Podsumowanie XIV edycji debaty „Inwestowanie w Nieruchomości”.
Nie wprowadzenie podatku handlowego, ale zakaz handlu w niedzielę, zamieszanie wokół opodatkowania transakcji inwestycyjnych i zwalniająca gospodarka - to najważniejsze zagrożenia dla polskiego rynku nieruchomości handlowych według uczestników 14. edycji debaty „Inwestowanie w Nieruchomości”, która odbyła się w ubiegłym tygodniu w Klubie Polskiej Rady Biznesu w Warszawie
Czytaj dalej
Jeszcze przed wejściem w życie tzw. podatku handlowego eksperci alarmowali, że najprawdopodobniej nie spełni on swojego zadania, bo sklepy przerzucą go na poddostawców i klientów. Niewielu analityków przewidziało jednak, że Komisja Europejska radykalnie oprotestuje jego wprowadzenie, uznając go za niedozwoloną pomoc dla mniejszych podmiotów. W tej chwili jego obowiązywanie jest zamrożone do 1. stycznia 2018 roku. Wiele wskazuje na to, że po tej dacie podatek ten w tej czy innej formie będzie ściągany. Przedstawicielom rynku nieruchomości handlowych sen z powiek spędza jednak inny pomysł rządu - właściwie przesądzone już wprowadzenie całkowitego zakazu handlu w niedzielę.
– Kto na tym najbardziej straci?
Na pewno nie branża spożywcza. Ludzie muszą jeść i po prostu nauczą się kupować żywność w inne dni albo będą zamawiać ją w sieci. Najbardziej ucierpi sektor odzieżowy i usługi – przewiduje Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w firmie doradczej CBRE. Podobnego zdania był Witold Breś, dyrektor ds. zarządzania aktywami funduszu inwestycyjnego Peakside Polonia Management: – Największymi przegranymi będą sprzedawcy zatrudnieni w odzieżówce, rozliczani zazwyczaj w systemie prowizyjnym; oni najwięcej zarabiają właśnie w niedziele. Ucierpią również studenci, dla których praca w weekendy w centrach handlowych i sklepach to jedno z najczęstszych źródeł zarobkowania – mówił Breś.
Z kolei Beata Latoszek, szefowa oddziału banku Deutsche Hypo w Polsce zwróciła uwagę na inny, mniej znany aspekt wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę:
– W ostatnim czasie wykształciła się u nas swego rodzaju turystyka handlowa z Izraela. Przed weekendem lądują u nas samoloty pełne turystów z tego kraju, którzy kupują w polskich galeriach dosłownie wszystko. Kiedy zakaz wejdzie w życie, to zjawisko prawdopodobnie zaniknie.
Dla inwestorów liczy się makroekonomia
Na inne tory debatę skierowała Anna Duchnowska, dyrektor ds. zarządzania aktywami w funduszu Invesco RE. Zwróciła ona uwagę, że na rynku handlowym - podobnie jak w branży biurowej - może niedługo dojść do odwrotu zagranicznych inwestorów. – Dla mnie największym niebezpieczeństwem jest spadające PKB – mówiła Duchnowska. – Jeszcze niedawno rząd zapowiadał 3,8% w skali roku, według najnowszych prognoz w czwartym kwartale mówi się już tylko o 2,5%. Może być więc tak, że optymistyczne przewidywania na przyszły rok, mówiące o ponad 3% PKB się nie ziszczą. Dla inwestorów to jest chyba największy problem. Podatek handlowy, zakaz handlu w niedzielę dla nich to często niewiele znaczące sprawy. W pierwszej kolejności obserwują oni wskaźniki makroekonomiczne. No i to, jak wygląda zasobność portfeli naszych rodaków na tle innych państw UE.
Niska siła nabywcza Polaków według uczestników debaty jest powodem, dla którego nasz kraj opuszczają tzw. marki luksusowe. Z drugiej strony oznacza to tez dynamiczny rozwój sieci kierujących swoją ofertę do klientów z mniej zamożnych portfelem. – Jeszcze kilka la temu sieci niskobudżetowych w galeriach handlowych nie było. Dziś Pepco, KiK czy Textil Market pojawiają się w nich coraz częściej i świetnie sobie radzą. Są to marki wręcz coraz bardziej pożądane, nie uważa się ich już w ogóle za czynnik dewaluujący obiekt, ale jako zapewniający większą odwiedzalność całego obiektu – mówił Maciej Krenek, dyrektor zarządzający RE Project Development. Jego słowa potwierdził Bartosz Kazimierczuk, prezes zarządu Tower Investments. – My inwestujemy tam, gdzie siła nabywcza jest najsłabsza. I ta siła ma swoje preferowane marki, których sklepy najchętniej odwiedza. Nie ma w tym nic złego - to jest po prostu dostosowanie oferty do możliwości zakupowych klienta. Pepco i Textil Market w mniejszych aglomeracjach rozwijają się błyskawicznie. Naszym zadaniem jest dostarczyć mieszkańcom tych miast jakiś ekwiwalent galerii handlowej. Wiadomo, że w takim Garwolinie, gdzie wybudowaliśmy park handlowy nie powstanie żadna galeria. Ale dzięki temu nasz park handlowy staje się „Złotymi Tarasami” dla całego tego regionu – mówił Kazimierczuk.
Czytaj również: Konkurs dla studentów ASP zorganizowany przez firmę Radaway
Kiedy polskie REIT-y?
Sporo miejsca podczas debaty poświęcono również sztandarowym elementom Programu Budowy Kapitału wicepremiera Morawieckiego, jakim mają być Publiczne Fundusze Nieruchomości, planowane jako odpowiedniki zachodnich Real Estate Investment Funds. REIT-y to zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych fundusze inwestujące w nieruchomości komercyjne, wypłacające corocznie niemal cały swój zysk akcjonariatowi w postaci dywidendy. Małgorzata Kosińska, prezes zarządu Stowarzyszenia REIT Polska, Paweł Tamborski, były prezes Giełdy Papierów Wartościowych oraz Mariusz Stawiarczyk, partner w kancelarii Radzikowski, Szubielska i Wspólnicy wyczerpująco przedstawili ideę oraz funkcjonowanie tego typu struktur na Zachodzie oraz omówili poprawki, jakie Stowarzyszenie REIT Polska zgłosiło do projektu ustawy o REIT-ach, obecnie procedowanego przez Sejm. Zdaniem Kosińskiej ustawa może wejść w życie już na początku 2017 roku, choć początkowo spodziewano się jej na przełomie wiosny i lata przyszłego roku.
Czytaj również: Jubileusz firmy Galeco - to już 20 lat
Czternastą edycję debaty „Inwestowanie w Nieruchomości” patronatem objęły bankier.pl, Klub Polskiej Rady Biznesu oraz IREM Polska, a partnerami wydarzenia były Prime Real Estate Solutions, Echo Investment oraz Boryszew S.A.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Skuteczne dbanie o cerę Liczba postów: 201 Grupa: Trudne tema... Jeśli chcesz wykonać zabiegi chirurgiczne to w Łodzi postaw na ta klinikę https://silverclinic.pl/ Prowadzi ją dr Adam Srebrzyński i oferuje takie zabiegi jak l...
- Skuteczny marketing w branży budowlanej Liczba postów: 69 Grupa: Aktualności Pracuję w marketingu od kilku lat i wiem jedno – content jest królem tylko wtedy, kiedy jest przemyślany. Sam też miałem kiedyś tendencję do wrzucania tekstów „...
- Marketing Liczba postów: 138 Grupa: Trudne tema... Z jakiej formy reklamy korzystacie i dlaczego? Adwokat Gliwice
- Detektyw - czy ktoś korzystał Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Przed nami podpisanie dużego kontraktu, ale pojawiły się pewne wątpliwości co do uczciwości partnerów. Znajomi podpowiedzieli, że warto zasięgnąć pomocy prywatn...
- Zakupy przez internet Liczba postów: 838 Grupa: Trudne tema... Jeśli lubisz zakupy przez internet to spodoba ci się ten sklep z alkoholami https://winolubni.pl/ Mają najlepsze wina z całego świata i mocne trunki więc każdy....