Czy można wykorzystać własne mieszkanie jako siedzibę firmy? Poradnik

Czy można wykorzystać własne mieszkanie jako siedzibę firmy? Poradnik

Jednoosobowe działalności gospodarcze to bardzo popularna forma prowadzenia własnej firmy przez wiele osób. Jednak zakładając ją, musimy pamiętać o kilku istotnych sprawach takich jak kod PKD, siedzibie firmy czy wyborze opodatkowania.

Składka zdrowotna i forma opodatkowania

Jednym z pierwszych kroków przed założeniem firmy, jest wybór jednej z trzech form opodatkowania. Sa to:

 

●      Zasady ogólne według skali podatkowej (stawka podatkowa 12% i 32%)

●      Stawka liniowa (19%)

●      Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

 

Czy można wykorzystać własne mieszkanie jako siedzibę firmy? Poradnik

 

Czytaj również: Jakie korzyści daje przedsiębiorcom kasowy PIT?

 

Opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne jest jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorców, również tych rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Comiesięczna płatność to jednak nie wszystko. Konieczne jest również roczne rozliczenie składki zdrowotnej 2024.

 

Przedsiębiorcom, którzy przez cały poprzedni rok prowadzili działalność gospodarczą (także jeśli zdecydowali się na zmianę formy opodatkowania po zakończeniu roku podatkowego), przysługuje prawo do skorzystania z uproszczonego rozliczenia: składka zdrowotna na ryczałcie ustalana jest na podstawie poprzedniego roku. Pod uwagę bierze się więc kwotę przychodu i na tej podstawie określa się wysokość składek do zapłaty w roku kolejnym. Zatem każdego miesiąca taka sama kwota trafia na konto ZUS.

 

Zastanawiasz się, jak wygląda kwestia składka zdrowotna ryczałt? Zależy ona od przychodów firmy (rocznych) bieżących lub z roku ubiegłego (pod warunkiem że działalność gospodarcza była prowadzona przez cały rok), pomniejszonych o opłacone składki społeczne.

 

Zakładanie firmy, a siedziba firmy

Przy zakładaniu firmy, musimy podać nasze dane (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania), a także adresy związane z działalnością gospodarczą. Będą one widoczne we wpisie przedsiębiorcy w CEIDG dla każdego. Mamy obowiązek posiadać tytuł prawny do każdego z adresów.

 

Jeśli będziemy wykorzystywać własne mieszkanie, jako siedzibę firmy, musimy pamiętać również o właściwym rozliczeniu mediów. Prąd, woda, telefon czy opłaty za internet mogą być wliczone jako koszt uzyskania przychodu, jednak musimy oszacować, w jakim procencie korzysta danej rzeczy w aspekcie prywatnym, a w jakim firmowym. Zakup komputera, laptopa czy regału, których przeznaczeniem będą, sprawy związane z prowadzeniem działalności wliczamy w koszta w 100%.

 

W przypadku wykorzystania mieszkania, które wynajmujemy lub mieszkania naszych krewnych, potrzebne jest podpisanie z nimi stosownego dokumentu (zgoda właściciela na wykorzystanie lokalu lub umowę użyczenia lokalu od krewnych).

 

O czym warto jeszcze pamiętać?

Możemy też pomyśleć o tym, by uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu us. Taka informacja może być potrzebna w kilku sytuacjach, np. to, czy uzyskamy kredyt lub pożyczkę, która nam się przyda w trakcie rozpoczynania działalności.

 

Rejestracja siedziby firmy we własnym lub wynajmowanym mieszkaniu jest jak najbardziej możliwa. Na taki krok decydują się bardzo często właściciele jednoosobowej działalności gospodarczej lub małych przedsiębiorstw.

 

Czytaj również: Jak ustawa antyzatorowa pomaga w problemie zatorów płatniczych polskich przedsiębiorstw?

Źródło: Artykuł sponsorowany / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19214 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 365

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >