
Nieruchomości: kim jest inwestor indywidualny A.D. 2009?
W 2009 roku Polacy budują głównie domy jednorodzinne. Do końca lipca rozpoczęto w budowę ponad 55 tys. domów i niespełna 21 tys. mieszkań deweloperskich. Wygląda na to, że podźwignięcie rynku budowlanego zawdzięczać będziemy przede wszystkim inwestorom indywidualnym. Kim oni są?
Zdaniem Marcina Stefańskiego, menadżera projektu w spółce ES Polska budującej domy jednorodzinne, inwestor który decyduje się na budowę domu w 2009 jest przede wszystkim osobą dobrze zorientowaną w rynku budowlanym. – To inwestor który kalkuluje na chłodno, nie daje się ponieść emocjom związanym z kryzysem. Około 60% osób zainteresowanych budową domu z którymi stykam się w pracy zawodowej, orientuje się zarówno w cenach materiałów budowlanych, jak i warunkach kredytów oraz niezbędnych formalnościach – mówi Stefański. Wielu dzisiejszych inwestorów to stojący twardo na nogach przedsiębiorcy. Sytuacja na rynku kredytowym sprawiła, że budują się dziś ci, którym nie straszna zdolność kredytowa.
Większość z nich nie weryfikuje budowlanych planów. Jeżeli przewidzieli zastosowanie dobrej jakości materiałów, ze spokojem realizują ten cel. - Materiały budowlane staniały w kryzysie o 5-10%, możliwe jest zatem zdecydowanie lepsze wykończenie domu po tej samej cenie – tłumaczy Stefański. – Tylko raz byłem też świadkiem zawieszenia budowy z powodu zakłócenia płynności w firmie jednego z naszych inwestorów. Zmiany planów wywołane kryzysem należą raczej do wyjątków.
Budujący większą niż niegdyś uwagę przywiązują także do weryfikacji własnej zdolności kredytowej. – Choć w naszej firmie normą jest sprawdzenie zdolności kredytowej klienta zanim jeszcze podpisana zostanie umowa, wielu inwestorów jest przygotowanych także i pod tym względem – zauważa Stefański.
Wizerunek inwestora indywidualnego, jaki wyłania się po III kwartałach 2009 roku, każe spojrzeć na polską „kryzysoodporność” zupełnie inaczej niż w kategoriach cudu nad Wisłą. Czy równie trzeźwego stosunku do rzeczywistości, nie należałoby życzyć deweloperom?
Większość z nich nie weryfikuje budowlanych planów. Jeżeli przewidzieli zastosowanie dobrej jakości materiałów, ze spokojem realizują ten cel. - Materiały budowlane staniały w kryzysie o 5-10%, możliwe jest zatem zdecydowanie lepsze wykończenie domu po tej samej cenie – tłumaczy Stefański. – Tylko raz byłem też świadkiem zawieszenia budowy z powodu zakłócenia płynności w firmie jednego z naszych inwestorów. Zmiany planów wywołane kryzysem należą raczej do wyjątków.
Budujący większą niż niegdyś uwagę przywiązują także do weryfikacji własnej zdolności kredytowej. – Choć w naszej firmie normą jest sprawdzenie zdolności kredytowej klienta zanim jeszcze podpisana zostanie umowa, wielu inwestorów jest przygotowanych także i pod tym względem – zauważa Stefański.
Wizerunek inwestora indywidualnego, jaki wyłania się po III kwartałach 2009 roku, każe spojrzeć na polską „kryzysoodporność” zupełnie inaczej niż w kategoriach cudu nad Wisłą. Czy równie trzeźwego stosunku do rzeczywistości, nie należałoby życzyć deweloperom?
Źródło: Fama PR / budnet.pl
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Moda Liczba postów: 129 Grupa: Trudne tema... Coraz częściej wybieram rzeczy, które mają „coś więcej” – nie tylko wygląd, ale też historię i wartość. Przeglądając https://kanasapiens.pl/ wpadły mi w oko ich...
- paczka z niestandardowymi wymiarami Liczba postów: 28 Grupa: Trudne tema... Nowoczesne rozwiązania, takie jak paczkomaty, zmieniły sposób korzystania z usług kurierskich. Dzięki nim nadawanie i odbieranie paczek stało się szybkie i wygo...
- Podpisanie umowy partnerskiej między Vinted i InPo... Liczba postów: 1 Grupa: Aktualności Super! Lubimy kupować z drugiej ręki, a taki międzynarodowy rynek otwiera wiele możliwości. Ostatnio przygotowujemy nasze dziecko na pierwszy obóz letni, przyda...
- Gdzie na wczasy ? Liczba postów: 105 Grupa: Trudne tema... Planując wakacje do Turcji, trafiłem przez przypadek na witrynę https://turcja-wakacje.pl/ i muszę przyznać – petarda! To nie jest następny nudny blog z kopiowa...
- Jak rozwinąć swój biznes w okresie COVID? Liczba postów: 59 Grupa: Trudne tema... No nie ma co... czasie COVID dużo rzeczy trzeba było przemyśleć od nowa, zwłaszcza w biznesie. U mnie super się sprawdziły personalizowane naklejki – na opakowa...