
Potencjał centrum handlowego
Właściciele i zarządcy starszych centrów handlowych, chcąc konkurować na rynku z nowymi projektami deweloperskimi i utrzymać odpowiednie wskaźniki odwiedzalności, często decydują się na rozbudowę lub przebudowę obiektu.
Jednak nie każda galeria działająca od ponad dekady wymaga aż tak czasochłonnej i kosztownej inwestycji. Czasami, żeby wzmocnić pozycję rynkową obiektu, wystarczy tylko lekka modernizacja, dopasowanie oferty handlowej do zmieniających się trendów poprzez odpowiedni tenant-mix, czy wprowadzenie dodatkowych usług i technologiie-commerce.
W Polsce na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej funkcjonuje 389 centrów handlowych o łącznej powierzchni 9,38 mln metrów kwadratowych (według danych DTZ). Spośród 212 centrów handlowych otwartych w latach 1995-2005, czyli mających minimum 10 lat, tylko 69 obiektów przeszło proces rozbudowy. Natomiast w ciągu najbliższych dwóch lat (2015-2016) na rynku pojawi się 60 nowych centrów handlowych o łącznej powierzchni 900 tys. m kw. – Widoczny przyrost nowoczesnej powierzchni handlowej powoduje, że właściciele istniejących obiektów muszą przeanalizować potencjał danego projektu na tle konkurencji, a także określić na jakim etapie cyklu życia znajduje się inwestycja. Wczesna analiza tych danych i znalezienie optymalnego rozwiązania dla centrum handlowego może zapobiec odpływowi klientów, a co za tym idzie pozwoli utrzymać odpowiedni poziom dochodów – mówi Renata Kusznierska, Dyrektor Zespołu Powierzchni Handlowych CEE w firmie DTZ.
Czytaj również: Mieszkaniowe „silver tsunami” czy „silver ryzyko”?
Dla każdego centrum handlowego najważniejszym czynnikiem mówiącym o potencjale obiektu jest lokalizacja, która określa strefę oddziaływania (ang. catchment area) – To lokalizacja ma decydujący wpływ na możliwości przeprowadzenia jakichkolwiek działań zwiększających atrakcyjność obiektu. Pokazuje, czy teren na którym znajduje się centrum handlowe dysponuje przestrzenią pod rozbudowę lub przebudową, czy tylko pozwala na przeprowadzenie inwestycji wewnątrz obiektu. Dlatego nie zawsze właściciel centrum handlowego może zwiększyć wartość powierzchni handlowej poprzez rozbudowę. Niekiedy położenie rynkowe galerii może ulec zmianie poprzez wprowadzenie nowych najemców, dodatkowych usług i nowoczesnych technologii, a także poszerzenie oferty pozahandlowej dla klientów – podkreśla Renata Kusznierska.
Czytaj również: MdM, czyli: Mieszkanie dla wielodzietnych
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- opakowania z materiałów eco Liczba postów: 25 Grupa: Trudne tema... Dla tych, którzy szukają wytrzymałych opakowań do nawozów, dobrym adresem jest https://www.le-mar.pl/produkujemy/worecz ki-foliowe/nawozy/. Worki wykonane są z m...
- Firma transportowa - porady Liczba postów: 7 Grupa: Trudne tema... Decydując się na współpraca ze specjalistami nie marnujecie swojego czasu i pieniędzy. Jeżeli jesteście zainteresowani tematem skutecznej reklamy dla małego biz...
- Poptropica: A Classic Adventure in Online Gaming Liczba postów: 4 Grupa: Trudne tema... GTA San Andreas Multiplayer transforms the single-player world of San Andreas into an online adventure. Players can join thousands of servers with unique game m...
- Prezent dla dziewczyny Liczba postów: 235 Grupa: Trudne tema... Zastanawiam sie nad wyjazdem do spa.
- Podróżowanie Liczba postów: 2 Grupa: Trudne tema... Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia bezpieczeństwa i przejrzystości. Kupując winietę online, otrzymuje się potwierdzenie płatności oraz dokument elektronicz...