Delegujesz pracowników za granicę? Zadbaj o ich opiekę lekarską!

Delegujesz pracowników za granicę? Zadbaj o ich opiekę lekarską!

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) uprawnia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu za granicą. Pracownik delegowany do pracy na terenie jednego z krajów Unii Europejskiej powinien więc przed wyjazdem wystąpić do Narodowego Funduszu Zdrowia z wnioskiem o wydanie takiej karty. Natomiast pracodawca winien dopilnować, by taka karta znalazła się w portfelu pracownika w dniu oddelegowania.

 

EKUZ - dlaczego jest potrzebna?


Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego została wprowadzona 1 czerwca 2004 r. w niektórych państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii. W Polsce wydawana jest od 2006 r. i zastąpiła formularze :


E110 – dla kierowców międzynarodowych


E111 – dla turystów


E119 – dla bezrobotnych/poszukujących pracy


E128 – dla studentów i pracowników z innych państw członkowskich


Osoby delegowane do świadczenia usług budowlanych na terenie krajów UE zobligowane są do posiadania EKUZ, gdyż podlegają właściwości polskiego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego. Karta stanowi więc dowód na to, że jej posiadacz jest uprawniony do korzystania w państwie czasowego pobytu do świadczeń zdrowotnych. Należy pamiętać, że EKUZ pozwala na korzystanie ze świadczeń niezbędnych i podstawowych, których udzielenie jest konieczne z uwagi na stan zdrowia pracownika oddelegowanego. Koszt pomocy medycznej zostanie pokryty przez NFZ, który nie pokrywa jednak kosztów płatnej pomocy medycznej.

 

 

Czytaj również: Skorzystaj z wiedzy ekspertów Sprawdź kondycję i prognozy sektora budowlanego Weź udział w konferencji pod patronatem Ministra Gospodarki MONITORING RYNKU BUDOWLANEGO 2014

 

 

Czytaj również: Jesienne Targi Mieszkań i Domów w Poznaniu

 


Jak otrzymać kartę EKUZ?


Dla pracowników delegowanych do tymczasowego świadczenia usług na terenie krajów członkowskich, karta EKUZ wydawana jest przez właściwy oddział Narodowego Funduszu Zdrowia, na pisemny wniosek (można go wypełnić na miejscu, w oddziale wojewódzkim lub delegaturze NFZ lub pobrać ze strony internetowej). Od osoby starającej się o wydanie karty wymagane jest tylko okazanie formularza A1, który uzyskuje się we właściwym ze względu na miejsce siedziby pracodawcy oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Jeżeli z wnioskiem o wydanie karty EKUZ dla pracownika delegowanego występuje pracodawca, to oprócz wniosku o wydanie karty oraz dokumentów wydanych przez ZUS, należy przedłożyć imienne upoważnienie do złożenia wniosku i odbioru karty w imieniu pracownika.


EKUZ dla pracowników delegowanych wydawana jest na okres tożsamy z okresem wskazanym na dokumencie A1.



Źródło: KomFort Polska

 

 



Źródło: www.komfortpolska.pl / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19164 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 245

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >