 
Firmy chcą być „eko”
Na Zachodzie przedsiębiorstwa, które starannie dbają o to, aby ich produkty były przyjazne środowisku i mu nie szkodziły to praktycznie już norma. Dziś moda na „zielony” wizerunek firmy i wprowadzanie do produkcji ekologicznych rozwiązań rozpowszechniła się także w Polsce.
Świadczy o tym wielkość nakładów, jakie ponoszą polskie przedsiębiorstwa na wdrożenie „proekologicznych” środków. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego tylko w 2013 r. było to bagatela ponad 5,4 mld zł - to połowa wszystkich środków, jakie w Polsce wydawane są rocznie na ochronę środowiska. Na wydatkach na ten cel przedsiębiorcy nie oszczędzają – w ciągu 10 lat nakłady na ten cel w polskich firmach wzrosły niemal dwukrotnie. Co więcej - raport KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowany pod koniec zeszłego roku potwierdził, że obecnie 96 proc. firm, a więc niemal wszystkie, deklaruje, że ich powinnością jest odpowiadanie na wyzwania ekologiczne i społeczne i już ponad połowa z nich te zadania - głównie właśnie związane z ochroną środowiska naturalnego - realizuje.
Przykład do Polski idzie z Zachodu. W fabrykach polskiej siedziby firmy Somfy, światowego lidera w produkcji inteligentnych urządzeń do domów i budynków użyteczności publicznej, od miesiąca rozpowszechniane są instrukcje i zasady z centrali z Paryża dotyczące wytwarzania nowych, pierwszych proekologicznych produktów. Za kilka tygodni pierwsze takie produkty zjadą z taśmy w Polsce. Somfy ma też ambitny plan – do 2018 r. chce, aby połowa produkcji spółki była „eko”.

Czytaj również: Wysoko cenione produkty
Program wdrożony w Somfynazwano „Act for green” i - jak tłumaczy dyrektor zarządzający spółki Radosław Borkowski - to własna, autorska inicjatywa przedsiębiorstwa. „Chcemy odpowiedzialnie chronić nasze otoczenie. Dlatego nasze nowe produkty będą przyjazne środowisku w każdym cyklu ich istnienia: już w fazie ich produkcji aż do recyklingu, poprzez ich transport oraz faktyczne ich użytkowanie” - mówi Borkowski. Jak konkretnie wygląda ta proekologia w Somfy? Przede wszystkim ekologiczne będą opakowania produktów – co najmniej w 50 proc. będą składać się z materiałów pochodzących z recyklingu, a instrukcja do nich w całości zostanie wydrukowana na papierze pochodzącym z makulatury. Somfy całkowicie wykluczyło stosowanie materiałów styropianowych i PVC, które szkodzą środowisku. Także samo użytkowanie produktów ze znakiem „Act for green” będzie przyjazne środowisku, bo będzie oszczędnie zużywało energię. „Przy produkcji i późniejszym użytkowaniu ekologicznego sprzętu zużywa się nawet dwa razy mniej dwutlenku węgla niż w przypadku produktów standardowych. Dzięki temu nasze produkty nie są inwazyjne dla środowiska” - dodaje Borkowski.
Czytaj również: Certyfikat Achilles
Eksperci wskazują na co najmniej trzy powody zainteresowania ekologią naszych przedsiębiorców. Po pierwsze to wynik nakładanych na nich z roku na rok coraz to nowych prawnych obowiązków (przepisów środowiskowych czy unijnych dyrektyw) związanych z ochroną środowiska, do których po prostu muszą się dostosowywać. Drugi powód to kwestia dostępu do środków unijnych – inwestycje z zakresu ekologii przedsiębiorcom głównie finansuje Unia Europejska. I jest jeszcze jeden powód - właściciele firmwidzą, że „zielony” wizerunek firmy daje im wymierne korzyści. Polacy bowiem bardziej ufają firmom odpowiedzialnym społecznie i chętniej sięgają po ich produkty niż tych, którzy takich zasad nie stosują.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Potrzebuję prawnika Liczba postów: 13 Grupa: Trudne tema... Poruszając temat obsługi prawnej warto pamiętać, że profesjonalizm w tej dziedzinie to klucz do uniknięcia błędów mogących pochłonąć sporo czasu i pieniędzy. Ob...
- Firmy sprzątające - opinie Liczba postów: 102 Grupa: Trudne tema... A jeśli chodzi o firmy sprzątające nagrobki, to macie jakieś polecenia? Szukam na szybko kogoś sprawdzonego przed 1 listopada, bo niestety samemu ciężko wszystk...
- Marketing szeptany - warto? Liczba postów: 52 Grupa: Trudne tema... Wirtualne biuro z https://e-biuro.eu/ polecił mi znajomy – teraz sam polecam dalej. Szczególnie dla osób, które chcą mieć prestiżowy adres bez dużych kosztów.
- Jak zadbać o wizerunek firmy? Liczba postów: 85 Grupa: Trudne tema... Zastanawiałem się długo, czy przenieść firmę do Warszawy, bo koszty biur mnie przerażały. Ostatecznie zdecydowałem się na wirtualne biuro przez https://e-biuro....
- panorama jako reklama firmy? Liczba postów: 341 Grupa: Trudne tema... Polecam Wam wszystkim sprawdzić stronę, na której znajdziecie bardzo interesujący artykuł na temat reklamy zewnętrznej - citylighty oraz jej skuteczności. Spraw...

 
  
  
                 
                
 
			 
			.jpg) 
			 
			 
			 
			 
 
            






