Aktualności prawne – lista artykułów

Państwo poważnie zabiera się za umowy „śmieciowe”. Eksperci widzą w tym duży problem dla biznesu

MRPiPS chce poszerzyć uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy. Ma ona zyskać prawo przekształcania umów cywilnoprawnych (w tym tzw. B2B) w umowy o pracę, decyzją administracyjną, a nie wyłącznie przez sąd, jak to ma miejsce obecnie. Resort potwierdza prace nad takim rozwiązaniem, ale eksperci nie zostawiają na tym suchej nitki. Ich zdaniem, tego typu zmiany mają naruszać swobodę zawierania umów. Niektórzy mówią też o tym, że takie przepisy mogą być niekonstytucyjne. Zmiany mogą też oznaczać, że będzie wzrost obciążeń – tak dla pracowników, jak i dla firm. Znawcy tematu spodziewają się również zamykania przedsiębiorstw, szczególnie tych najmniejszych, bo nie będą one w stanie udźwignąć dodatkowych kosztów.

Dyrektywa Omnibus i konsekwencje jej nieprzestrzegania przez przedsiebiorców

Choć od momentu wprowadzenia przepisów implementujących do naszego porządku prawnego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. odnoszącą się do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (znaną jako „dyrektywa Omnibus”), upłynęło już ponad półtorej roku, wiele krajowych przedsiębiorców nadal nie dostosowało się do jej wymogów.

Estoński CIT a koszty uzyskania przychodu

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek (estoński CIT) nie posługują się pojęciem kosztów uzyskania przychodu. Podstawę opodatkowania stanowi generalnie suma określonego rodzaju dochodów wypłaconych ze spółki. Przedsiębiorcy powinni jednak pamiętać, że mogą uwzględnić w kosztach prowadzenia działalności te wydatki, które co prawda zakontraktowali w czasie gdy spółka była na estońskim CIT, ale ponieśli w okresie, gdy do estońskiego CIT już prawa nie mieli.

O co musi zadbać przedsiębiorstwo zatrudniające osoby niepełnosprawne?

Jak zatrudnić osobę niepełnosprawną? Jakie są wymogi zatrudniania niepełnosprawnych? Jak uzyskać status zakładu pracy chronionej? Z takimi pytaniami zwracają się do nas przedsiębiorcy, pracodawcy, którzy chcą skorzystać z oferowanych przez państwo preferencji przy zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami, ale obawiają się czy będą w stanie spełnić wszystkie warunki. Chodzi nie tylko o aspekty związane z organizacją pracy, ale i rozliczeniowo-kadrowe, w tym podatkowe.

Co przepisy prawa mówią o zarządzaniu odpadami w przedsiębiorstwie

Istotnym elementem postępowania z odpadami jest ich przetwarzanie. Procesy przetwarzania powinny odbywać się w miejscu powstania odpadów. Jeśli to niemożliwe, to należy je przekazywać do najbliższych miejsc przetwarzania.

Czy na gruncie prawa zwierzę to rzecz?

Czy zwierzę jest rzeczą? W przestrzeni publicznej od dawna toczy się dyskusja m.in. o tym, czy zwierzęta umierają, zdychają czy też odchodzą. Jakie z tej dyskusji wyłaniają się prawne refleksje?

Kogo dotyczą przepisy podatkowe DAC-7? Czy użytkownicy platform powinni się ich obawiać?

OLX zwraca się do mediów z apelem o rzetelne i wyważone podejście do kwestii dyrektywy DAC-7. Nasza analiza wykazała, że w ostatnich tygodniach pojawiło się wiele kontrowersyjnych nagłówków, które mogą wprowadzać w błąd i dezinformować użytkowników. W trosce o ich spokój oraz rzetelny przekaz informacji zachęcamy do zapoznania się z poniższymi faktami na temat wprowadzenia dyrektywy DAC-7.

Lista ZUM: Dwukrotny wzrost kosztu wymaganych badań i kilkunastokrotne wydłużenie czasu oczekiwania na ich realizację!

Po wprowadzeniu zmian w regulaminie Listy Zielonych Urządzeń i Materiałów (ZUM), obowiązujących od 14 czerwca br., zniknęło z niej kilka tysięcy pomp ciepła. Urządzenia zostały zawieszone, a ich producenci mogą wnioskować o ponowny wpis na listę, do czego podstawą do końca 2024 roku będzie certyfikat HP Keymark. Od 2025 roku podstawą obecności na Liście będą jedynie badania w laboratoriach.

Wysokie kary za opóźnienia w przewozie przewiduje niemieckie prawo

Kara równa trzykrotności zapłaty za fracht może grozić przewoźnikowi, który opóźni rozładunek na terenie Niemiec. Tamtejsze prawo pod tym względem jest bardziej rygorystyczne od konwencji CMR, która sugeruje sankcję równą wartości frachtu. Zasadność tak surowej kary musi jednak być oparta na konkretnych podstawach, które warto znać, wykonując przewozy na terenie tego kraju.

Czy polskie prawo pozwala na trzymanie psów na łańcuchach? Jakie są propozycje nowelizacji ustawy?

Kara aresztu do lat trzech i grzywny do tysiąca złotych grożą właścicielom, którzy trzymają psy na łańcuchu. Zgodnie z prawem pies nie może być przywiązany dłużej niż przez 12 godzin, na uwięzi krótszej niż 3 metry. W rzeczywistości jednak ciężko udowodnić naruszenie tego przepisu. – Nadszedł czas, żeby powiedzieć stop utrzymywaniu psów na uwięzi. Pies to nie jest tani system alarmowy – podkreśla Michał Dąbrowski, dyrektor Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce. Szansą na zmianę może być obywatelski projekt ustawy, przygotowany przez kilka organizacji działających na rzecz ochrony zwierząt, który trafił niedawno do Sejmu.


Stron: 73 ▾ Skocz do strony
◂◂  ◂  7 8 9 10 11  ▸  ▸▸

Czytaj też…

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 20092 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 254

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >