
Normy i prawo budowlane – remont a ulepszenie
Rozbieżności w interpretacji może rozwiać powołanie rzeczoznawcy – jego opinia może być dowodem w postępowaniu podatkowym. Najbezpieczniej jest wszystkie wydatki zakwalifikować jako ulepszenie środka trwałego.
Wydatki ponoszone na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i stają się kosztem dopiero w formie odpisów amortyzacyjnych rozłożonych na okres kilku lat. Wydatki na remont od razu rozliczamy w kosztach firmy. Odróżnienie jednych od drugich jest zatem bardzo istotne.
Do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się:
a) przebudowę – czyli poprawienie (zmianę) istniejącego stanu środków trwałych na inny
b) rozbudowę – czyli powiększenie składników majątkowych (budynków, budowli, lini technologicznych)
c) rekonstrukcję – czyli odtworzenie (odbudowanie) całkowicie lub częściowo zużytych składników majątkowych
d) adaptację – czyli przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych
e) modernizacje – czyli unowocześnienie środków trwałych
Środki trwałe uważa się za ulepszone gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptacje lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł. Wydatki te muszą powodować wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia do używania. Gdy wydatki nie przekraczają 3500 zł można je bezpośrednio zaliczyć do kosztów firmy. Nie zwiększają wówczas wartości środka trwałego.
Remont to wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji. Można użyć wyroby inne niż pierwotnie użyte (Pismo US/PD1/415/2005/I/JF). Istotą remontu są wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Zasiedzenie nieruchomosci - prosze o informacje. Liczba postów: 12 Grupa: Przepisy pr... Cześć, od ponad 20 lat mieszkam w starym domu po moim wuju. Po jego śmierci nikt z rodziny nie chciał się tym zajmować, więc wprowadziłem się, zacząłem remonty,...
- Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 10 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
- Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 29 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
- podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 14 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....
- profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 100 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...