Nowy podatek, nowe wyzwania: ETS2 a polski sektor MŚP

Nowy podatek, nowe wyzwania: ETS2 a polski sektor MŚP

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”. Czytaj dalej

 

Sektor transportu i budynków odpowiada za ponad 40 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Nowy unijny system handlu emisjami ETS2, który obejmie benzynę, olej napędowy i paliwa grzewcze, może przynieść około 300 mld euro wpływów w latach 2026–2032 – wynika z analizy organizacji Transport & Environment. Nowy podatek ma przyspieszyć odchodzenie od paliw kopalnych. W ramach przepisów przedsiębiorstwa – zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” – muszą co roku pozyskać uprawnienia dla każdej wyemitowanej przez siebie tony CO2.

 

– W odróżnieniu od funkcjonującego już systemu ETS podmiotami obowiązanymi do zakupu odpowiedniej liczby uprawnień do emisji będą dostawcy lub dystrybutorzy, a nie bezpośrednio podmioty emitujące, czyli np. gospodarstwa domowe czy wspólnoty. Takie rozwiązanie ma na celu ograniczenie obowiązków administracyjnych nakładanych na obywateli, przy jednoczesnym wdrożeniu systemu zwiększającego koszty korzystania z paliw kopalnych czy – będąc bardziej poprawnym – paliw bardziej emisyjnych przez gospodarstwa domowe i małe biznesy – mówi Krzysztof Fal, dyrektor Rozwoju Programów w WiseEuropa i autor raportu pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

 

Nowy podatek, nowe wyzwania: ETS2 a polski sektor MŚP

 

Czytaj również: Proste i przejrzyste zasady dla europejskich firm po wejściu w życie AI Act

 

Nowe przepisy mają pozwolić na zredukowanie do 2030 roku emisji w sektorze transportu oraz budownictwa o 42 proc. względem sytuacji z 2005 roku. W grudniu ub.r. KE ogłosiła, że aby zapewnić tę trajektorię, liczba uprawnień do emisji będzie od 2028 roku spadała o 5,38 proc. Wpływ wprowadzenia nowego systemu nie będzie jednakowy w całej Unii Europejskiej. Raport WiseEuropa przytacza analizy wskazujące, że bardziej negatywnie wpłynie on na zamożność społeczeństw Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski – zarówno na obywateli tych państw, jak również małe i średnie przedsiębiorstwa.

 

Zgodnie z szacunkami wprowadzenie systemu ETS2 spowoduje w perspektywie roku 2030 wzrost kosztów ogrzewania węglem i gazem o 83 proc. oraz wzrost ceny benzyny i diesla o ok. 85 proc. Będą to więc znacznie mniejsze podwyżki niż te wywołane kryzysem energetycznym. Wyliczenia Polskiego Instytutu Ekonomicznego, przytaczane w raporcie WiseEuropa, wskazują, że cena energii elektrycznej w czasie kryzysu energetycznego wzrosła o 215 proc., węgla o 140 proc., a ropy o jedną czwartą.

 

– Wprowadzenie ETS2 będzie miało mniejszy wpływ na koszty paliw i ogrzewania dla MŚP niż kryzys energetyczny. Warto jednak zaznaczyć, że wskazane wzrosty odnoszą się do wzrostu cen, które zostały ukształtowane przez kryzys energetyczny, a także wcześniej przez COVID-19, na istotnie wyższym poziomie. Tak więc przestrzega się przed prostym wnioskiem, że wzrost będzie odpowiednio niższy, co miałoby uzasadniać mniej ambitne systemy wsparcia dla MŚP w związku z wprowadzeniem nowego systemu – podkreśla Krzysztof Fal. – Błędem mogłoby być przyjęcie podejścia, że przedsiębiorstwa te zachowują dużą odporność na zmianę cen energii, czyli że brak jest uzasadnienia dla interwencji państwa w tym zakresie.


W raporcie przedstawiono analizę tego, czy konieczna jest więc pomoc dla MŚP, czy wszystkie przedsiębiorstwa powinny być nią objęte i w jakiej formie powinna być udzielana pomoc takim firmom. Jak wskazuje jego autor, dostępne są różne formy wsparcia, zaczynając od bezzwrotnych dotacji, a kończąc na preferencyjnych pożyczkach dla przedsiębiorców dotkniętych nowym systemem. Inną formą pomocy mogłyby być programy doradcze wspierające rozwój wiedzy przedsiębiorstw na temat inwestycji i działań, które mogą pozwolić na ograniczenie ich kosztów.

