Jak zdobyć certyfikat energetyczny?

Jak zdobyć certyfikat energetyczny?

Dokument, którego pełna nazwa brzmi: świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, zawiera zbiór danych i wskaźników energetycznych dotyczących budynku lub jego części, które opisują całkowite zapotrzebowanie na energię niezbędną do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem (art. 2 pkt 3 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, Dz. U. z 2014 poz. 1200 - dalej ustawa).

 

Zawiera on następujące informacje:

  • dane identyfikacyjne budynku lub jego części,
  • charakterystykę energetyczną budynku lub jego części,
  •  zalecenia określające zakres i rodzaj robót budowlano-instalacyjnych, które poprawią charakterystykę energetyczną budynku lub jego części.

Posiadanie certyfikatu jest niezbędne podczas zbywania oraz wynajmowania mieszkania. Wydane świadectwo można wykorzystywać przez 10 lat od sporządzenia, chyba że w międzyczasie wprowadzono zmiany do charakterystyki energetycznej budynku.

 

Czytaj również: Nowelizacja praw budowlanego

 

Warto wiedzieć, że wydawać go mogą tylko uprawnione do tego osoby wskazane w ustawie. Dlatego warto dokładnie sprawdzić osobę, której płacimy za jego przygotowanie. Zgodnie z art. 16 ustawy kompetencje do przygotowania dokumentu mają osoby:

  • posiadające pełną zdolność do czynności prawnych,
  •  nieskazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniężnemu i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe,
  • posiadające odpowiednie wyższe wykształcenie
  •  posiadające uprawnienia budowlane.

Ustawodawca zastrzegł, że świadectwo nie może być sporządzone przez osobę, która jest zarządcą lub właścicielem budynku lub gdy przysługuje jej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, którego dotyczy. Zachwiałoby to obiektywność specjalisty.

Dokument sporządzany jest za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z wykorzystaniem metodyki przygotowanej przez Ministerstwa właściwego do spraw budownictwa. Zamawiający otrzymuje wersję papierową opatrzoną podpisem i numerem ewidencyjnym.

 

Czytaj również: Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

 

Źródło: IGN / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Porady Prawne Liczba postów: 175 Grupa: Przepisy pr... Korzystając z własnych doświadczeń mogę Wam polecić usługi prawne jakie świadczy Pan Łukasz z https://adwokatokomski.pl/ Współpr aca z nim to czysta przyjemność....
  • Ile budowa domu Liczba postów: 93 Grupa: Zanim wybud... Jeśli planujecie kupić działkę pod dom, nie omijajcie tematu wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków. Ten artykuł https://www.archon.pl/wypis-i-wyrys-z-r. ..
  • kupno mieszkania Liczba postów: 832 Grupa: Nieruchomoś... Przy kupnie mieszkania najważniejsze to skupić się na stanie technicznym budynku, realnych kosztach eksploatacji i tym, jak wygląda okolica w praktyce, a nie ty...
  • deweloper we Wrocławiu Liczba postów: 372 Grupa: Nieruchomoś... We Wrocławiu jest sporo deweloperów i każdy ma swoje mocne i słabsze strony, więc najlepiej popytać mieszkańców konkretnych inwestycji. Jedni chwalą jakość wyko...
  • Mieszkanie w Warszawie, czy pod miastem? Liczba postów: 207 Grupa: Nieruchomoś... To już mocno zależy od stylu życia. Mieszkanie w Warszawie to wygoda, komunikacja, zero dojazdów i dużo oszczędzonego czasu — ale za to metraż jest mniejszy, a....

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 20483 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 275

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >