Zanim rozpoczniesz budowę domu: Prawo pod fundamenty

Zanim rozpoczniesz budowę domu: Prawo pod fundamenty

Posiadasz już działkę i oczami wyobraźni widzisz stojący na niej dom. Zanim jednak rozpoczniesz jego budowę pamiętaj o dopełnieniu wszelkich niezbędnych formalności. Jest ich sporo, a zaniedbanie któregokolwiek z wymaganych pozwoleń może dostarczyć wielu problemów i wiązać się z wysokimi karami. Czytaj dalej

Z biurokracją spotykamy się niemal wszędzie. Nic więc dziwnego, że niezbędne pieczątki, opisy, plany, pozwolenia nie omijają i budownictwa. Każdy, kto posiada działkę budowlaną, zanim będzie mógł na niej cokolwiek zrobić, musi sprostać wszystkim wymogom prawnym. Niezależnie od przyjętych rozwiązań skompletowanie całej dokumentacji jest pracochłonne, czasochłonne i kosztowne. Najłatwiej opracowanie całościowego projektu powierzyć jednej firmie, obeznanej w niuansach prawno - administracyjnych. To znacznie ułatwi i przyspieszy cały proces. Myśląc realnie o rozpoczęciu budowy w tym roku, warto już teraz zadbać o uzyskanie wymaganych przez prawo zaświadczeń i pozwoleń. 

Szkic działki

Zdobycie wszystkich formalności może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Z reguły trzeba liczyć, że kwestie związane z uzyskaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu (WZiZT) wymagają średnio trzech miesięcy. Do tego dochodzi przyłączenie wody i gazu, a to także wymaga czasu. Pierwszą czynnością, prowadzącą do uzyskania pozwolenia na budowę, jest zdobycie informacji o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Dokument ten znacząco uprości dalsze działania. Wystarczy tylko uzyskać z niego wypis dotyczący naszej działki. Częściej jednak zdarza się, że gminy nie posiadają takich planów. Wówczas należy wystąpić do urzędu gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Potrzebny wniosek można znaleźć w wydziale architektury. Organ ma trzy miesiące na ogłoszenie decyzji, jednak w praktyce, ze względu na konsultacje z innymi instytucjami, procedura przeciąga się do czterech, a nawet sześciu miesięcy.

Wybierz projekt

Kolejnym krokiem w kierunku uzyskania pozwolenia na budowę jest projekt budowlany. Składa się on z dwóch części. Pierwszą stanowi projekt zagospodarowania działki, sporządzony na aktualnej mapie geodezyjnej. – To on określa granice działki. Ważne, by współgrał z otoczeniem i nawiązywał do sąsiednich zabudowań względem odległości i usytuowania. Konieczne jest, aby wskazywał obecne i planowane uzbrojenie terenu. Dodatkowo określa on połączenia działki z układem komunikacyjnym - wyjaśnia Tomasz Palacz ekspert z zakresu formalności budowlanych z poznańskiej firmy GEVO. – Zlecenie wykonania takiego planu to koszt około 800 zł – dodaje
Drugą częścią jest projekt architektoniczno-budowlany domu określający jego funkcję, formę i konstrukcję oraz proponowane rozwiązania techniczne i materiałowe. Można go kupić w biurach architektoniczno - budowlanych w gotowej formie za 2-3 tys. zł albo zlecić architektowi indywidualne wykonanie. To jednak wiąże się z kosztami rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Co ważne, projekt musi zostać dostosowany do naszej działki i warunków zabudowy.
Następnym  warunkiem uzyskania zgody na budowę jest otrzymanie zapewnienia o możliwości przyłączenia domu do sieci elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i gazowej. Warto pamiętać, że o określenie warunków przyłączenia poszczególnych mediów można wystąpić jeszcze przed zakupem działki. W tym celu należy złożyć odpowiednie podanie u wybranego dostawcy i czekać na decyzję  od dwóch tygodni do nawet dwóch miesięcy. Następnie trzeba podpisać umowy z konkretnym usługodawcą. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie projektu przyłączenia. W przypadku sieci wodno-kanalizacyjnej, ostateczną umowę podpisuje się po wybudowaniu i odbiorze technicznym przyłącza.


Ostatnia prosta

Posiadając wyżej wymienione zaświadczenia oraz dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości, można złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę w wydziale architektoniczno-budowlanym starostwa powiatowego lub urzędu miasta na prawach powiatu. Decyzja powinna zostać wydana w ciągu 65 dni. Jeżeli urząd przekroczy ten termin, będzie zobowiązany do zapłacenia kary za każdy dzień zwłoki. – Przed złożeniem dokumentów, warto jeszcze raz upewnić się, czy posiadamy wszystkie wymagane zaświadczenia. W przypadku, gdy zabraknie któregoś z uprawnień wstrzymana zostanie procedura wydawania pozwolenia, co z kolei spowoduje, że moment rozpoczęcia budowy znacznie przesunie się w czasie – zaznacza Tomasz Palacz. 
Uzyskane pozwolenie jest ważne przez trzy lata od momentu jego wydania, a uprawomocnia się już po czternastu dniach. Ostatnim elementem wieńczącym miesiące zmagań z budowlaną biurokracją jest zgłoszenie zamiaru przystąpienia do budowy w powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Jeżeli w ciągu siedmiu dni urząd nie zgłosi zastrzeżeń można rozpocząć prace. 

Każdy, kto planuje budowę musi zmierzyć się z licznymi formalnościami. Z pewnością niejednego przyprawią one o zawrót głowy. Podstawową sprawą, którą należy przemyśleć jest czas, którym dysponujemy na załatwienie wszystkich dokumentów. W przypadku, gdy nadmiar naszych obowiązków może zakłócić sprawny przebieg tego procesu, warto rozważyć pomoc oferowaną przez specjalistyczne firmy.

Źródło: budnet.pl
Autor: ARW IMAGE PR / bdunet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Zasiedzenie nieruchomosci - prosze o informacje. Liczba postów: 12 Grupa: Przepisy pr... Cześć, od ponad 20 lat mieszkam w starym domu po moim wuju. Po jego śmierci nikt z rodziny nie chciał się tym zajmować, więc wprowadziłem się, zacząłem remonty,...
  • Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 10 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
  • Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 29 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
  • podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 14 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....
  • profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 100 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19802 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 122

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >