Artykuły
Cisza staje się coraz bardziej pożądanym luksusem podczas zakupu mieszkania
Komfort akustyczny to kluczowy warunek wysokiej jakości życia w nowoczesnych miastach. Wszechobecny hałas dotyka mieszkańców aglomeracji na wielu poziomach. Aż 71% z nich odczuwa jego negatywne skutki, w tym wzrost stresu, zmęczenie i trudności z koncentracją. Jeśli deweloperzy chcą, aby ich osiedla były prawdziwie przyjazne mieszkańcom, powinni uwzględniać potrzebę ograniczenia hałasu i projektować przestrzenie, które nie tylko spełniają funkcje mieszkalne, ale także sprzyjają zdrowiu i samopoczuciu lokatorów, tworząc oazę spokoju w miejskiej zabudowie...
Efektywne i zdrowe budynki niosą za sobą korzyści: społeczne, zdrowotne i ekonomiczne. Czym się charakteryzuje zdrowy budynek?
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”...
Firmy czekają kłopoty. 78 proc. pracujących Polaków ma przynajmniej jeden z symptomów wypalenia zawodowego
Obecnie 78,3% pracujących i dorosłych Polaków doświadcza co najmniej jednego symptomu z tzw. puli wypalenia zawodowego. 15,6% nie odczuwa tego. Z kolei 6,1% nie potrafi się określić w tej kwestii. Najczęściej ankietowani wskazują na długotrwałe i silne poczucie zmęczenia lub wyczerpania i braku energii, które trwa, pomimo odpoczynku. I nie jest związane z żadną chorobą. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się brak satysfakcji z pracy i motywacji do działania. Na trzeciej pozycji widać zwiększenie dystansu do pracy – negatywne odczucia lub cynizm w stosunku do niej. Takie konkluzje płyną z raportu pt. „Polacy na granicy wypalenia zawodowego”...
Jabłka należą do najpopularniejszych owoców w Polsce, jednak ich spożycie z roku na rok spada
W październiku po jabłka sięgnęło niemal 90 proc. Polaków, o 10 pp. więcej niż we wrześniu – wynika z badania Kantar Polska. Mimo to statystyki spożycia są z roku na rok coraz gorsze, chociaż jabłka należą do najbardziej dostępnych i najzdrowszych owoców. – Wspierają serce i pomagają walczyć z komórkami nowotworowymi – podkreślają eksperci promującego zdrowe praktyki żywieniowe europejskiego programu Good Move...
Wykorzystanie AI w branży marketingowej staje się codziennością
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”...
Zaledwie 1/4 pracodawców prowadzi działania na korzyść czynienia miejsc pracy dostępnymi dla osób z niepełnosprawnościami
Dostępność miejsc pracy to nie tylko architektoniczne ułatwienia, ale również szereg działań, które wspierają integrację pracowników o zróżnicowanych potrzebach. Wyniki badania eRecruiter „Candidate Experience w Polsce” pokazują jednak, że 75% polskich pracodawców nie wprowadza żadnych udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W czasach, gdy dbałość o różnorodność i włączenie społeczne zyskuje na znaczeniu, wynik ten podkreśla potrzebę większej świadomości i zmian na poziomie organizacji. Zwłaszcza, że tyle samo – aż 75% pracowników – wskazuje, że kwestie dostępności i inkluzywności są dla nich istotne, a dla pokoleń dopiero wchodzących na rynek stają się wręcz kluczowe...
Eksperci apelują. Polakom pilnie potrzebna jest edukacja finansowa. Przestępcy coraz mocniej wchodzą w AI
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez oszustów. Zamieszczają oni w social mediach zmanipulowane reklamy z udziałem znanych ludzi. Ofiarami stają się osoby inwestujące m.in. w kryptowaluty. Według ekspertów, AI ma potencjał, aby zarówno pomagać przestępcom, jak i ograniczyć ich działania. Sztuczna inteligencja pozwala np. na weryfikowanie tożsamości. A to szczególnie teraz nabiera na znaczeniu, bo tuż za rogiem mamy przecież tzw. metodę na wnuczka, w której babcia niedługo będzie widziała w komunikatorze faktyczną twarz swojego wnusia, mówiącego jego głosem. Nakładki AR są szybko rozwijającą się technologią, którą za chwilę masowo będą wykorzystywać przestępcy. Dlatego znawcy tematu przekonują, że trzeba poważnie postawić na edukację, nie tylko finansową...
W Polsce mamy do czynienia z analfabetyzmem zdrowotnym
Roczny cykl regularnej aktywności fizycznej w połączeniu z edukacją zdrowotną znacząco redukuje ryzyko zdrowotne i poprawia kondycję – wynika z programu badawczego Zdrowa OdWaga przeprowadzonego przez Medicover. U uczestników badania poprawiły się wskaźniki zdrowotne, spadła też absencja chorobowa w pracy. – Wyliczyliśmy metodą naukową, że dzięki 12-miesięcznemu programowi zdobyli oni dodatkowy rok życia w lepszym zdrowiu – ocenia dr n. med. Piotr Soszyński, koordynator medyczny programu badawczego Zdrowa OdWaga...
Sklepy na delikatnym zakręcie. W III kwartale br. najlepiej na rynku poradziły sobie sieci convenience
W przedostatnim kwartale roku o 9,5% rdr. zwiększył się ruch w sklepach convenience. W hipermarketach wzrósł nieznacznie, a w supermarketach i dyskontach spadł. Do tego w convenience stores przybyło klientów, a w reszcie segmentów ubyło. Powiększył się też udział placówek convenience w łącznej liczbie wizyt w badanych punktach sprzedaży – z 40,2% do 44,3%. W hipermarketach nastąpił symboliczny wzrost – z 5,7% do 5,8%, a poza tym widać spadki. W formacie convenience i w hipermarketach zwiększyła się też częstotliwość zakupów rdr. A supermarkety i dyskonty są na minusie. Komentujący dane eksperci uważają, że ten rok już należy do sieci convenience. Jednocześnie widzą, że ogólnie handel detaliczny znalazł się w trudnej sytuacji...
Otwarcie pierwszego zakładu SAINT-GOBAIN produkującego mieszanki gipsowe w Ukrainie
W dniu 5 listopada została zainaugurowana działalność pierwszego w Ukrainie zakładu globalnej Grupy Saint-Gobain. Od tej chwili firma, która wcześniej była jedynie importerem, stanie się krajowym producentem, realizującym pełny cykl produkcyjny – od wydobycia surowców po tworzenie gotowych materiałów budowlanych...
