W finale konkursu World Building of the Year znalazł się Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Smog, hałas, brak wody, wysokie zużycie energii - to problemy, z którymi coraz częściej muszą się mierzyć mieszkańcy miast. Jak z nimi walczyć? To wyzwanie podjęli architekci z pracowni Tremend, projektując Zintegrowany Intermodalny Dworzec Metropolitalny w duchu eko. Ich koncepcja została dostrzeżona i wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych konkursów świata architektury - World Building of the Year.
Czytaj dalej
Biuro projektowe Tremend słynie z realizacji, które zaskakują kreatywnymi rozwiązaniami i zabawą stylem, ale także - szczególną dbałością o środowisko. Architekci chętnie wykorzystują w realizacjach stare przedmioty, którym nadają nowe życie, stosują materiały uzyskane w wyniku recyklingu, wprowadzają do wnętrz dużo naturalnej zieleni. Najlepszym dowodem na zaangażowanie pracowni w ochronę środowiska jest projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Koncepcja została wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń świata architektury - World Building of the Year, towarzyszącego festiwalowi World Architecture Festival. Projekt trafił na shortlistę konkursu w kategorii infrastruktura. Jego prezentacja przed jury odbędzie się w grudniu w Amsterdamie.
Akcja rewitalizacja
Nowy dworzec autobusowy powstanie niedaleko dworca kolejowego. Zostaną tu stworzone nowe miejsca służące integracji w przyjaznym otoczeniu, poczuć bliskość natury w sercu miasta, nawiązać nowe znajomości. W tym celu ogród na dachu oraz ściana zielona mają tworzyć strefę zieleni łączącą dworzec z Parkiem Ludowym. Projekt ma za zadanie rewitalizację obszarów przydworcowych, stworzenie nowej tkanki miejskiej, ma być odpowiedzią na pytanie jak rewitalizować tereny przydworcowe tak aby stały się przyjazne dla podróżnych oraz mieszkańców.
Czytaj również: Dom z prywatnym Giewontem - kreatywnie przetworzona podhalańska zabudowa
-Architektura miejsc publicznych ewoluuje moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku. Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze - wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.
Energia przede wszystkim
Bryła obiektu zostanie podzielona na dwa niezależne kubiki, otulone szklaną oranżerią w formie dużych płaszczyzn w technologii kurtyny szklanej. Północna elewacja jednego z kubików zaprojektowana została w formie zielonej ściany, natomiast wschodnia ściana kubika wewnętrznego obłożona płytami z betonu architektonicznego. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Ten podział przestrzeni jest podyktowany nie tylko dbałością o atrakcyjność wizualną przestrzeni, ale przede wszystkim - troską o środowisko. Dzięki umieszczeniu “budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła.
Czytaj również: Spójna, estetyczna bryła siedziby Pivexin Technology
Kolejnym rozwiązaniem, które ograniczy zużycie prądu są energooszczędne oprawy LED. Stopień zużycia energii kontrolowany będzie także poprzez zastosowanie detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów budynkowych. W zależności od typu obiektu takie aktywne systemy mogą ograniczyć zapotrzebowanie energetyczne instalacji oświetleniowej o 50%, dzięki czemu zwrot kosztów inwestycji w system sterowania możliwy jest średnio już po 3 latach.
W zgodzie z naturą
Jako odpowiedź na coraz bardziej rozpowszechniony problem smogu, architekci zastosowali kostkę antysmogową - nowoczesny, materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny - projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda potrzebna do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. To nie koniec rozwiązań eco-friendly - na terenie dworca znajdą się stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów.
O World Architecture Festival
World Architecture Festival to jeden z najbardziej prestiżowych wydarzeń dedykowanych architektom o międzynarodowym zasięgu. Najważniejszym punktem festiwalu jest uroczysta gala wręczenia nagród - w tym the World Building of the Year. Pierwsza edycja odbyła się w Barcelonie, w 2008 roku - jako wydarzenie mające “celebrować najlepsze projekty architektoniczne z całego świata”.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Przesuwne panele z blachy perforowanej w starym bu... Liczba postów: 49 Grupa: Architektur...
- Inspirujący przykład stosowania niskoemisyjnych r... Liczba postów: 2 Grupa: Architektur...
- Kompleks aparthotelowy Minimaxy we Wrocławiu Liczba postów: 8 Grupa: Architektur...
- Jaka klimatyzacja? Liczba postów: 135 Grupa: Innowacje w... Klimy AIWA są spoko, bo nie biorą dużo prądu i mają tryb eco. Łatwo się nimi steruje, więc polecam. Model AIWA-MU25IN/OUT jest świetny do małych i średnich pomi...
- Hale magazynowe producent Liczba postów: 2772 Grupa: Innowacje w... Wydaje mi się ze w takich halach podstawowe elementy do suwnice, wciągarki, żurawie czy różnorodne wózki widłowe. Taki asortyment na 100% możesz znaleźć w firmi...