Kto odpowiada finansowo za błędne dane w zleceniu transportowym?

Kto odpowiada finansowo za błędne dane w zleceniu transportowym?

Mimo najlepszych chęci i rzetelnego podejścia przewoźnika, realizacja zlecenia transportowego może się nie udać z innych przyczyn. Jedną z nich bywa umieszczenie w zleceniu błędnych informacji, co w praktyce może uniemożliwić realizację zlecenia. Co to oznacza dla przewoźnika?

 

 

Powyższy problem ilustruje sytuacja, w której przewoźnik otrzymuje błędne dane na temat miejsca rozładunku. Zgodnie ze zleceniem transportowym stawia się na załadunku, towar zostaje prawidłowo załadowany w Polsce i zostaje mu nadany numer załadunkowy. Następnie kierowca przewozi towar na miejsce rozładunku w Niemczech. Na miejscu przewoźnik otrzymuje informację, że towar nie może zostać rozładowany, ponieważ nadano nieprawidłowy numer załadunkowy. Rozładunek powinien nastąpić w Niemczech, ale w miejscowości oddalonej o 500 km od miejsca wskazanego w zleceniu transportowym.

 

Kto odpowiada finansowo za błędne dane w zleceniu transportowym?Fot. Depositphotos.com

Czytaj również: Wybór najlepszej formy opodatkowania dla firmy do 20 lutego

 

Kto ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowe określenie miejsca rozładunku w zleceniu transportowym i czy przewoźnik może domagać się odszkodowania za niepotrzebnie wykonaną trasę?

 

Niezwłoczny kontakt z nadawcą przesyłki

W opisanej wyżej sprawie, pomimo błędów ze strony zleceniodawcy, istotne będzie prawidłowe zachowanie się przewoźnika.

- Po otrzymaniu informacji o braku możliwości rozładunku przewoźnik powinien skontaktować się z nadawcą i zażądać instrukcji co do dalszego działania. Wynika to z faktu, że tylko nadawca może rozporządzać towarem. Taki obowiązek przewoźnika wynika z art. 14 ust. 1 Konwencji CMR, który stanowi, że jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny wykonanie umowy przewozu na warunkach podanych w liście przewozowym jest lub staje się niemożliwe przed przybyciem towaru do miejsca przewidzianego dla jego wydania, przewoźnik jest obowiązany zażądać instrukcji od osoby uprawnionej do rozporządzania towarem - tłumaczy Beata Gądek, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

 

Częstym i zarazem nieprawidłowym działaniem przewoźników jest samodzielne podejmowanie decyzji, na przykład przewiezienie towaru do magazynu zastępczego.

 

W takim przypadku przewoźnik nie będzie mógł dochodzić odszkodowania z tytułu kosztów magazynowania towaru.

 

- Instrukcje dotyczące przewozu powinny być udzielone przez osobę uprawnioną i być możliwe do wykonania. Nie mogą też prowadzić do podziału przesyłki. Jeżeli przewoźnik transportuje przesyłki kilku nadawców, to wykonanie instrukcji odnoszącej się do jednej z tych przesyłek nie może powodować opóźnień w dostawie pozostałych - tłumaczy Beata Gądek.

 

Nadawca milczy - przewoźnik reaguje

Jakie działania powinien podjąć przewoźnik, gdy nie ma kontaktu z nadawcą i nie może otrzymać instrukcji?

 

W takim przypadku odpowiedź również zawiera Konwencja CMR. Zgodnie z art. 14 ust. 2 Konwencji CMR, jeżeli okoliczności pozwalają na wykonanie przewozu na warunkach różniących się od przewidzianych w liście przewozowym i jeżeli przewoźnik nie zdoła uzyskać w dostatecznie krótkim czasie instrukcji od osoby uprawnionej do rozporządzania towarem, powinien on podjąć środki, jakie wydają mu się najlepsze w interesie osoby uprawnionej do rozporządzania towarem.

 

- Takim środkiem może być na przykład rozładowanie towaru w magazynie zastępczym - podpowiada ekspertka TC Kancelarii Prawnej.

 

Prawo do zwrotu kosztów

Zgodnie z art. 16 ust. 1 Konwencji CMR Przewoźnik ma prawo do zwrotu kosztów spowodowanych żądaniem przez niego instrukcji lub ich wykonaniem, o ile koszty te nie wynikły z jego winy. Konwencja CMR nie wskazuje terminu, w którym wydający instrukcje powinien wynagrodzić te koszty i szkody oraz sposobu ich wynagrodzenia. Nie ma wątpliwości, że wynagrodzenie szkód obejmuje m.in. zysk utracony przez przewoźnika na skutek wykonywania instrukcji i niemożności świadczenia w tym czasie innych usług. Należy jednak pamiętać, że dochodzenie odszkodowania za utracony zysk w przypadku otrzymania instrukcji musi być oparte  na dowodach, a nie jedynie na twierdzeniach przewoźnika.

 

Czytaj również: Czym jest neutralizacja dokumentów transportowych i jakie grożą kary za brak jej przeprowadzenia?

 

Konwencja CMR nie precyzuje wprost, czy przewoźnikowi przysługuje dodatkowe przewoźne, gdy konsekwencją wykonania instrukcji jest wydłużenie trasy przewozu. Należy jednak przyjąć, że przewoźnik może domagać się od osoby uprawnionej nie tylko pokrycia poniesionych kosztów, lecz także wynagrodzenia uwzględniającego jego zysk.

Źródło: GutPR / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Ile budowa domu Liczba postów: 93 Grupa: Zanim wybud... Jeśli planujecie kupić działkę pod dom, nie omijajcie tematu wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów i budynków. Ten artykuł https://www.archon.pl/wypis-i-wyrys-z-r. ..
  • kupno mieszkania Liczba postów: 832 Grupa: Nieruchomoś... Przy kupnie mieszkania najważniejsze to skupić się na stanie technicznym budynku, realnych kosztach eksploatacji i tym, jak wygląda okolica w praktyce, a nie ty...
  • deweloper we Wrocławiu Liczba postów: 372 Grupa: Nieruchomoś... We Wrocławiu jest sporo deweloperów i każdy ma swoje mocne i słabsze strony, więc najlepiej popytać mieszkańców konkretnych inwestycji. Jedni chwalą jakość wyko...
  • Mieszkanie w Warszawie, czy pod miastem? Liczba postów: 207 Grupa: Nieruchomoś... To już mocno zależy od stylu życia. Mieszkanie w Warszawie to wygoda, komunikacja, zero dojazdów i dużo oszczędzonego czasu — ale za to metraż jest mniejszy, a....
  • Budner i nowa inwestycja Liczba postów: 16 Grupa: Nieruchomoś... Przy nowych inwestycjach deweloperskich dużo zależy od tego, jaki standard faktycznie zostanie oddany, a nie tylko tego, co jest na prospekcie. Warto podpytać o...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 20450 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 280

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >