Normy i prawo budowlane – remont a ulepszenie

Normy i prawo budowlane – remont a ulepszenie

Rozbieżności w interpretacji może rozwiać powołanie rzeczoznawcy – jego opinia może być dowodem w postępowaniu podatkowym. Najbezpieczniej jest wszystkie wydatki zakwalifikować jako ulepszenie środka trwałego.

 

Wydatki ponoszone na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i stają się kosztem dopiero w formie odpisów amortyzacyjnych rozłożonych na okres kilku lat. Wydatki na remont od razu rozliczamy w kosztach firmy. Odróżnienie jednych od drugich jest zatem bardzo istotne.

 


Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się:



a) przebudowę – czyli poprawienie (zmianę) istniejącego stanu środków trwałych na inny

 

b) rozbudowę – czyli powiększenie składników majątkowych (budynków, budowli, lini technologicznych)

 

c) rekonstrukcję – czyli odtworzenie (odbudowanie) całkowicie lub częściowo zużytych składników majątkowych

 

d) adaptację – czyli przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych

 

e) modernizacje – czyli unowocześnienie środków trwałych

 

 

Środki trwałe uważa się za ulepszone gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptacje lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł. Wydatki te muszą powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania. Gdy wydatki nie przekraczają 3500 zł można je bezpośrednio zaliczyć do kosztów firmy. Nie zwiększają wówczas wartości środka trwałego.


Remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji. Można użyć wyroby inne niż pierwotnie użyte (Pismo US/PD1/415/2005/I/JF). Istotą remontu są wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji.

 

 

 

 

Źródło: budnet.pl
Autor: Agnieszka Mrozińska

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Zasiedzenie nieruchomosci - prosze o informacje. Liczba postów: 12 Grupa: Przepisy pr... Cześć, od ponad 20 lat mieszkam w starym domu po moim wuju. Po jego śmierci nikt z rodziny nie chciał się tym zajmować, więc wprowadziłem się, zacząłem remonty,...
  • Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 10 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
  • Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 29 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
  • podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 14 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....
  • profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 100 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19815 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 160

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >