
Jakie są prawa i obowiązki zarządcy budynku
Zarządcą nieruchomości może być zarówno osoba fizyczna, jak i firma. Do posługiwania się tytułem zawodowym zarządcy nieruchomości upoważnione są tylko i wyłącznie osoby, które po zdaniu odpowiednich egzaminów zostały wpisane do ogólnopolskiego rejestru zarządców nieruchomości.
Czytaj dalej
Rejestr taki prowadzi Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Zgodnie z polskim prawem zarządzaniem nieruchomościami mogą zajmować się jedynie firmy, które zatrudniają licencjonowanych zarządców nieruchomości lub ich właściciele posiadają taki tytuł zawodowy. Zarządca odpowiada praktycznie za wszystko co wiąże się z prawidłowym funkcjonowaniem nieruchomości: od strony formalnej po codzienną opiekę nad budynkiem.
W Polsce niestety nadal mamy dużo przypadków, gdy osoby bez odpowiedniej wiedzy i licencji świadczą dla wspólnot usługi, nazywając się zarządcami budynku, a tak naprawdę można je nazwać co najwyżej administratorami. Tymczasem są to dwa różne stanowiska o różnych kompetencjach. Ponadto różnią się także zakresem obowiązków.
Czytaj również: Nie każdy lokal może mieć założoną księgę wieczystą?
Prawa i obowiązki
Do podstawowych obowiązków zarządcy budynku można zaliczyć:
- ogólny przegląd budynku w każdym roku
- przegląd instalacji wentylacyjnej w każdym roku
- przegląd instalacji gazowej w każdym roku
- przegląd instalacji elektrycznej co pięć lat
- legalizacja wodomierzy co 5 lat
- wymiana lub legalizacja ciepłomierzy co 5 lat
- wymiana radiowych podzielników kosztów ogrzewania co 10 lat
- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego i przekazywanie go wszystkim właścicielom lokali
- zwoływanie zebrać wspólnoty mieszkaniowej w pierwszym kwartale każdego roku
- nadzorowanie wykonywania napraw zleconych w nieruchomości
- współpraca w ramach prawidłowego rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania przez wyspecjalizowane firmy
- windykacja płatności od właścicieli zalegających z opłatami na drodze postępowania upominawczego oraz w przypadkach koniecznych sądowego
- pobieranie od właścicieli lokali miesięcznych opłat z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej
Zarządca budynku odpowiada za utrzymanie należytego porządku i czystości w pomieszczeniach budynku, jak i również na terenie zewnętrznym. Mowa tu o przy blokowych ogródkach i placach zabaw. Musi również zadbać o to, by wszelkie prace związane z konserwacją budynku i napraw w nim były wykonywane na bieżąco.
Do jego obowiązków należy również reprezentowanie ogółu właścicieli w sprawach dotyczących wspólnoty przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji państwowej.
Czytaj również: Problemy z wynajmowaniem mieszkań - regulacje prawne
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Własność bez notariusza? Liczba postów: 168 Grupa: Spółdzielni... Kancelaria notarialna w Oświęcimiu świadczy usługi, które obejmują sporządzanie dokumentów, takich jak akty notarialne, testamenty oraz poświadczenie podpisów.....
- Wsparcie prawne przedsiębiorców z branży TSL - kie... Liczba postów: 2 Grupa: Prawo
- Procedury ogłoszenia upadłości o wiele prostsze po... Liczba postów: 2 Grupa: Prawo
- Jak przygotować przedsiębiorstwo do Obowiązkowego... Liczba postów: 2 Grupa: Prawo
- Branże: budowlanka, gastronomia i motoryzacja ter... Liczba postów: 2 Grupa: Prawo