Prawo budowlane - porady prawne – lista artykułów

Nowe przepisy ułatwiają korzystanie przy budowie dróg z materiału powstałego w wyniku budów, przebudów oraz remontów tras

Odpady powstające przy remontach dróg czy budowie nowych, którymi w świetle prawa są m.in. gruz betonowy czy kruszywo kolejowe, to w praktyce tzw. materiały staroużyteczne, które z powodzeniem mogłyby zostać wykorzystane przy nowych inwestycjach. Jednak w tej chwili większość z nich ląduje po prostu na wysypiskach, ponieważ obecne przepisy niedostatecznie regulują tę kwestię. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa i inne branżowe organizacje apelują o zmiany w tym zakresie.

Czy nowe przepisy techniczno-budowlane będą skuteczne w walce z patodeweloperką?

Przepisy o przeciwdziałaniu tzw. „patodeweloperce”, czyli nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie weszły w życie w dniu 1 sierpnia 2024 r. Jakie zmiany wprowadzają i jaki wpływ mogą mieć na budownictwo wielorodzinne?

Przepisy dyrektywy, regulacje i trendy w zrównoważonym budownictwie

W ostatnim czasie dużo mówi się o zrównoważonym budownictwie, głównie za sprawą unijnych regulacji mających na celu ochronę środowiska oraz poprawę efektywności energetycznej budynków. Jednym z kluczowych elementów promujących zrównoważony rozwój jest dyrektywa budynkowa.

Jakie zmiany zaszły w wydawaniu decyzji środowiskowych dla instalacji fotowoltaicznych?

Nie wszystkie inwestycje w farmy fotowoltaiczne wymagają od przedsiębiorcy, by posiadał decyzje środowiskowe. W życie weszło rozporządzenie Rady Ministrów z 10 sierpnia 2023 roku usprawniające proces powstawania farm, aby ułatwić realizowanie inwestycji z obszaru odnawialnych źródeł energii. Przepisy wskazują, że powierzchnia zabudowy musi wynosić mniej niż 0,5 ha na obszarach ochrony przyrody wskazanych w odpowiednim rozporządzeniu i do 1 ha na pozostałych obszarach – by nie była potrzebna decyzja środowiskowa. Co ma się zmienić?

Powstał nowy obowiązek dla właścicieli domów i mieszkań - kto musi mieć świadectwo energetyczne w 2023 r.

W związku ze zmianami ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, które weszły w życie tuż przed majówką (28.04.2023 r.), wielu właścicieli domów i mieszkań zadaje sobie pytanie co się zmieni po wejściu w życie nowelizacji.

Jak długo obowiązuje rękojmia dewelopera na części wspólne bloku?

Boom mieszkaniowy z lat 2015 - 2019 upłynął pod znakiem rekordowej liczby projektów rozpoczętych przez firmy deweloperskie. Większość tych inwestycji jest już zamieszkana przez klientów dewelopera, którzy mogą korzystać z rękojmi trwającej aż 5 lat. Warto pamiętać, że wspomniana rękojmia obejmuje nie tylko mieszkania i domy. W przypadku budynków wielorodzinnych, uprawnienia z tytułu rękojmi można realizować również w odniesieniu do części wspólnych bloku. Mowa o wszystkich częściach służących do wspólnego użytku mieszkańców (w tym również elewacji, korytarzach oraz elementach konstrukcyjnych). Rękojmia na części wspólne bloku jest bardzo ważnym zabezpieczeniem przed skutkami niestaranności dewelopera oraz jego wykonawców. W praktyce korzystanie ze wspomnianej rękojmi czasem bywa jednak dość skomplikowane. Warto o tym napisać, bo niedawno zapadł ważny wyrok dotyczący właśnie rękojmi dewelopera za wady części wspólnych.

Fotowoltaika w Pomorskiem — jakie są wymagania i wymagane dokumenty?

Urządzenia fotowoltaiczne służą do przetwarzania światła słonecznego w energię elektryczną i zwykle składają się z pojedynczych ogniw fotowoltaicznych. Każde ogniwo fotowoltaiczne jest stosunkowo niewielkie i wytwarza około 1-2 watów mocy. Ogniwa te są wykonane z różnych materiałów półprzewodnikowych, a ich grubość jest często mniejsza niż ludzkie włosy. Aby zapewnić trwałość ogniwa w warunkach zewnętrznych przez wiele lat, jest ono zabezpieczone materiałami ochronnymi, takimi jak szkło lub tworzywa sztuczne.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę? Najważniejsze aspekty

W celu realizacji niektórych zamierzeń budowlanych trzeba uzyskać pozwolenie udzielane w ramach procedury administracyjnej. W przypadku większości inwestycji decyzję wydaje starosta lub prezydent miasta, czyli organ pierwszej instancji. Z kolei dla budowy o większym zasięgu, np. lotnisk, decyzja jest wydawana przez wojewodę. Dowiedz się jak uzyskać pozwolenie na budowę krok po kroku.

Urzędnicy ruszą w Polskę mierzyć parametry i konstrukcje nieruchomości

Od pierwszego kwartału 2023 roku kominiarze, inspektorzy środowiska i urzędnicy gminni przystąpią do zbierania danych dot. grubości ścian, dachu w polskich domach oraz rocznego zużycia paliwa w tych nieruchomościach. Informacje mają pomóc samorządom w optymalnym wykorzystaniu programów związanych z termomodernizacją - informuje serwis Prawo.pl.

Zniesienie pozwolenia na budowę dla domów jednorodzinnych od przyszłego roku

Od przyszłego roku budowa domu na własne cele mieszkaniowe o maksymalnie dwóch kondygnacjach ma wymagać jedynie zgłoszenia z projektem budowlanym. Obowiązkowe będzie tylko zatrudnienie profesjonalnego kierownika budowy – wynika z zapowiedzi Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Głównego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. W tej chwili uproszczona procedura obowiązuje w przypadku budowy domu o powierzchni nieprzekraczającej 70 mkw. Nowa regulacja oznacza więc rozciągnięcie jej na wszystkie domy jednorodzinne, bez ograniczeń powierzchni.


Stron: 20 ▾ Skocz do strony
1 2 3  ▸  ▸▸

Czytaj też…

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19427 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 239

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >