Analizy, badania, raporty – lista artykułów
Podsumowanie I kwartału 2025 warszawskiego rynku biurowego
W pierwszym kwartale 2025 roku nowoczesne zasoby biurowe w Warszawie osiągnęły poziom 6,28 mln mkw. W tym okresie dostarczono tylko jeden nowy projekt – siedzibę CD Projekt w strefie biurowej Wschód, która powiększyła podaż o 5 600 mkw. Całkowita powierzchnia biurowa w budowie lub modernizacji wyniosła około 210 000 mkw. Popyt brutto osiągnął poziom 160 500 mkw., a wskaźnik pustostanów - kwartał do kwartału - nieznacznie spadł do 10,5%.
29-04-2025
Polski rynek pracy na rozdrożu: od stabilności do wyzwań
W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
29-04-2025
Jakie są dotychczasowe efekty programu Czyste Powietrze?
Choć często za smog obwiniamy przemysł i transport, dane pokazują coś innego – największym źródłem zanieczyszczeń powietrza w Polsce są gospodarstwa domowe. Według Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), aż 85 proc. emisji pyłów PM2.5 pochodzi z domowych pieców na paliwa stałe, tzw. kopciuchów. Dla porównania, transport odpowiada jedynie za 4 proc. emisji, a przemysł za 3 proc. Ostatnie dane Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) mówią o tym, że liczba przestarzałych pieców w domach spada, ale „kopciuchów” nadal jest ponad 1,3 mln. Taki rodzaj ogrzewania wciąż bardzo mocno przyczynia się do pogorszenia jakości powietrza i negatywnie wpływa na zdrowie milionów mieszkańców.
29-04-2025
Wojna cenowa między dyskontami nabiera zadyszki. Klienci coraz mniej przychylnie na nią patrzą
Ponad 19% badanych klientów stwierdza, że tzw. wojna cenowa pomiędzy największymi na rynku dyskontami jest potrzebna i działa na korzyść konsumentów. Natomiast blisko 39% respondentów zajmuje przeciwne stanowisko. Z kolei najliczniejszą grupę stanowią osoby niezdecydowane w tej kwestii – 42%. Jednocześnie przeciwnicy ww. rywalizacji uzasadniają swoją niechęć. 35% z nich przekonuje, że ww. działania wprowadzają chaos w ofertach tych sklepów. Blisko 19% uważa, że sporo rzeczy w tych kampaniach mija się z prawdą. Natomiast prawie 15% zaznacza, że konsument niewiele na tym zyskuje.
28-04-2025
Zwierzęta domowe, kleszcze i zdrowie: Czy Polacy są gotowi na szczepienia przeciw KZM?
Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.
28-04-2025
Sklepy convenience coraz mocniejsze. Wyraźnie widać to po najnowszych danych z rynku
Obserwacja zachowań blisko 1,4 mln konsumentów w ponad 40,6 tys. sklepów spożywczych wykazała, że w I kw. br. tylko w placówkach convenience rdr. wzrósł ruch i przybyło unikalnych klientów. Pozostałe formaty, tj. supermarkety, hipermarkety i dyskonty, zaliczyły spadki. Do tego segment convenience zyskał w każdej analizowanej kwestii. Jako jedyny rdr. zwiększył swój udział w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). I odnotował wzrosty rdr. zarówno w zakresie średniego, jak i łącznego miesięcznego czasu trwania zakupów. Eksperci komentujący te dane wyjaśniają, że za sukcesem formatu convenience stoi m.in. rosnąca popularność tzw. zakupów uzupełniających.
25-04-2025
Płatnicy wciąż mają spory problem z ZUS-em. Rok do roku średnie zadłużenie wzrosło o blisko 10 proc.
Jak informuje ZUS, na koniec ub.r. maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła 818 mln zł. Dla porównania, rok wcześniej była o 4 mln zł większa. Zdaniem ekspertów, do zadłużenia przyczyniają się m.in. problemy wynikające z restrukturyzacji niektórych sektorów oraz rosnące koszty pracy. Natomiast część podmiotów gospodarczych celowo unika płatności, nierzadko wykorzystując różne luki prawne. Nie brakuje też opinii o tym, że narzędzia egzekucji zadłużenia są wciąż mało skuteczne. I pojawiają się sugestie wprowadzenia ograniczeń dla dłużników. Do tego z danych wynika, że o blisko 10% wzrosło rdr. średnie zadłużenie aktywnego płatnika, które obecnie wynosi już 34 tys. złotych.
23-04-2025
Najnowsze odkrycia naukowe o wpływie roślinności na zmiany klimatyczne
Roślinność odgrywa kluczową rolę w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych, ale jej zdolności adaptacyjne i interakcje z atmosferą wciąż kryją tajemnice. Najnowsze badania naukowe rzucają światło zarówno na obiecujące mechanizmy, jak i nieoczekiwane wyzwania związane z zielenią w kontekście globalnego ocieplenia.
22-04-2025
Wpływy netto z tytułu podatku VAT w ub.r. wyniosły 287,7 mld zł. To o blisko 18 proc. więcej niż w 2023 roku
Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.
22-04-2025
Co czwarty Polak nie zamierza na Wielkanoc wydać ani grosza na świąteczny alkohol
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24% Polaków w ogóle nie uwzględnia alkoholu w swoich wielkanocnych wydatkach. Z kolei osoby, które planują jego zakup na świąteczny stół, najczęściej chcą zapłacić w sumie 50-100 zł lub poniżej 50 zł – odpowiednio 18,8% i 17%. Dalej w zestawieniu widać 100-150 zł – 10,6%. Natomiast najmniej konsumentów wskazuje 400-500 zł oraz powyżej 500 zł – 1,5% i 1,8%. Autorzy raportu przypominają, że dla handlu okres przedświąteczny jest jednym z najważniejszych w roku, po letnich pikach. Spadek spożycia może jeszcze nakręcić promocje, nawet w Wielki Piątek. Do tego dodają, że mimo ww. wyników, plaga nietrzeźwych kierowców w święta może być identyczna jak w latach poprzednich, bo nie chodzi o to, ile Polacy kupują alkoholu, ale jak odpowiedzialnie i w jakich warunkach go spożywają.
19-04-2025