Hebetec umieści kratownicę dachu na stadionie Lecha w Poznaniu
Szwajcarska firma Hebetec zaprojektowała i przeprowadzi operację podnoszenia na wysokość 30 metrów stalowych elementów konstrukcji dachu poznańskiego stadionu. Ważą one po 1300 ton.
Czytaj dalej
Tak ciężkiej konstrukcji nikt jeszcze w Polsce nie podnosił. Dotychczasowy rekord padł podczas budowy mostu w Płocku, tam jednak masa wnoszonej konstrukcji wyniosła „zaledwie” 230 ton. Użyta do tego została ta sama technologia, co w Poznaniu. Rekord świata padł we Francji, przy budowie hali firmy Airbus, w której montowano samolot A-380.
Dwie potężne, choć smukłe jak na swoją masę kratownice dachu montowane były wewnątrz stadionu, na boisku. Spoczywają na znajdujących się w ziemi stalowych belkach. Można byłoby zastosować inny wariant – zbudować 30-metrowe rusztowania, użyć dźwigów i spajać elementy dachu w powietrzu, ponad trybunami (tak odbędzie się to w Gdańsku, gdzie dach waży mniej więcej tyle samo). Jak jednak twierdzą specjaliści z poznańskiej firmy Modern Construction Systems, która projektowała stadion, byłoby wtedy drożej, dłużej, bardziej niebezpiecznie.
Przy obu końcach zmontowanych kratownic, na specjalnie wykonanych fundamentach, posadowione zostały systemowe wieże. Nie sprawiają wrażenia, że potrafią utrzymać tak wielki ciężar – są smukłe, ażurowe, filigranowe. Na ich szczycie zamontowane są siłowniki hydrauliczne. To one, na potężnych stalowych linach, uniosą belki ze znajdującymi się na nich kratownicami. Najpierw na wysokość metra, by można było sprawdzić naciągi lin, a potem na 30 metrów, z prędkością 4 metrów na godzinę.
Kratownice zawisną w powietrzu, a potem, przy użyciu pokrytych miedzią tymczasowych łożysk ślizgowych, nasunięte zostaną na trzony i tam zamontowane. Łożyska tymczasowe zostaną zamienione na stałe. W podobny sposób podniesiona zostanie kratownica po drugiej stronie stadionu. Procesami tymi i równomiernym unoszeniem ciężaru steruje komputer.
Potem przyjdzie kolej na kratownice poprzeczne, wzdłuż bocznych trybun stadionu. Montowane są na zewnątrz, stamtąd też zostaną umieszczone na wysokości 30 metrów. Są one znacznie lżejsze, do ich wniesienia wystarczą specjalnie sprowadzone z zagranicy samojezdne dźwigi. Uniosą je w górę, przewiozą ponad budowanymi trybunami. Pozostałe, o wiele lżejsze elementy konstrukcji dachu zamontowane zostaną z udziałem żurawi kratowych znajdujących się na placu budowy.
Dach stadionu ma od strony południowej nowatorskie rozwiązanie – pojedyncze elementy będą się na zmianę otwierać, by doświetlić murawę boiska. Konstrukcja pozwala na rozbudowę dachu – przykrycie przestrzeni ponad boiskiem, z zastosowaniem techniki otwierania okienek.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Przesuwne panele z blachy perforowanej w starym bu... Liczba postów: 49 Grupa: Architektur...
- Inspirujący przykład stosowania niskoemisyjnych r... Liczba postów: 2 Grupa: Architektur...
- Kompleks aparthotelowy Minimaxy we Wrocławiu Liczba postów: 8 Grupa: Architektur...
- Jaka klimatyzacja? Liczba postów: 135 Grupa: Innowacje w... Klimy AIWA są spoko, bo nie biorą dużo prądu i mają tryb eco. Łatwo się nimi steruje, więc polecam. Model AIWA-MU25IN/OUT jest świetny do małych i średnich pomi...
- Hale magazynowe producent Liczba postów: 2772 Grupa: Innowacje w... Wydaje mi się ze w takich halach podstawowe elementy do suwnice, wciągarki, żurawie czy różnorodne wózki widłowe. Taki asortyment na 100% możesz znaleźć w firmi...