
Kryptowaluty w Polsce: młodzi inwestują, wieś i małe miasta zostają z boku
Obecnie 37,9% Polaków w wieku 18-25 lat twierdzi, że już inwestowało w kryptowaluty bądź sprzedawało je. 53,9% informuje, że nie miało z nimi do czynienia. Z kolei 8,2% badanych nie pamięta, czy zetknęło się z aktywami cyfrowymi. Działalność na kryptoparkiecie częściej deklarują mężczyźni niż kobiety. O tego typu aktywności mówią głównie osoby z miesięcznym dochodem netto w przedziale 7000-8999 zł i mieszkańcy dużych miast. Natomiast o braku bezpośredniego kontaktu z ww. aktywami zapewniają najczęściej kobiety, osoby nieujawniające swoich dochodów, a także mieszkańcy wsi i małych miejscowości.
Czytaj dalej
Jak podaje raport UCE RESEARCH i Ari10 pt. „Młodzi Polacy na kryptoparkiecie”, obecnie 37,9% Polaków w wieku 18-25 lat przyznaje, że bezpośrednio zetknęło się już z kryptowalutami. – Taki wynik potwierdza popularność cyfrowych aktywów w tej grupie wiekowej. Młodzi ludzie z definicji są otwarci na nowinki technologiczne i lepiej je rozumieją. Szukają innych aktywów niż te, w które lokują kapitał ich rodzice, czyli np. akcje czy złoto. To kwestia pewnego buntu pokoleniowego – mówi Mateusz Kara, współautor raportu i CEO w Ari10.
Jedocześnie ekspert dodaje, że kryptowaluty dają większe emocje i zyski w szybszym czasie niż tradycyjne aktywa. To także może podobać się temu pokoleniu, które ma większy „apetyt” na ryzyko. Jest też w stanie przetrzymać wyższe wahania cenowe na rynkach niż starsi inwestorzy.
– Od dawna z tego typu analiz wychodzi, że na rynku kryptowalut najwięcej jest młodych ludzi, którzy chcą jak najszybciej się dorobić. Nierzadko aktywa cyfrowe są pierwszymi, po które w ogóle sięgają w życiu. To może dać im ciekawe owoce w przyszłości, bowiem uczą się odporności na stres wynikający z wahań kursu. Na rynku akcji spadek o 10% to już dużo, a w przypadku np. bitcoina to tylko niewielka korekta – zauważa Mateusz Kara.
Czytaj również: Ponad 60 proc. przedsiębiorców doświadcza problemów z płatnościami od swoich kontrahentów
Z badania wynika też, że 53,9% młodych osób nigdy nie miało do czynienia z kryptowalutami. Z kolei 8,2% uczestników badania nie pamięta, czy zetknęło się z takim aktywem. – Myślę, że odsetek młodych Polaków inwestujących w kryptowaluty może być w rzeczywistości jeszcze wyższy, niż to wynika z tego badania. Wiele z nich może nie chcieć ujawniać swoich interesów – podkreśla Mateusz Kara.
O zetknięciu się z kryptowalutami częściej mówią mężczyźni niż kobiety (47,5% vs. 30,3%). Ponadto deklarują to przede wszystkim osoby z miesięcznym dochodem netto w przedziale 7000-8999 zł (wśród nich – 58,3%), z wykształceniem zasadniczym zawodowym (47,1%). Dotyczy to w głównej mierze mieszkańców miast liczących od 200 tys. do 499 tys. ludności (48,6%).
– Jeszcze dekadę temu branża kryptowalut była niemal całkowicie zdominowana przez mężczyzn. Dziś coraz częściej inwestują w nią kobiety. Jednak wciąż przewagę stanowią mężczyźni. Wyższy dochód też nie powinien dziwić. To logiczne, że jeżeli zarabiamy więcej, to możemy coś odłożyć i zacząć inwestować. I mamy na to większe szanse właśnie w dużych miastach – komentuje Izabela Mazur, współautorka raportu i COO w Ari10.
Natomiast częściej o braku bezpośredniego kontaktu z kryptowalutami mówią kobiety niż mężczyźni (59,9% vs. 46,4%). Ponadto taką postawę wykazują głównie osoby unikające deklaracji nt. miesięcznych dochodów netto (wśród nich – 72%), z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (64,9%), a także mieszkańcy wsi i miejscowości liczących do 5 tys. ludności (62,3%).
– Osoby, które nie chciały deklarować swojego dochodu, mogą zarabiać mało i nie stać ich na inwestycje. Jest też możliwość, że tak naprawdę inwestują w kryptowaluty, ale chcą zachować pełną anonimowość – podsumowuje Izabela Mazur.
Czytaj również: XCMG dostarcza inteligentne ładowarki XC908HST do Niemiec – nowy standard w kompaktowych maszynach budowlanych
Opis metody analitycznej/badawczej
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Ari10 w ramach raportu pt. „Młodzi Polacy na kryptoparkiecie” na próbie 807 osób w wieku 18-25 lat.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Gadzety Liczba postów: 12 Grupa: Trudne tema... Najlepsze gadżety reklamowe powinny być wykonane z dobrej jakości materiałów oraz atrakcyjne dla odbiorców. Warto zwrócić uwagę na ich atrakcyjny wygląd oraz pr...
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 71 Grupa: Aktualności W dobie cyfrowego marketingu i rosnącej konkurencji warto powierzyć kampanię reklamową specjalistom. Kompleksowe podejście do promocji, w tym projektowanie stro...
- Nowoczesna edukacja Liczba postów: 80 Grupa: Trudne tema... Sprawdźcie sobie stronę https://glossa.pl/obozy-jezykowe/ , na której znajdziecie ofertę nowoczesnej i profesjonalnej Szkoły Języków Obcych GLOSSA. Jeżeli jeste...
- Inwestycja - biznes - myjnia Liczba postów: 27 Grupa: Trudne tema... How to Play Monkey Mart Basic Gameplay Mechanics The foundation of Monkey Mart is easy to understand: Run Your Store – Start with a small supermarket and stock....
- Agencje ochrony Liczba postów: 214 Grupa: Trudne tema... Taki wątek warto również założyć na forum bardziej tematycznym.