 

 ETS2 będzie miał nierównomierny wpływ na poszczególne MŚP i będzie szczególnie dotkliwy dla przedsiębiorstw transportowych, niektórych przedsiębiorstw handlowych, np. tam, gdzie model sprzedaży opiera się na przedstawicielach handlowych, oraz branży HoReCa – wymienia ekspert. – Środki dostępne w ramach możliwej pomocy dotacyjnej są ograniczone, również przepisami prawa. Dlatego jedną z kluczowych naszych rekomendacji jest skoncentrowanie się na innych formach wsparcia dla przedsiębiorców, pozostawiając bezpośrednią pomoc finansową dla tych najbardziej dotkniętych czy narażonych na negatywne skutki wprowadzenia systemu ETS2.


Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PIE w 2023 roku, choć małe i średnie przedsiębiorstwa z branży usługowej oraz budowlanej deklarowały w pewnym zakresie „odporność” na zmiany cen nośników energii oraz samej energii elektrycznej w trakcie kryzysu energetycznego, to większość z nich radziła sobie z rosnącymi kosztami przez podniesienie cen. Ekspert WiseEuropa wskazuje, że podobnie może być i tym razem, dlatego fakt przekładania podwyższonych kosztów paliwa na ceny powinien być uwzględniany przy decyzji o formie oraz wysokości wsparcia dla takich firm.

 

 Mechanizm udzielania wsparcia przedsiębiorcom powinien więc, przynajmniej w minimalnym poziomie, badać stosunek kosztów prowadzenia działalności przedsiębiorców ubiegających się o wsparcie z ich przychodami, tak by wyłowić przedsiębiorców, którzy realnie ponieśli szkodę w związku z podniesieniem się cen paliw – postuluje Krzysztof Fal. – Nawet w przypadku poniesienia pewnych strat przez przedsiębiorstwo w związku ze wzrostem cen konieczne wydaje się, by dane przedsiębiorstwo umiało pokazać, że poniesiona strata nie wynikała z niegospodarności i że podjęto działania, które w perspektywie średnioterminowej pozwolą na ograniczenie strat związanych ze wzrastającymi kosztami paliw.

 

Czytaj również: VAT od wypłaconej dywidendy w spółce komandytowej


Kluczowe powinno być też uzależnienie wysokości pomocy od posiadania odpowiedniego planu transformacji działalności. Zwłaszcza że w kryzysie energetycznym, jak wskazuje raport PIE, stosunkowo niewielka liczba MŚP zdecydowała się na przeprowadzenie inwestycji we własne źródła energii czy wymianę floty samochodów na pojazdy elektryczne, by poradzić sobie z negatywnymi skutkami tego zjawiska. Szczególnie niski był ten odsetek w przypadku mikro- i małych przedsiębiorców.

 

– Przedsiębiorcy chcący skorzystać ze wsparcia państwowego powinni umieć wykazać, że potrzeba wsparcia jest czasowa, a planowane są konkretne działania, które mają na celu ograniczenie lub wręcz wyeliminowanie konieczności korzystania ze wsparcia publicznego. Co jednak wydaje się istotne, przedsiębiorcy powinni korzystać ze wsparcia państwa w zakresie przygotowania takich planów, żeby brak odpowiedniej wiedzy technicznej nie dyskwalifikował przedsiębiorców z możliwości uzyskania dotacji – przekonuje autor raportu.

Kolejna rekomendacja dotyczy tego, by w pierwszej kolejności kierować pomoc do regionów najbardziej uzależnionych od MŚP.

Źródło: NEWSERIA / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Zasiedzenie nieruchomosci - prosze o informacje. Liczba postów: 12 Grupa: Przepisy pr... Cześć, od ponad 20 lat mieszkam w starym domu po moim wuju. Po jego śmierci nikt z rodziny nie chciał się tym zajmować, więc wprowadziłem się, zacząłem remonty,...
  • Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 10 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
  • Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 29 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
  • podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 14 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....
  • profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 100 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19814 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 338

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >