Edytuj Wróć do listy albumów

Grupa RB dla sieci sklepów Kaufland

Tworzenie projektów w oparciu o szczegółowe wytyczne od zagranicznego inwestora to dla biura projektowego spore wyzwanie. Sieci handlowe tworzą swoje obiekty zgodnie z bardzo precyzyjnymi wytycznymi. Zadaniem projektanta jest wówczas zweryfikowanie wstępnych założeń, dostosowanie ich do przepisów polskiego prawa i prawa lokalnego (miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego), wprowadzenie niezbędnych korekt, opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru w trakcie przeprowadzania inwestycji.

Wrocławska Grupa RB od kilku lat współpracuje z siecią handlową Kaufland w zakresie projektowania nowych obiektów, przebudów istniejących, a także prowadzenia nadzorów inwestorskich i jakościowych.

Sieci handlowe mają zwykle ściśle określone zasady projektowania i samej budowy swoich obiektów. Powinny być one tak projektowane, aby utożsamiać je z marką i wartościami, które ona reprezentuje. Nic więc dziwnego, że już samo użycie konkretnych materiałów czy nawet ich kolor stają się obok logotypu znakiem rozpoznawczym firmy.

Oczywiście standardy te ewoluują, stąd niezbędne są okresowe przebudowy istniejących obiektów wraz z dostosowaniem ich do aktualnych standardów. Aktualnie sieć Kaufland stosuje stonowaną paletę barw, w której dominują szarości i beże. Mają one kontrastować z logotypem sieci, którego jaskrawoczerwona barwa wyróżnia się na tle antracytowej elewacji.

Współpraca sieci Kaufland z Grupą RB

Obiekty sieci Kaufland to specyficzne supermarkety – oprócz głównej hali sprzedażowej w obiektach znajdują się także mini galerie handlowe (z wielkością dostosowaną do wielkości sklepu) z różnymi punktami usługowymi i handlowymi, które uzupełniają główną funkcję obiektu i oczywiście stanowią dodatkowe wyzwania dla projektantów.

Sieć handlowa Kaufland od lat kontynuuje współpracę z wrocławskim biurem projektowym - Grupą RB, która do tej pory pracowała przy projektach 20 obiektów handlowo-usługowych i przeprowadziła nadzory na 25 realizacjach. 10 supermarketów powstało całkowicie na podstawie dokumentacji projektowej opracowanej przez Grupę RB, jak na przykład obiekty w Stalowej Woli, Rudzie Śląskiej, Sosnowcu. Kolejne 10 to realizacje polegające na przebudowie istniejących już obiektów, do tych zaliczają się np. te w Wałbrzychu, Słupsku, Tarnowie.

Firma wniosła również czynny wkład w realizację jubileuszowego, dwusetnego obiektu handlowego sieci Kaufland w Polsce (Wrocław), który pomimo wielu wyzwań udało się ukończyć w terminie. Tym samym zagospodarowany został spory kawałek niewykorzystywanego terenu leżącego w bardzo atrakcyjnej części miasta, a okoliczni mieszkańcy i młodzież otrzymali do użytku urządzony teren zielony z torem wrotkarskim, który został wybudowany wraz z realizacją obiektu handlowego. To bez wątpienia sukces zarówno dla inwestora, jak i samego miasta.

Grupa RB stała się też autorem budynku biurowego Centrali Kaufland Polska, której budowa dobiega już końca.

Specyfika pracy nad obiektami sieci handlowych

– Każdy projekt, mimo że powstaje w oparciu o wydawałoby się podobne wytyczne inwestora, to zupełnie inna historia. Przede wszystkim różne bywają plany miejscowe, na podstawie których taki obiekt musi zostać zaprojektowany. Dochodzą do tego różne lokalne uwarunkowania: otoczenie, kontekst, konkretna sieć komunikacyjna, do której trzeba nawiązać, zapewniając prawidłowe funkcjonowanie obiektu. Oczywiście są jeszcze różne aspekty czysto techniczne, jak warunki gruntowe, wodne, nierzadko dodatkowe uwarunkowania konserwatorskie lub archeologiczne. Z tymi ostatnimi mamy do czynienia nader często z uwagi na pożądane przez inwestora lokalizacje inwestycji w pobliżu centrów miast, przy skrzyżowaniach ważnych arterii komunikacyjnych. Zresztą jest to uwarunkowanie historyczne: place targowe jako dawne odpowiedniki marketów, powstawały zawsze właśnie w takich miejscach – mówi Leszek Wdowiak, architekt, dyrektor działu projektowego w Grupie RB.

Obecnie bardzo ważna jest możliwość swobodnego dojazdu i parkowania auta w pobliżu samego sklepu – zresztą nie należy się temu dziwić, raczej unikamy tych miejsc, gdzie występują trudności z dostępem. Firma Kaufland ma bardzo precyzyjne założenia odnośnie liczby miejsc postojowych, ich lokalizacji i grupowania. Czasem w przypadku bardzo dobrych lokalizacji niezbędny jest kompromis lub podejście indywidulane. Stąd powstają także takie obiekty, jak budynek w Opolu czy Stalowej Woli, w których, z uwagi na niewielką działkę, parking dla klientów zlokalizowany jest pod budynkiem (na poziomie „0”). Inne rozwiązanie pozostające obecnie w fazie projektowej ma obiekt, w którym z uwagi na różnice wysokości przyległych ulic klienci wjeżdżać będą bezpośrednio na parking zlokalizowany na dachu budynku.

– Niemal wszystkie obiekty, przy których pracowaliśmy, powstawały w takich rejonach miast, w których niezbędna była dość gruntowna, czasem skomplikowana, przebudowa istniejącego układu komunikacyjnego czy infrastruktury technicznej, budowa sygnalizacji świetlnej lub samych skrzyżowań. Obiektem, który powstał blisko centrum przy jednej z głównych ulic miasta, był również dwusetny obiekt handlowy sieci Kaufland w Polsce, zlokalizowany we Wrocławiu przy ul. Ślężnej/Sieradzkiej – mówi Leszek Wdowiak.

Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania

Obiekty sieci Kaufland są również ciekawe z inżynieryjnego punktu widzenia. Stosuje się tu nowoczesne i trwałe rozwiązania: betonowe konstrukcje sprężone, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, nowoczesne systemy, (np. przeciwpożarowe), które zdecydowanie wykraczają ponad standardy stosowane i wymagane w Polsce.

Ciekawostką jest również to, że nowe obiekty handlowe sieci Kaufland nie posiadają… kotłowni. Całe ciepło niezbędne do ogrzania budynku jest odzyskiwane z istniejącej instalacji chłodniczej. To bardzo nowatorskie podejście – nie dość, że, ekonomiczne, to spełnia wyśrubowane europejskie standardy ekologiczne.

To wszystko powoduje, że wymagania stawiane projektantom są równie wysokie. Niezbędny jest profesjonalny zespół ekspertów, których wiedza i doświadczenie, zarówno w samym projektowaniu, jak i w tzw. zarządzaniu projektem sprostają wysokim wymaganiom jakościowym i terminowym inwestora.

Należy pamiętać, że praca związana z powstaniem nowego supermarketu musi być sama w sobie sprawnym przedsięwzięciem. Nieodzowne jest tu szczegółowe planowanie każdego rodzaju robót i prac, ich skorelowanie z innymi czynnościami logistycznymi przeprowadzanymi w obrębie nowo powstającego budynku i uzyskaniem stosownych decyzji administracyjnych i pozwoleń. Średni czas realizacji obiektu to zaledwie 5-6 miesięcy. Dlatego tak ważnym elementem całego procesu budowlanego jest też nadzór, w tym autorski, inwestorski lub jakościowy, który również bardzo często leży w zakresie Grupy RB.

W efekcie – oprócz projektantów, firm budowlanych i inspektorów nadzoru, na sukces, jakim jest terminowe zakończenie budowy, zatrudnienie ponad 100 osób jako personelu i otwarcie sklepu, sprawnie musi pracować wiele firm, działów i poszczególnych osób.


29 czerwca 2016, 10:03
Tworzenie projektów w opa...

29 czerwca 2016, 10:04

Społeczność budnet.pl ma już 19105 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 156

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >