Jakie są prawa i obowiązki zarządcy budynku
Zarządcą nieruchomości może być zarówno osoba fizyczna, jak i firma. Do posługiwania się tytułem zawodowym zarządcy nieruchomości upoważnione są tylko i wyłącznie osoby, które po zdaniu odpowiednich egzaminów zostały wpisane do ogólnopolskiego rejestru zarządców nieruchomości.
Czytaj dalej
Rejestr taki prowadzi Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Zgodnie z polskim prawem zarządzaniem nieruchomościami mogą zajmować się jedynie firmy, które zatrudniają licencjonowanych zarządców nieruchomości lub ich właściciele posiadają taki tytuł zawodowy. Zarządca odpowiada praktycznie za wszystko co wiąże się z prawidłowym funkcjonowaniem nieruchomości: od strony formalnej po codzienną opiekę nad budynkiem.
W Polsce niestety nadal mamy dużo przypadków, gdy osoby bez odpowiedniej wiedzy i licencji świadczą dla wspólnot usługi, nazywając się zarządcami budynku, a tak naprawdę można je nazwać co najwyżej administratorami. Tymczasem są to dwa różne stanowiska o różnych kompetencjach. Ponadto różnią się także zakresem obowiązków.

Czytaj również: Nie każdy lokal może mieć założoną księgę wieczystą?
Prawa i obowiązki
Do podstawowych obowiązków zarządcy budynku można zaliczyć:
- ogólny przegląd budynku w każdym roku
- przegląd instalacji wentylacyjnej w każdym roku
- przegląd instalacji gazowej w każdym roku
- przegląd instalacji elektrycznej co pięć lat
- legalizacja wodomierzy co 5 lat
- wymiana lub legalizacja ciepłomierzy co 5 lat
- wymiana radiowych podzielników kosztów ogrzewania co 10 lat
- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego i przekazywanie go wszystkim właścicielom lokali
- zwoływanie zebrać wspólnoty mieszkaniowej w pierwszym kwartale każdego roku
- nadzorowanie wykonywania napraw zleconych w nieruchomości
- współpraca w ramach prawidłowego rozliczenia kosztów centralnego ogrzewania przez wyspecjalizowane firmy
- windykacja płatności od właścicieli zalegających z opłatami na drodze postępowania upominawczego oraz w przypadkach koniecznych sądowego
- pobieranie od właścicieli lokali miesięcznych opłat z tytułu kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej
Zarządca budynku odpowiada za utrzymanie należytego porządku i czystości w pomieszczeniach budynku, jak i również na terenie zewnętrznym. Mowa tu o przy blokowych ogródkach i placach zabaw. Musi również zadbać o to, by wszelkie prace związane z konserwacją budynku i napraw w nim były wykonywane na bieżąco.
Do jego obowiązków należy również reprezentowanie ogółu właścicieli w sprawach dotyczących wspólnoty przed sądami powszechnymi i innymi organami administracji państwowej.
Czytaj również: Problemy z wynajmowaniem mieszkań - regulacje prawne
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Praca na wysokości – jakie są obowiązki pracodawcy... Liczba postów: 14 Grupa: Prawo Jeśli szukacie sensownej medycyny pracy w Wawie (Mokotów), to sprawdźcie https://badania.medycynapracywawa.pl/. Badania wstępne, okresowe, kontrolne – robią kom...
- Czy udzielona firmie pożyczka może korzystać ze zw... Liczba postów: 2 Grupa: Prawo Ciekawy artykuł
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 roku Liczba postów: 537 Grupa: Prawo
- Dom pod Warszawą Liczba postów: 1 Grupa: Wspólnoty m... Potrzebuje informacji na temat nowoczesnych inwestycji pod Warszawą, bo w większości to jakieś powtarzalne domki . Nie chcemy willi z basenem, ale coś nowoczesn...
- Szukam z żoną domu w okolicach Wawy Liczba postów: 1 Grupa: Rynek pierw... Szukam z żoną domu w okolicach Wawy czegoś kameralnego, w ładnej okolicy, z dobrym dojazdem do miasta. Może ktoś poleci coś konkretnego?

