżdżamy do domu na chwilę i zwyczajnie szkoda nam czasu naprecyzyjne ustawianie samochodu wewnątrz garażu. Wadą tego rozwiązania jest oczywiście dośćduże zapotrzebowanie na wolną przestrzeń. Typowe miejsce parkingowe ma wymiary 2,5x5m, co wzestawieniu z niewielkimi powierzchniami działek często będzie barierą nie do przebycia. Nawetjeśli istnieje fizyczna możliwość jego wykonania, istnieje duże ryzyko że niewielka przestrzeń przeddomem zmieni się w brukowaną pustynię. Można jednak próbować stosować pewnego rodzajupółśrodki. Chociażby poszerzyć drogę dojazdową do garażu tak, aby parkujące równolegle autozmieściło się nie blokując przejazdu. Można do tego użyć kostki ażurowej, np. płyt Meba, kostkiEkostrada lub płyt ażurowych. Jedyny warunek to długość płaskiej części podjazdu – musiwystarczyć do zaparkowania samochodu, czyli mieć ok. 6m.
Pozostaje jeszcze kwestia samego podjazdu „pod drzwi”. Raczej nie w celu zaparkowania tamsamochodu na dłuższy czas, ale po to by umożliwić wygodne dojście do domu szczególnieoczekiwanemu gościowi lub skrócić je komuś mającemu problemy z poruszaniem. Może się toprzydać także przy transporcie mebli czy innych ciężkich elementów. Pytanie tylko, jak częstownosimy lub wynosimy meble i czy na pewno robimy to przez drzwi wejściowe czy też możekorzystamy z wygodnych, szerokich drzwi tarasowych...

 

 

Przykładowe założenie historyczne z podjazdemdostosowanym dla powozów konnych.

1. Oś założenia

2. Oś fasady budynku

3. Droga wjazdowa

4. Gazon

5. Podjazd

6. Wejście do budynku

7. Budynek mieszkalny

 

Współczesny podjazd do domujednorodzinnego, wersja minimalna (na bardzomałej działce).

1. Wejście do budynku

2. Wjazd do garażu

3. Wjazd na działkę

4. Dojście do budynku

5. Zatoka do parkowania równoległegowyłożona kostką ażurową

6. Zatoka do zatrzymania przed posesją

 

 

Współczesny podjazd w wersji optymalnej, nielimitowanej przez wielkość dostępnego terenu.

1. Wejście do budynku

2. Wjazd do garażu

3. Poszerzony wjazd na działkęobsługujący zarówno garaż jak izewnętrzne miejsca parkingowe

4. Dodatkowe zewnętrzne miejscaparkingowe. Usytuowanie pod skosemułatwia manewrowanie przy wjeździe iwyjeździe

5. Dojazd do garażu

6. Dojście do budynku od ulicy

7. Dojście do budynku od zewnętrznych miejsc parkingowych

8. Zatoka do zatrzymania przed posesją

Źródło: n-b / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Ostatnio na forum

  • Ogrody Zimowe Liczba postów: 96 Grupa: Ogrody Ogrody zimowe to najlepsza propozycja i bardzo mi się podobają, aby można było pięknie korzystać z niego przez cały rok. Chcecie sprawdzić, które opcje są najko...
  • Podłogi drewniane - parkiet, deski... Liczba postów: 356 Grupa: Robimy stro... Podłogi drewniane moim zdaniem są najlepsze, bo sprawiają wrażenie ciepłych i są stosunkowo łatwe w utrzymaniu. Świetnie się prezentują i bez problemu można je....
  • Rozbiórki Liczba postów: 107 Grupa: Stawiamy śc... A propos takich czynności jak skup złomu to warto pamiętać, że dobrze jest zezłomować starą niepotrzebną pralkę czy z gospodarstwa rolnego pług itd.
  • Pokój dla dziecka Liczba postów: 194 Grupa: Nowości ara... Gdzie szukaliście inspiracji podczas aranżacji pokojów Waszych dzieci? W moim przypadku zdecydowałem się skorzystać z oferty polecanego mi sklepu internetowego....
  • Samemu czy z firmą Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Każdego w końcu czeka przeprowadzka i do tego polecam fantastyczną firmę przeprowadzkową https://www.przeprowadzkiwroclaw.pl Bardzo dobrze się z nimi współpraco...
  • blacha trapezowa Liczba postów: 142 Grupa: Robimy dach Gdy wiata ma być solidna to tylko blachotrapez. Klienci czasem szukają innych rozwiązań ale to są opcje mniej korzystne w relacji jakość do ceny.

Kalkulator ilości tapety