
Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych
Służba geodezyjna będzie mieć więcej pracy przy ustalaniu opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Od 12 lipca obowiązują bowiem nowe zasady ich ustalania.
Nowe zasady wprowadziła ustawa z 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. poz. 897). Nowelizacja przepisów była niezbędna, albowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt K 30/12) zakwestionował uregulowania pozwalające na określenie należności za wydawanie dokumentów z zasobu w rozporządzeniu, uznając, że odpowiednie zapisy powinny znaleźć się w ustawie.
Dotychczas opłaty za udostępnianie informacji oraz wyrysów i wypisów z zasobu były określone wyłącznie kwotowo. Teraz na ich wysokość wpływ będą miały różne, określone przez ustawę, współczynniki.
Czytaj również: Obowiązek elektronicznej rejestracji obecności pracowników branży budowlanej w Europie
Stawki podstawowe i elementy dodatkowe stosowane przy określeniu opłaty zawiera załącznik do ustawy. Wynika z niego np., że podstawowe stawki za wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów wynoszą 140 i 150 zł (niższa dotyczy dokumentu w formie elektronicznej), podczas gdy dotychczas stawka ta była sztywna i wynosiła 120 zł. Natomiast za sam wypis przewidziana jest stawka podstawowa 40 zł za dokument elektroniczny i 50 zł za papierowy (poprzednio wnioskodawcy opłacali 12 zł za wypis obejmujący jedną działkę i 6 zł za każdą następną).
Czytaj również: Międzynarodowe regulacje dotyczące standaryzacji pomiarów budynków.
Powyższe stawki będą jednak podlegać modyfikacji w zależności od tego jaki podmiot występuje o wydanie materiałów i w jakim celu mają być one udostępnione. Mniej zapłacą za nie m.in. wykonawcy prac geodezyjnych lub kartograficznych, podlegających obowiązkowi zgłoszenia, a także rzeczoznawcy majątkowi (za udostępnienie danych rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz osoby uzyskujące dokumenty na potrzeby przeprowadzenia szkoleń zawodowych. Ponadto dokumenty będą w formie elektronicznej przekazywane nieodpłatnie, m.in. szkołom, uczelniom oraz jednostkom naukowym.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Gdzie szukać nieruchomości? Liczba postów: 303 Grupa: Rynek pierw... Jeżeli posiadacie do sprzedania mieszkanie, dom, działkę lub udziały w nieruchomościach, to polecam Wam sprawdzić sprawdzić stronę https://123skupnieruchomosci....
- Planujesz kupić albo sprzedać nieruchomość w Warsz... Liczba postów: 4 Grupa: Rynek wtórn... Jeśli mieszkanie jest w dobrej lokalizacji, nie jest zadłużone, to nie powinno być kłopotu z jego sprzedażą. Gorzej jeśli ma jakąś historię... Ale i na to są ro...
- wspolpraca z zarzadcami nieruchomosci Liczba postów: 36 Grupa: Wspólnoty m... Myślę, że współpraca z zarządcami nieruchomości nie jest zła. Mogą wyręczyć nas z tej niezbyt przyjemnej dla mnie funkcji, a pieniążki i tak zarabiam. Szukam wł...
- Praca na wysokości – jakie są obowiązki pracodawcy... Liczba postów: 6 Grupa: Prawo
- Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 36 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...