Centrum Obsługi Kluczowych Podatników - kto zapłaci za nowy urząd?

Centrum Obsługi Kluczowych Podatników - kto zapłaci za nowy urząd?

Nie minął rok od wprowadzenia gruntownej reformy aparatu skarbowego, a urzędnicy z Ministerstwa Finansów zapowiadają kolejną reorganizację w strukturze Krajowej Administracji Skarbowej. Tym razem fiskus pracuje nad wyodrębnieniem nowego urzędu skarbowego pod nazwą Centrum Obsługi Kluczowych Podatników, który w ramach swojej właściwości będzie weryfikował rozliczenia podatkowe największych podatników na terenie całego kraju. Czytaj dalej

 

W rezultacie przedsiębiorcy ponownie zostaną zobowiązani do przystosowania swojego biznesu do nowych ram organizacyjnych, a co za tym idzie – do poniesienia kosztów związanych z kolejną modyfikacją struktury administracji skarbowej.


Kluczowi podatnicy w kluczowym urzędzie

W lipcu tego roku w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym w Warszawie rozpoczął się pilotaż projektu związany z zapewnieniem profesjonalnej obsługi podatkowej wyselekcjonowanym podmiotom gospodarczym, których roczne przychody w rozumieniu ustawy CIT wyniosły za 2014 lub 2015 r. co najmniej 400 mln zł. W ramach pilotażu stworzono nową strukturę, która ma zapewnić kompleksową obsługę w zakresie wszystkich procedur podatkowych, tj. czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego oraz badania prawidłowości stosowania norm materialnego prawa podatkowego. W założeniu fiskusa do każdej firmy rozliczającej się w nowym urzędzie zostanie przypisany urzędnik specjalizujący się w konkretnej branży, co – w zamyśle pomysłodawców – ma pomóc w budowaniu dobrych relacji podatników z nowym organem podatkowym.


Postępująca biurokratyzacja

Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli resortu finansów, w początkowej fazie zostanie powołany Czwarty Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, który będzie organem właściwym w sprawach podatkowych dla tych firm, które w 2016 r. osiągnęły co najmniej 200 mln euro przychodu (poprzednie doniesienia wskazywały na ustanowienie limitu już na poziomie 50 mln euro rocznego przychodu). W późniejszym terminie urząd ten miałby zostać przekształcony w Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów, który będzie pełnić rolę organu I instancji w rozumieniu Ordynacji podatkowej, z tym jednak zastrzeżeniem, że podlegałby on bezpośrednio szefowi KAS, a nie, jak ma to miejsce w przypadku „zwykłych” urzędów, dyrektorowi izby administracji skarbowej. Tak istotne skrócenie drogi służbowej pomiędzy urzędem skarbowym a organem centralnym może skutkować wzmożoną aktywnością szefa KAS, który odpowiednio wcześniej niż dotychczas zostanie poinformowany o stwierdzonych nieprawidłowościach. To z kolei może oznaczać, że służby skarbowe podległe szefowi KAS będą traktowały taką kategorię podatników priorytetowo i częściej będą podejmowały czynności kontrolne.


Centrum Obsługi Kluczowych Podatników - kto zapłaci za nowy urząd?

 

Czytaj również: Jest już nowa Ordynacja podatkowa - jakie sztuczki zastosuje fiskus


Wiadomo już także, że wstępnie zaplanowany termin na wdrożenie nowej instytucji zostanie odroczony z 1 stycznia 2018 r. o co najmniej kilka miesięcy. Fiskus wskazuje, że wydłużenie tego terminu pozwoli lepiej wyszkolić i przygotować kadrę urzędniczą do nowej roli. „Superurząd skarbowy” z siedzibą w Warszawie będzie obejmował swoim zasięgiem terytorium całego kraju. Na tym etapie prac legislacyjnych nie przewiduje się dyslokacji ośrodków zamiejscowych.


Dublowanie kompetencji

Z pewnością będą pojawiać się głosy, iż wprowadzenie tego typu rozwiązania ma swoje uzasadnienie. Należy jednak wskazać, że obecnie funkcjonuje system wsparcia podatników, który w założeniu ma wypełniać zadania zbieżne z tymi nałożonymi na planowane Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów. W strukturze administracji skarbowej już od 2004 r. funkcjonują wyspecjalizowane urzędy skarbowe zajmujące się obsługą największych podmiotów gospodarczych, a reforma KAS podtrzymała dotychczasowy status quo w tym zakresie. Obecnie na terenie całego kraju działa 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (w tym trzy w województwie mazowieckim, po dwa na Śląsku i w Wielkopolsce oraz po jednym w pozostałych województwach) obsługujących podatników o istotnym znaczeniu gospodarczym lub społecznym. Do kryteriów podmiotowych decydujących o zakwalifikowaniu podatnika z mocy prawa do takiego urzędu należy m.in. osiągnięcie w roku podatkowym przychodu w wysokości co najmniej 5 mln euro ustalonego na podstawie sprawozdania finansowego lub funkcjonowanie w ramach podatkowych grup kapitałowych. Takie rozwiązania pozwalają twierdzić, że administracja skarbowa w każdym z województw posiada odpowiednią infrastrukturę i zasoby kadrowe oraz jest należycie przygotowana do obsługi podatkowej podmiotów kluczowych dla gospodarki. Obecnie tworzy się więc w sposób sztuczny kolejny twór, który będzie wykonywał podobne zadania do tych, które dzisiaj z powodzeniem wykonują wyspecjalizowane organy skarbowe na terenie całego kraju.


Nie bez znaczenia w tej sprawie jest także kryterium geograficzne i pozbawienie największych podmiotów bezpośredniego kontaktu z urzędem skarbowym w miejscu siedziby danej firmy. Może się bowiem okazać, że pomimo istnienia rozbudowanych możliwości komunikacji z urzędem za pomocą aplikacji elektronicznych obsługa podatników i czas związany z wysyłką korespondencji i dokumentów w formie papierowej znacząco się wydłuży.


Nadmierny fiskalizm

Zdaniem Ministerstwa Finansów opisana propozycja to zapowiedź poprawy relacji na linii podatnik – urząd skarbowy oraz budowy profesjonalnego centrum kompetencyjnego dla największych polskich podatników. Tymczasem uważny czytelnik spostrzeże się, że omawiany projekt to nie tylko zmiana szyldu i utworzenie nowych stanowisk, ale przede wszystkim rozszerzenie katalogu instrumentów pozwalających weryfikować wywiązywanie się przedsiębiorców z nakładanych obowiązków fiskalnych. Dla tysięcy firm scentralizowanie największych płatników należności publicznoprawnych w jednym urzędzie skarbowym w skali całego kraju jest niczym innym jak tylko kolejnym etapem na drodze uszczelniania systemu podatkowego. Wydaje się zatem, że naczelnym celem fiskusa, o którym nie wspomina się w trakcie prac legislacyjnych, jest wzmożony monitoring największych podatników i zwiększenie ściągalności podatków w grupie kluczowych, z punktu widzenia budżetu państwa, spółek.

 

Czytaj również: Rząd ciągle szuka nowych podatków


Centrum Obsługi Kluczowych Podatników


Autorzy:

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców.

Źródło: Skarbiec / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Zasiedzenie nieruchomosci - prosze o informacje. Liczba postów: 12 Grupa: Przepisy pr... Cześć, od ponad 20 lat mieszkam w starym domu po moim wuju. Po jego śmierci nikt z rodziny nie chciał się tym zajmować, więc wprowadziłem się, zacząłem remonty,...
  • Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 10 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
  • Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 29 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
  • podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 14 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....
  • profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 100 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19822 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 225

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >