Wróc Powrót do galerii

< Poprzednie Następne >





GrupaRB
29 czerwca 2016, 10:03
Tworzenie projektów w oparciu o szczegółowe wytyczne od zagranicznego inwestora to dla biura
projektowego spore wyzwanie. Sieci handlowe tworzą swoje obiekty zgodnie z bardzo precyzyjnymi
wytycznymi. Zadaniem projektanta jest wówczas zweryfikowanie wstępnych założeń, dostosowanie
ich do przepisów polskiego prawa i prawa lokalnego (miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego), wprowadzenie niezbędnych korekt, opracowanie dokumentacji projektowej oraz
pełnienie nadzoru w trakcie przeprowadzania inwestycji. Wrocławska Grupa RB od kilku lat
współpracuje z siecią handlową Kaufland w zakresie projektowania nowych obiektów, przebudów
istniejących, a także prowadzenia nadzorów inwestorskich i jakościowych. Sieci handlowe mają
zwykle ściśle określone zasady projektowania i samej budowy swoich obiektów. Powinny być one
tak projektowane, aby utożsamiać je z marką i wartościami, które ona reprezentuje. Nic więc
dziwnego, że już samo użycie konkretnych materiałów czy nawet ich kolor stają się obok
logotypu znakiem rozpoznawczym firmy. Oczywiście standardy te ewoluują, stąd niezbędne są
okresowe przebudowy istniejących obiektów wraz z dostosowaniem ich do aktualnych standardów.
Aktualnie sieć Kaufland stosuje stonowaną paletę barw, w której dominują szarości i beże.
Mają one kontrastować z logotypem sieci, którego jaskrawoczerwona barwa wyróżnia się na tle
antracytowej elewacji. Współpraca sieci Kaufland z Grupą RB Obiekty sieci Kaufland to
specyficzne supermarkety – oprócz głównej hali sprzedażowej w obiektach znajdują się także
mini galerie handlowe (z wielkością dostosowaną do wielkości sklepu) z różnymi punktami
usługowymi i handlowymi, które uzupełniają główną funkcję obiektu i oczywiście stanowią
dodatkowe wyzwania dla projektantów. Sieć handlowa Kaufland od lat kontynuuje współpracę
z wrocławskim biurem projektowym - Grupą RB, która do tej pory pracowała przy projektach 20
obiektów handlowo-usługowych i przeprowadziła nadzory na 25 realizacjach. 10 supermarketów
powstało całkowicie na podstawie dokumentacji projektowej opracowanej przez Grupę RB, jak na
przykład obiekty w Stalowej Woli, Rudzie Śląskiej, Sosnowcu. Kolejne 10 to realizacje polegające
na przebudowie istniejących już obiektów, do tych zaliczają się np. te w Wałbrzychu, Słupsku,
Tarnowie. Firma wniosła również czynny wkład w realizację jubileuszowego, dwusetnego obiektu
handlowego sieci Kaufland w Polsce (Wrocław), który pomimo wielu wyzwań udało się ukończyć w
terminie. Tym samym zagospodarowany został spory kawałek niewykorzystywanego terenu leżącego w
bardzo atrakcyjnej części miasta, a okoliczni mieszkańcy i młodzież otrzymali do użytku
urządzony teren zielony z torem wrotkarskim, który został wybudowany wraz z realizacją obiektu
handlowego. To bez wątpienia sukces zarówno dla inwestora, jak i samego miasta. Grupa RB stała
się też autorem budynku biurowego Centrali Kaufland Polska, której budowa dobiega już końca.
Specyfika pracy nad obiektami sieci handlowych – Każdy projekt, mimo że powstaje w oparciu o
wydawałoby się podobne wytyczne inwestora, to zupełnie inna historia. Przede wszystkim różne
bywają plany miejscowe, na podstawie których taki obiekt musi zostać zaprojektowany. Dochodzą do
tego różne lokalne uwarunkowania: otoczenie, kontekst, konkretna sieć komunikacyjna, do której
trzeba nawiązać, zapewniając prawidłowe funkcjonowanie obiektu. Oczywiście są jeszcze różne
aspekty czysto techniczne, jak warunki gruntowe, wodne, nierzadko dodatkowe uwarunkowania
konserwatorskie lub archeologiczne. Z tymi ostatnimi mamy do czynienia nader często z uwagi na
pożądane przez inwestora lokalizacje inwestycji w pobliżu centrów miast, przy skrzyżowaniach
ważnych arterii komunikacyjnych. Zresztą jest to uwarunkowanie historyczne: place targowe jako
dawne odpowiedniki marketów, powstawały zawsze właśnie w takich miejscach – mówi Leszek
Wdowiak, architekt, dyrektor działu projektowego w Grupie RB. Obecnie bardzo ważna jest
możliwość swobodnego dojazdu i parkowania auta w pobliżu samego sklepu – zresztą nie należy
się temu dziwić, raczej unikamy tych miejsc, gdzie występują trudności z dostępem. Firma
Kaufland ma bardzo precyzyjne założenia odnośnie liczby miejsc postojowych, ich lokalizacji i
grupowania. Czasem w przypadku bardzo dobrych lokalizacji niezbędny jest kompromis lub podejście
indywidulane. Stąd powstają także takie obiekty, jak budynek w Opolu czy Stalowej Woli, w
których, z uwagi na niewielką działkę, parking dla klientów zlokalizowany jest pod budynkiem
(na poziomie „0”). Inne rozwiązanie pozostające obecnie w fazie projektowej ma obiekt, w
którym z uwagi na różnice wysokości przyległych ulic klienci wjeżdżać będą bezpośrednio
na parking zlokalizowany na dachu budynku. – Niemal wszystkie obiekty, przy których
pracowaliśmy, powstawały w takich rejonach miast, w których niezbędna była dość gruntowna,
czasem skomplikowana, przebudowa istniejącego układu komunikacyjnego czy infrastruktury
technicznej, budowa sygnalizacji świetlnej lub samych skrzyżowań. Obiektem, który powstał
blisko centrum przy jednej z głównych ulic miasta, był również dwusetny obiekt handlowy sieci
Kaufland w Polsce, zlokalizowany we Wrocławiu przy ul. Ślężnej/Sieradzkiej – mówi Leszek
Wdowiak. Nowoczesne i ekologiczne rozwiązania Obiekty sieci Kaufland są również ciekawe z
inżynieryjnego punktu widzenia. Stosuje się tu nowoczesne i trwałe rozwiązania: betonowe
konstrukcje sprężone, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, nowoczesne systemy, (np.
przeciwpożarowe), które zdecydowanie wykraczają ponad standardy stosowane i wymagane w Polsce.
Ciekawostką jest również to, że nowe obiekty handlowe sieci Kaufland nie posiadają…
kotłowni. Całe ciepło niezbędne do ogrzania budynku jest odzyskiwane z istniejącej instalacji
chłodniczej. To bardzo nowatorskie podejście – nie dość, że, ekonomiczne, to spełnia
wyśrubowane europejskie standardy ekologiczne. To wszystko powoduje, że wymagania stawiane
projektantom są równie wysokie. Niezbędny jest profesjonalny zespół ekspertów, których wiedza
i doświadczenie, zarówno w samym projektowaniu, jak i w tzw. zarządzaniu projektem sprostają
wysokim wymaganiom jakościowym i terminowym inwestora. Należy pamiętać, że praca związana z
powstaniem nowego supermarketu musi być sama w sobie sprawnym przedsięwzięciem. Nieodzowne jest
tu szczegółowe planowanie każdego rodzaju robót i prac, ich skorelowanie z innymi czynnościami
logistycznymi przeprowadzanymi w obrębie nowo powstającego budynku i uzyskaniem stosownych decyzji
administracyjnych i pozwoleń. Średni czas realizacji obiektu to zaledwie 5-6 miesięcy. Dlatego
tak ważnym elementem całego procesu budowlanego jest też nadzór, w tym autorski, inwestorski lub
jakościowy, który również bardzo często leży w zakresie Grupy RB. W efekcie – oprócz
projektantów, firm budowlanych i inspektorów nadzoru, na sukces, jakim jest terminowe zakończenie
budowy, zatrudnienie ponad 100 osób jako personelu i otwarcie sklepu, sprawnie musi pracować
wiele firm, działów i poszczególnych osób.
845

Społeczność budnet.pl ma już 19163 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 219

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >