Promocje i reklama nie uratowały deweloperów

Promocje i reklama nie uratowały deweloperów

Sprzedaż spadła o niemal jedną trzecią – wyliczył REAS. Na nic zdały się ogromne nakłady na dodawane do mieszkań wyposażenie, auta czy wycieczki. Czytaj dalej

Cennikowa wartość wydatków na reklamę dziesięciu czołowych deweloperów sięgnęła w 2008 roku niemal 36,5 mln zł – wynika z danych Expert Monitor. To o ponad 30 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wzrost byłby większy, gdyby nie najbardziej zdywersyfikowane, skupiające się na biurowcach i centrach handlowych spółki. Np. Echo Investment zmniejszyło nakłady reklamowe o ponad 6 proc. Ale już w przypadku deweloperów skupiających się na mieszkaniach dynamika była imponująca. Choć w ostatnich miesiącach ubiegłego roku wyraźnie spadała.

Rekordzistą jest wrocławska grupa Gant Development. W jej przypadku, licząc wartością cennikową reklam, wzrost przekracza 366 proc. – Wydatki są ściśle powiązane z liczbą inwestycji i wielkością sprzedaży. Zwiększała się oferta, zatem i wydatki na reklamy były wyższe – mówi Henryk Feliks, wiceprezes grupy. Do tego grupa wchodziła do nowych miast, co zawsze jest bardzo kosztowne.

W przypadku Polnordu, który intensywnie promował inwestycje na warszawskim Wilanowie, wzrost przekroczył 75 proc. – Pod koniec ubiegłego roku mieliśmy wzmożoną kampanię budującą wizerunek firmy. Do tego doszły reklamy poszczególnych inwestycji, których było sporo, i stąd wzrost wydatków – tłumaczy Wojciech Ciurzyński, prezes spółki. – W tym roku wydatki reklamowe też będą spore – zapowiada. Przyznaje, że Polnord wydawać będzie głównie na reklamy. W skuteczność dodawania darmowych rzeczy do mieszkań szef firmy niespecjalnie wierzy.

Spółek, w których wzrost cennikowej wartości reklam przekraczał w 2008 r. 60 proc., było jeszcze kilka: Dom Development, Orco czy Robyg Development. Choć byli i tacy, u których cennikowa wartość reklam spadła, np. Pirelli Pekao RE. Niewielki wzrost odnotował J.W. Construction. Ale też właśnie ta spółka była w 2008 r. największym reklamodawcą w branży. Wartość wykupionych przez nią ogłoszeń sięgnęła niemal 7,6 mln zł – wynika z danych Expert Monitor. Na 1. miejscu firma była także w 2007 r. – W tym roku, w konsekwencji mniejszej sprzedaży, tniemy jednak wszystkie koszty. Obniżymy wydatki na reklamę i promocję o ok. 20 proc. – zapowiada Józef Wojciechowski, przewodniczący rady nadzorczej firmy.

Drugim największym reklamodawcą był Dom Development. Ale i tu szykują się cięcia: – Redukujemy koszty, także te na promocję – mówi Jarosław Szanajca, prezes spółki. – Wydatki reklamowe będą zależały głównie od sytuacji na rynku. Spodziewamy się spadku sprzedaży w porównaniu z 2008 r. Jak bardzo spadną wydatki reklamowe, trudno w tej chwili przewidywać. Ale mogą być to znaczne spadki – przyznaje.

Zdaniem analityków ograniczanie wydatków na reklamy wobec sytuacji rynkowej może nie będzie jednak aż tak duże. – Dopóki będą się utrzymywały czynniki negatywnie wpływające na sprzedaż mieszkań, takie jak mniejsza dostępność do kredytów czy powszechne oczekiwanie na dalszy spadek cen hamujące popyt, wydatki deweloperów na promocję prawdopodobnie nadal będą znaczące – uważa Maria Szymańska, analityk UniCredit CAIB Poland.

Źródło: Rzeczpospolita

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Reklama firmy Liczba postów: 547 Grupa: Trudne tema... Od wielu lat prowadzę własną firmę i zdaje sobie sprawę z tego jak kluczową rolę odgrywa reklama w biznesie. Dlatego polecam Wam sobie sprawdzić stronę https://...
  • Automatyzacja pracy Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... W praktyce program magazynowy robi różnicę, jeżeli automatyczna aktualizacja stanów dzięki czytnikom kodów i kolektorom danych ma być szybka i bezproblemowa. Os...
  • Kredyt na remont mieszkania Liczba postów: 65 Grupa: Trudne tema... Czy opłaca się złożyć pozew o WIBOR? Sprawa wymaga dobrego przemyślenia. Warto mieć na uwadze, że taki proces może toczyć się długo. Ile trwa sprawa dotycząca u...
  • Studia - ważny wybór Liczba postów: 57 Grupa: Trudne tema... Studia kosmetologiczne to dziś brama do kariery w branży beauty, która dynamicznie się rozwija. Specjaliści z wiedzą medyczną są bardzo poszukiwani, zwłaszcza w...
  • Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 392 Grupa: Trudne tema... Konto demo we Freedom24, rozpoznanie instrumentów i jazda. Na demie nie ma ryzyka. Jeśli nie pójdzie, to trudno, ale przynajmniej dowiesz się, czy to dla ciebie...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20436 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 226

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >