.jpg)
Kampania edukacyjna „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ!” - poznaj nowe etykietowanie sprzętów AGD
Urządzenia AGD mają znaczący wpływ na bilans energetyczny domu. To w nich tkwi duży potencjał oszczędności energii. Wymieniając stary sprzęt na nowy w najlepszej dostępnej klasie energetycznej, zyskujemy wiele benefitów – nie tylko finansowych, lecz także środowiskowych. Teraz w sklepach nie zobaczymy już jednak charakterystycznych plusów na etykietach energetycznych. Od 1 marca 2021 roku obowiązują bowiem nowe oznaczenia z uproszczoną skalą od A do G.
Czytaj dalej
Na przełomie ostatnich lat nastąpił ogromny rozwój branży AGD. Za sprawą wielu innowacji, kolejne urządzenia debiutujące na rynku są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, SMART oraz energooszczędne. Sprzęty produkowane dziś w polskich fabrykach zużywają nawet o 80% mniej prądu lub wody w porównaniu do tych sprzed 15 lat, co przekłada się na oszczędności dla ich użytkowników.
Odzwierciedleniem zmian są etykiety energetyczne, na których, w związku z postępem technologii, zaczęło brakować miejsca na oznaczanie nowych, jeszcze bardziej energooszczędnych rozwiązań. Dlatego Komisja Europejska zdecydowała się na likwidację plusów i powrót do czytelnej, siedmiopunktowej skali od A do G, pozostawiając najwyższe oznaczenia puste. Najbardziej energooszczędne obecnie urządzenia trafiły zatem do klasy D, choć zupełnie nie zmieniła się ich jakość ani wydajność. Efekty przeskalowania dla głównych grup produktowych, tj.: pralek, zmywarek, lodówek, pralko-suszarek oraz telewizorów, widoczne są w sklepach już od marca 2021 r.
Na nowych etykietach energetycznych pojawiają się kody QR, które prowadzą do specjalnej bazy produktów EPREL, gdzie każdy konsument może sprawdzić szczegółową charakterystykę produktu. Cechy danego rozwiązania prezentują zaś nowe, bardziej czytelne piktogramy (np. wydajność cyklu prania, pojemność, zużycie wody) dostosowane do typu urządzenia. Wprowadzono również dodatkowo oznaczenie skali klas hałasu od A do D.
Czytaj również: Strefy czystego transportu w najbardziej zanieczyszczonych miastach
– Wymiana etykiet na nowe była podyktowana troską o dobro konsumentów. Co więcej, pozostawienie najwyższych klas energetycznych pustych daje jeszcze większy impuls do działania producentom AGD, aby szukać nowych ekonomiczny, ekologicznych, a przede wszystkim energooszczędnych rozwiązań. Co prawda, będziemy potrzebować trochę czasu, żeby przyzwyczaić się do zmian, zwłaszcza braku charakterystycznych plusów przy klasie A, ale jestem pewien, że wszystkim ostatecznie wyjdzie to na dobre. Branża AGD za chwilę znów nas zaskoczy kolejnymi innowacjami, które zapełnią najwyższe klasy energetyczne – tłumaczy Wojciech Konecki, Prezes związku producentów AGD, APPLiA Polska, organizacji prowadzącej kampanię edukacyjną „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ!”, mającą „oswoić” konsumentów z nowym sposobem etykietowania AGD.
W poniedziałek, 1 marca br., w Ministerstwie Klimatu i Środowiska odbyła się konferencja prasowa na temat zmian w etykietowaniu AGD. Wziął w niej udział Minister Klimatu i Środowiska – Michał Kurtyka oraz Prezes Zarządu Związku Producentów AGD, APPLiA Polska – Wojciech Konecki. Podczas spotkania został podjęty m.in. temat znaczenia etykiet energetycznych dla konsumentów. Prezes Konecki zaproponował stworzenie programu wsparcia wymiany przestarzałego AGD w Polskich domach w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co przyczyni się do łagodzenia skutków podwyżek prądu w gospodarstwach domowych. Na koniec został zaprezentowany film, promujący nowe oznaczenia wśród konsumentów z udziałem Pawła Orleańskiego (materiał dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=d2WGE8s1Rcw), który powstał w ramach kampanii „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ” z inicjatywy APPLiA Polska.
Czytaj również: Miejski Filtr Powietrza - czy będzie to remedium na smog i koronawirusa?
Więcej informacji o nowych etykietach energetycznych dostępnych jest na stronie: www.etykietaenergetyczna.pl
***
Patronat honorowy nad kampanią „NOWE ETYKIETY. CZAS NA ZMIANĘ” sprawuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Patronami Merytorycznymi są: Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii i Krajowa Agencja Poszanowania Energii. Patroni Medialni akcji to: agdmaniak.pl, agdrtv24.pl, Cztery Kąty, Domosfera.pl, Energia i Recykling, Infoprodukt.pl, portalkomunalny.pl. kuchenny.com.pl, Kuchnie i Łazienki Inspiracje, Living Room, pasywny-budynek.pl, wysokienapiecie.pl.
***
APPLIA Polska skutecznie reprezentuje branżę producentów i importerów AGD w Polsce, aktywnie uczestnicząc w dialogu społecznym. Związek jest inicjatorem Kodeksów dobrych praktyk branży AGD, ekspertem m.in. w kwestiach gospodarki obiegu zamkniętego i efektywności energetycznej oraz założycielem i głównym akcjonariuszem ElektroEko S.A. – największej organizacji odzysku sprzętu elektronicznego w Polsce. Prowadzi działania edukacyjne, a obecnie realizuje kampanię informacyjną na temat zmian w etykietowaniu energetycznym sprzętów AGD.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Monitoring Liczba postów: 47 Grupa: Trudne tema... Połączenie obrazu z GPS-em daje pełniejszy wgląd w to, co dzieje się na trasie. Dla niektórych firm może to być kluczowe przy analizie wypadków lub zgłoszeń ube...
- Agencje ochrony Liczba postów: 297 Grupa: Trudne tema... Taki wątek warto również założyć na forum bardziej tematycznym.
- Casino Marvel – pełne emocji i zabawy Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... "Darmowe gry hazardowe z elektronicznym jackpotem do wygrania. Wystarczy klikn261263 na zak322adk281 nowe gry, ludzie. W naszym kasynie online znajdziesz wiele....
- Przedwczesna przeprowadzka może przedsiębiorcę sło... Liczba postów: 6 Grupa: Aktualności
- Przeprowadzka jeszcze w tym roku Liczba postów: 9 Grupa: Aktualności Dla mieszkańców Zielonki polecam sprawdzić ofertę ADS Przeprowadzki, szczególnie jeśli szukacie sprawdzonej ekipy, która przewiezie Wasze rzeczy bezpiecznie i b...