Wróc Powrót do galerii

< Poprzednie Następne >





GrupaRB
31 sierpnia 2016, 12:12
Z badań przeprowadzonych przez firmę Sedlak&Sedlak wynika, że nieodpowiednie warunki pracy są
jedną z najczęstszych przyczyn zmiany miejsca zatrudnienia. Funkcjonalne i przyjazne biuro w
pozytywny sposób wpływa jednak nie tylko na motywację i zadowolenie pracowników, ale przede
wszystkim na ich wydajność. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, coraz popularniejszych w
biurowcach, przestrzeni open space, czyli tam, gdzie w jednym miejscu pracuje wiele osób, często
na różnych stanowiskach i z różnych działów. Czym charakteryzuje się odpowiednio
zaprojektowane biuro? Funkcjonalna przestrzeń Organizacja biura na powierzchni typu open space
wiąże się nie tylko z oszczędnością metrów kwadratowych, ale także wspiera komunikację
między pracownikami, a często jest wpisana w kulturę organizacyjną firmy jako symbol otwartości
i równości. Jednak aby open space spełniał swoją rolę, należy odpowiednio zaprojektować jego
układ, nie zapominając o wytycznych znajdujących się w aktach prawnych, które regulują m.in.
kwestie związane z ilością przestrzeni przewidzianej dla jednego pracownika i odległością
między stanowiskami pracy. Zachowanie wymaganych prawem wytycznych nie wystarczy jednak, aby o
przestrzeni biurowej można było powiedzieć, że jest wygodna i przyjazna. Duże znaczenie ma
takie ustawienie wysp z biurkami, aby ich lokalizacja sprzyjała komunikacji i wspólnemu
działaniu, ale by pracownicy nie czuli się w czasie pracy obserwowani. Projektując przestrzeń,
warto uwzględnić systemowe ścianki wewnętrzne, najlepiej przynajmniej częściowo przeszklone,
które nie wydzielając wprost osobnych pomieszczeń, pozwolą zachować minimum prywatności.
Pomiędzy wyspami należy zachować tyle przestrzeni, aby pracownicy mogli swobodnie się między
nimi poruszać. Ciekawym rozwiązaniem, które zastosowali architekci wrocławskiej pracowni
projektowej - Grupy RB, projektując centralę firmy Kaufland Polska, jest wprowadzenie w środkowym
trakcie wszystkich pięter stref komunikacyjnych w formie wysp z kanapami, fotelami, stolikami,
roślinami, które sprzyjają nawiązywaniu kontaktów i polepszaniu komunikacji w zespole, tak
istotnej w codziennej pracy, szczególnie nad dużymi projektami. Strefowanie powierzchni oraz
tworzenie miejsc przeznaczonych do działań w zespole pozwala dostosować poszczególne obszary do
konkretnych aktywności. Pracownik nie jest już przypisany do jednego stanowiska, a realizuje
zadania we współpracy z osobami z różnych działów. Projektowanie wspólnych przestrzeni
sprzyja zatem wzmacnianiu komunikacji i pobudzaniu kreatywności pracowników. Na przyjazną
przestrzeń składają się także ciągi komunikacyjne, klatki schodowe, pomieszczenia socjalne,
toalety czy windy. Standardy budynku „bez barier” mają znaczenie nie tylko dla osób
niepełnosprawnych, ale ułatwiają poruszanie się po biurze wszystkim pracownikom. Chodzi
zwłaszcza o takie rozwiązania, jak odpowiednio szerokie korytarze i przejścia między biurkami,
właściwie wyeksponowane instrukcje poruszania się po budynku, oznaczenia kierunków, dróg
ewakuacyjnych, a także wygodny system kontroli dostępu do poszczególnych pomieszczeń. Warto, aby
ten ostatni był w pełni zautomatyzowany i zintegrowany z systemem otwierania drzwi w głównych
ciągach komunikacyjnych i wejściach do budynku. Właściwa akustyka pomieszczenia W
przestrzeniach, w których pracuje więcej niż kilka osób, problem rozchodzenia się dźwięku
jest bardzo istotny. Odpowiednia aranżacja stanowisk pracy powinna sprzyjać swobodnej komunikacji,
a jednocześnie minimalizować niepotrzebny hałas generowany przez rozmowy, szczególnie
telefoniczne, urządzenia biurowe czy klimatyzację. Aby zredukować poziom hałasu, stosuje się
podwieszane sufity, panele sufitowe nad wyspami i panele ścienne o wysokim współczynniku
pochłaniania dźwięków. Powszechne jest także odseparowywanie stanowisk pracy panelami
wygłuszającymi o odpowiedniej wysokości. Warto postawić je również między wyspami, zwłaszcza
w strategicznych miejscach, jak często użytkowane przejścia czy w sąsiedztwie wyjątkowo
głośnych sprzętów. W salach konferencyjnych dodatkowym elementem wygłuszającym może okazać
się oszklenie, które izoluje pomieszczenie przed napływaniem dźwięków zarówno z ulicy, jak i
z sąsiednich pomieszczeń. Parametry szyb zewnętrznych oraz wewnętrznych są wyliczane na
podstawie map akustycznych sporządzonych dla danego terenu i pozwalają określić właściwości
szklenia, które zminimalizuje intensywność dźwięków dopływających do pomieszczenia. Szyby o
innych parametrach będą wykorzystywane od strony ruchliwej ulicy, a inne od strony wewnętrznego
parkingu. Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie Projektując oświetlenie, warto maksymalnie
wykorzystać światło dzienne. I nie chodzi tylko o ustawienie biurek blisko okien, najlepiej
prostopadle. Zbyt duże nasłonecznienie może wręcz utrudniać pracę przy komputerze. Projektanci
i inwestorzy coraz częściej stawiają na zaawansowane inteligentne systemy sterowania
wyposażeniem budynku. Sterowane automatycznie ruchome żaluzje pozwalają na regulację dopływu
światła z zewnątrz. Program do sterowania bierze pod uwagę aktualne położenie słońca oraz
poziom zachmurzenia i do tych warunków dobiera odpowiedni kąt ustawienia lameli żaluzji. To
rozwiązanie ma też duże znaczenie dla zachowania odpowiedniego bilansu energetycznego. Dzięki
temu klimatyzowane pomieszczenia nie nagrzewają się nadmiernie przez bezpośrednie
nasłonecznienie. Umieszczone bezpośrednio nad monitorami wydajne i energooszczędne oświetlenie
LED to w nowoczesnych biurowcach właściwie norma. Najnowsze rozwiązania, jak na przykład system
KNX, pozwalają na zmianę temperatury barwowej i dostosowanie koloru światła do konkretnej pory
dnia. W projektowanym przez architektów Grupy RB biurowcu centrali Kaufland Polska sterowanie
oświetleniem i żaluzjami zrealizowane zostało w oparciu o system KNX, który wcześniej w tak
rozbudowanej formie był rzadko stosowany.
1067