Zmiany w składkach na ubezpieczenie społeczne pracowników delegowanych

Zmiany w składkach na ubezpieczenie społeczne pracowników delegowanych

Unia Europejska pracuje nad zmianami dotyczącymi zmian w rozporządzeniach dotyczących koordynacji zabezpieczenia społecznego. Rozporządzenia te mają niebagatelne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy świadczą usługi transgraniczne z wykorzystaniem własnego personelu. Jednocześnie, warto podkreślić, że wszelkie doniesienia o uniemożliwieniu delegowania personelu na podstawie art. 12 lub 13 rozporządzenia 883/2004 są nieprawdziwe, wprowadzają niepotrzebny niepokój wśród przedsiębiorców i nie mają uzasadnienia, biorąc pod uwagę obecny stan prac. Chodzi m.in. o propozycję zgodnie, z którą składki na ubezpieczenie społeczne trzeba będzie płacić tam, gdzie pracownik wykonuje największą część swej pracy.

 

Propozycja Komisji Europejskiej

20 listopada 2018 r. Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego przyjęła własne stanowisko w sprawie rewizji rozporządzeń dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego tj. rozporządzenia 883/2004 oraz 987/2009. Przyjęty dokument jest zaakceptowaną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych propozycją samej Komisji i nie jest dokumentem, który przesądza jak ostatecznie będą brzmiały zmiany tych aktów prawnych. Komisja przyjęła stanowisko o skróceniu z 24 do 18 miesięcy okresu, podczas którego składki na ubezpieczenie społeczne można nadal opłacać w kraju pochodzenia, jednak dotyczy to delegowania w oparciu o art. 12 rozporządzenia 883/2004. Jednocześnie, w odniesieniu do tej podstawy delegowania pracowników pojawiła się propozycja, aby pracownik przed delegowaniem musiał podlegać ustawodawstwu polskiemu przez co najmniej 3 miesiące. Skutek tej regulacji łagodzi jednak najnowsze orzecznictwo TSUE, które prymat daje w tym zakresie miejscu zamieszkania.

 

Zmiany w składkach na ubezpieczenie społeczne pracowników delegowanych

 

Czytaj również: Co się zmienia w przepisach na temat umów na czas określony?


Jeżeli chodzi o zmiany w art. 13 rozporządzenia 883/2004 propozycja Komisji jest taka, aby:

1)      osoba która wykonuje znaczną część pracy w miejscu zamieszkania podlega ustawodawstwu miejsca zamieszkania;

2)      osoba która nie wykonuje znacznie części pracy w Państwie miejsca swojego zamieszkania podlegała ustawodawstwu tego Państwa, w którym wykonuje największą część swojej pracy;

3)      osoba której udział w aktywności zawodowej jest identyczny w Państwach, w których wykonuje pracę podlegała ustawodawstwu miejsca zamieszkania.

Jednocześnie zgodnie z propozycją poprawki do art. 14 rozporządzenia 987/2009 dodany zostanie w niej ust. 8a zgodnie z którym: „do celów stosowania art. 13 ust. 1 lit. b) rozporządzenia podstawowego, największą część działalności zawodowej danej osoby określa się, porównując średnie tygodniowe przepracowane godziny w każdym państwie członkowskim.”


Przy założeniu, że dotychczasowe pojęcie „znacznej części pracy” nie ulegnie zmianie, następujące przykłady obrazują skutek wprowadzania zmian:

 

A.      pracownik wykonuje usługi w Polsce przez 26% czasu aktywności zawodowej a przez 74% tej aktywności wykonuje usługi w Niemczech (miejscem zamieszkania opiekuna jest Polska) – w takim przypadku opiekun podlega ubezpieczeniu w Polsce;

B.      pracownik wykonuje usługi w Polsce przez 10% [poniżej 25%] czasu aktywności zawodowej a przez 90% tej aktywności wykonuje usługi w Niemczech (miejscem zamieszkania opiekuna jest Polska) – w takim przypadku opiekun podlega ubezpieczeniu w Niemczech;

C.      pracownik wykonuje usługi w Polsce przez 50% czasu aktywności zawodowej a przez 50% tej aktywności wykonuje usługi w Niemczech  (miejscem zamieszkania opiekuna jest Polska) – w takim przypadku opiekun podlega ubezpieczeniu w Polsce.

 

Czy propozycja Komisji Europejskiej jest ostateczna?

Powyższą propozycję nadal należy traktować jako wstępną. Kolejny etap procedury legislacyjnej to uzgodnienia w ramach trilogów tj. spotkań trójstronnych przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i Rady Unii Europejskiej, bowiem każda z tych grup ma własne propozycje zmian w ww. aktach prawnych. Należy podkreślić, że proponowane zmiany nadal są propozycją Komisji i jedynie jedną z propozycji, które będą procedowane na etapie trilogów w związku z tym brakuje powodów, aby przyjmować je jako ostateczne.

 

Czytaj również: Czy zostaną przywrócone obiecywane od 8 lat niższe stawki VAT?

Źródło: BCC / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19233 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 218

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >