Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych

Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych

Służba geodezyjna będzie mieć więcej pracy przy ustalaniu opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Od 12 lipca obowiązują bowiem nowe zasady ich ustalania.

 

Nowe zasady wprowadziła ustawa z 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. poz. 897). Nowelizacja przepisów była niezbędna, albowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt K 30/12) zakwestionował uregulowania pozwalające na określenie należności za wydawanie dokumentów z zasobu w rozporządzeniu, uznając, że odpowiednie zapisy powinny znaleźć się w ustawie.

 

 

Dotychczas opłaty za udostępnianie informacji oraz wyrysów i wypisów z zasobu były określone wyłącznie kwotowo. Teraz na ich wysokość wpływ będą miały różne, określone przez ustawę, współczynniki. 

 

Czytaj również: Obowiązek elektronicznej rejestracji obecności pracowników branży budowlanej w Europie

 

Stawki podstawowe i elementy dodatkowe stosowane przy określeniu opłaty zawiera załącznik do ustawy. Wynika z niego np., że podstawowe stawki za wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów wynoszą 140 i 150 zł (niższa dotyczy dokumentu w formie elektronicznej), podczas gdy dotychczas stawka ta była sztywna i wynosiła 120 zł. Natomiast za sam wypis przewidziana jest stawka podstawowa 40 zł za dokument elektroniczny i 50 zł za papierowy (poprzednio wnioskodawcy opłacali 12 zł za wypis obejmujący jedną działkę i 6 zł za każdą następną). 

 

Czytaj również: Międzynarodowe regulacje dotyczące standaryzacji pomiarów budynków.

 

Powyższe stawki będą jednak podlegać modyfikacji w zależności od tego jaki podmiot występuje o wydanie materiałów i w jakim celu mają być one udostępnione. Mniej zapłacą za nie m.in. wykonawcy prac geodezyjnych lub kartograficznych, podlegających obowiązkowi zgłoszenia, a także rzeczoznawcy majątkowi (za udostępnienie danych rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz osoby uzyskujące dokumenty na potrzeby przeprowadzenia szkoleń zawodowych. Ponadto dokumenty będą w formie elektronicznej przekazywane nieodpłatnie, m.in. szkołom, uczelniom oraz jednostkom naukowym.

Źródło: IGN / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Zasiedzenie nieruchomosci - prosze o informacje. Liczba postów: 12 Grupa: Przepisy pr... Cześć, od ponad 20 lat mieszkam w starym domu po moim wuju. Po jego śmierci nikt z rodziny nie chciał się tym zajmować, więc wprowadziłem się, zacząłem remonty,...
  • Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 10 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
  • Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 29 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
  • podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 14 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....
  • profesjonalne biuro rachunkowe Liczba postów: 100 Grupa: Przepisy pr... A wtedy też dla takiego biura rachunkowego czy jakiejkolwiek firmy realizującej usługi księgowe, niezbędne jest ubezpieczenie OC zawodowe. Przykład jest na ubez...

Kalkulator zwrotu podatku VAT za materiały budowlane

Społeczność budnet.pl ma już 19805 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 201

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >