Artykuły
Zbyt ciasno, zbyt ryzykownie – pożarowe konsekwencje dogęszczania zabudowy w miastach
Według danych Państwowej Straży Pożarnej w 2024 roku odnotowano blisko 103 tys. pożarów, z czego ponad 29,2 tys. dotyczyło obiektów mieszkalnych, a ponad 5 tys. – obiektów użyteczności publicznej, produkcyjnych i magazynowych. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe w miastach można zwiększyć dzięki zmianom w ich projektowaniu, w tym poprzez zapobieganie nadmiernemu dogęszczaniu zabudowy oraz zachowaniu bezpiecznych odległości między budynkami. Pomóc w tym mogą nowe plany ogólne gminy, w których samorządy mogą zawierać wytyczne dotyczące odległości między planowanymi budynkami o różnych funkcjach...
Gdy dom przestaje być azylem – o przeprowadzce po stracie
Dla wielu ludzi dom jest azylem i fundamentem stabilności. Co jednak dzieje się, gdy ten fundament drży w posadach, a jego mury przesiąkają bólem straty? Czy zmiana adresu może być czymś więcej niż tylko logistycznym wyzwaniem? Raport Otodom z cyklu Szczęśliwy dom „Sens(y) zmian mieszkaniowych" rzuca światło na niezwykłą grupę „Poszukiwaczy odrodzenia” - 6% osób przeprowadzających się, dla których nowy adres staje się symbolicznym pierwszym krokiem w procesie uzdrawiania po życiowych trzęsieniach ziemi, takich jak rozstanie czy śmierć bliskiej osoby...
Energy Days 2025: Forum innowacji, inwestycji i współpracy
1–2 października 2025 r. Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach stanie się centrum polskiej energetyki. Kolejna odsłona Energy Days, kluczowego w kraju wydarzenia konferencyjno-targowego dla branży, połączy debatę ekspercką, prezentację nowoczesnych technologii i rozwiązań oraz możliwości biznesowych. Rejestracja na tegoroczną edycję jest już otwarta...
Transformacja po PGR-ach: nierozwiązany konflikt o państwową ziemię
Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej stają się dziś pilnym problemem. Na pilną decyzję czekają z jednej strony pracownicy spółek do tej pory dzierżawiących grunty, którzy obawiają się o utratę miejsc pracy, z drugiej – rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa o zwracaną ziemię. Minister rolnictwa Stefan Krajewski podczas rozmów z rolnikami z województwa opolskiego zapowiedział szybkie decyzje, które mają zapewnić konsensus obu stronom...
Sztuka w służbie designu. DOMOTEKA w Królikarni
Sztuka od lat inspiruje design, a design nieustająco otwiera się na sztukę. Właśnie dlatego Centrum Designu DOMOTEKA inicjuje spotkania łączące te dwa światy. Warszawski obiekt handlowy z wyposażeniem wnętrz zaprosił zaprzyjaźnione pracownie architektoniczne i projektowe na oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” w Królikarni – oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie. Gościem specjalnym wydarzenia był Paweł Jasiewicz, projektant i wykładowca, który podzielił się refleksjami na temat związków między rzeźbą a współczesnym wzornictwem...
Koci przyjaciel, powiernik, terapeuta – nowy obraz kota w polskich domach
Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą...
Od parowozu do Pendolino: Jak zmieniła się polska kolej
Choć PRL oficjalnie zakończył się w 1989 roku, to jeszcze przez wiele lat po polskich torach jeździły pociągi pamiętające tamtą epokę: z drewnianymi siedzeniami, parowozami, starymi peronami i dworcami, które choć miały swój wyjątkowy klimat, to korzystanie z nich nie należało do przyjemności. Dziś podróże po torach to już zupełnie inne doświadczenie. Polska kolej w ostatnich dekadach przeszła ogromną metamorfozę, zarówno pod względem standardu podróży, jak i dostępności dla różnych grup pasażerów. Serwis EuroPodróże sprawdził, za czym z czasów PRL jeszcze tęsknimy, a co - bez żalu - zostawiliśmy za sobą...
Bezpieczeństwo Europy priorytetem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński...
Polska Doliną Krzemową? Start-upy rosną, ale blokują je regulacje i brak finansowania
Polskie start-upy skoncentrowane są głównie na rozwoju nowoczesnych technologii informatycznych i cyfrowych. Wyraźny nacisk na oprogramowanie i aplikacje oraz big data i data science wskazuje na silne zainteresowanie narzędziami analitycznymi i rozwiązaniami wspierającymi transformację cyfrową w różnych branżach – wynika z raportu „Rynek start-upów w Polsce. Trendy technologiczne”, który został opracowany w 2024 roku w MRiT. Zdaniem europarlamentarzystów Polska ma szansę się stać Doliną Krzemową, jednak rozwój start-upów blokowany jest m.in. przez ograniczony dostęp do finansowania oraz niekorzystne i nadmierne regulacje...
Polacy chcą personalizacji: ponad połowa gotowa dzielić się danymi w zamian za rabaty
Już ponad połowa Polaków chce udostępniać sieciom handlowym i markom więcej informacji o swoich preferencjach zakupowych, by dostawać od nich spersonalizowane wiadomości – 55,6%. Natomiast 44,4% rodaków nie ma takiego zamiaru. Konsumenci gotowi podawać swoje dane i dostawać w zamian za to spersonalizowane wiadomości głównie oczekują, by dotyczyły one rabatów i alertów sprzedażowych – 57,1%. Wyraźnie interesują ich też powiadomienia o dostępności produktów – 47,2%, a także dostosowane do nich rekomendacje – 42%. Pozostałe zachęty mają mniejsze znaczenie. Z kolei Polacy niechętni do dzielenia się informacjami o sobie najczęściej powołują się na prywatność – 53,9%. Tłumaczą też, że otrzymują zbyt wiele nieprzydatnych wiadomości – 48,5%. Poza tym nie są lojalni wobec żadnej marki i nie interesują ich tego typu komunikaty – 26,9%...