
Od 12 lipca obowiązują nowe zasady ustalania opłat geodezyjnych
Służba geodezyjna będzie mieć więcej pracy przy ustalaniu opłat za udostępnianie materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Od 12 lipca obowiązują bowiem nowe zasady ich ustalania.
Nowe zasady wprowadziła ustawa z 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. poz. 897). Nowelizacja przepisów była niezbędna, albowiem Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt K 30/12) zakwestionował uregulowania pozwalające na określenie należności za wydawanie dokumentów z zasobu w rozporządzeniu, uznając, że odpowiednie zapisy powinny znaleźć się w ustawie.
Dotychczas opłaty za udostępnianie informacji oraz wyrysów i wypisów z zasobu były określone wyłącznie kwotowo. Teraz na ich wysokość wpływ będą miały różne, określone przez ustawę, współczynniki.
Czytaj również: Obowiązek elektronicznej rejestracji obecności pracowników branży budowlanej w Europie
Stawki podstawowe i elementy dodatkowe stosowane przy określeniu opłaty zawiera załącznik do ustawy. Wynika z niego np., że podstawowe stawki za wydanie wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów wynoszą 140 i 150 zł (niższa dotyczy dokumentu w formie elektronicznej), podczas gdy dotychczas stawka ta była sztywna i wynosiła 120 zł. Natomiast za sam wypis przewidziana jest stawka podstawowa 40 zł za dokument elektroniczny i 50 zł za papierowy (poprzednio wnioskodawcy opłacali 12 zł za wypis obejmujący jedną działkę i 6 zł za każdą następną).
Czytaj również: Międzynarodowe regulacje dotyczące standaryzacji pomiarów budynków.
Powyższe stawki będą jednak podlegać modyfikacji w zależności od tego jaki podmiot występuje o wydanie materiałów i w jakim celu mają być one udostępnione. Mniej zapłacą za nie m.in. wykonawcy prac geodezyjnych lub kartograficznych, podlegających obowiązkowi zgłoszenia, a także rzeczoznawcy majątkowi (za udostępnienie danych rejestru cen i wartości nieruchomości) oraz osoby uzyskujące dokumenty na potrzeby przeprowadzenia szkoleń zawodowych. Ponadto dokumenty będą w formie elektronicznej przekazywane nieodpłatnie, m.in. szkołom, uczelniom oraz jednostkom naukowym.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Praca dla Kosztorysanta Liczba postów: 20 Grupa: Zanim wybud... W takim razie jeżeli przyszedł moment na zmianę pracy, jednak chcielibyście do tego podejść w odpowiedni sposób sprawdzając sobie różne możliwości zawodowe i te...
- Wynajem mieszkań - Warszawa Liczba postów: 21 Grupa: Rynek pierw... Z punktu widzenia porządku w papierach liczy się poprawny wzór umowy i komplet oświadczeń. Na https://r4r.pl/co-to-jest-najem-okazjona lny-wzory-i-zasady-wspolpr...
- Recykling w Polsce a regulacje prawne Liczba postów: 55 Grupa: Prawo Our Ludhiana call girl service guarantees discretion, professionalism, and elegance whether it's for a private evening or a special occasion. high profile femal...
- Pozaksięgowa Ewidencja Wspólnot Mieszkaniowych e-w... Liczba postów: 50 Grupa: Wspólnoty m... Ja polecam CredoTax - http://credotax.pl, przemiłe księgowe, prowadzą mi firmę odkąd ją mam, pomogły mi też w założeniu i doborze odpowiedniej formy prowadzonej...
- podatki i oplaty lokalne Liczba postów: 19 Grupa: Zanim wybud... Jak najbardziej jeśli prowadzimy własną działalność to ja również jestem zdania, że coraz więcej na sam temat podatków powinniśmy wiedzieć. Jak dla mnie bardzo....