
Znicze w sklepach średnio zdrożały o ponad 9 proc. r/r. Jest też mniej promocji niż rok temu
Analiza cen z ponad 10,2 tys. sklepów wykazała, że w tym roku znicze są średnio droższe o 9,2% niż rok temu. Wzrosty widać w sieciach cash&carry, supermarketach i placówkach convenience – odpowiednio o 41,2%, 27,2% i 2,2%. Z kolei w dyskontach tego typu produkty potaniały rdr. o 12,5%, a w hipermarketach – aż o 56,9%. Do tego widać, że liczba promocji na rynku ogólnie zmalała o 9% rdr. Spadki zanotowano w supermarketach, sieciach convenience i cash&carry – o 23,3%, 23% i 11,7%. Natomiast w dyskontach i hipermarketach przybyło promocji. Wzrosty w tych segmentach wyniosły 1,2% i 12% rdr.
Czytaj dalej
Z analizy branżowej UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX wynika, że w tym roku ceny zniczy w sklepach zwiększyły się średnio o 9,2% rdr. Według autorów raportu, jest to znacząca podwyżka, zwłaszcza w porównaniu do ogólnego tempa wzrostu cen w sklepach, które we wrześniu wyniosło niecałe 5%.
– Różnica ta wskazuje na to, że segment zniczy jest bardziej podatny na wzrosty cen niż inne kategorie produktów. Głównym powodem tego zjawiska jest sezonowy charakter popytu, który intensyfikuje się w okolicy Wszystkich Świętych. Zwiększenie kosztów produkcji i transportu oraz rosnące ceny surowców, takich jak parafina czy szkło, również przyczyniają się do tego wzrostu. Dodatkowo, wyższa inflacja w poprzednich miesiącach mogła sprawić, że producenci i sprzedawcy podjęli decyzję o większym podniesieniu cen w tej kategorii, próbując zrekompensować wcześniejsze straty – komentuje Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland.
Czytaj również: W których w sklepach według konsumentów są najlepsze promocje?
Badanie wykazało też, że największe wzrosty cen rdr. zaobserwowano w sieciach cash&carry i supermarketach – o 41,2% i 27,2%. Dalej w zestawieniu są sklepy typu convenience – 2,2%. – Sieci cash&carry generują wyższe koszty operacyjne, związane z magazynowaniem i logistyką dużych ilości towarów. Wzrost cen energii i paliw może silniej wpływać na ich działalność. W porównaniu do supermarketów i sklepów convenience. Mniejsza konkurencja może dawać im większą swobodę w kształtowaniu cen – wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak, drugi ze współautorów raportu z Grupy BLIX.
Z kolei w dyskontach i hipermarketach nastąpiły spadki cen – odpowiednio o 12,5% i 56,9% rdr. – Dyskonty często opierają się na agresywnych cenach i szerokich akcjach promocyjnych, aby przyciągnąć klientów, co w tym przypadku przełożyło się na obniżkę cen zniczy. Z kolei hipermarkety, które odnotowały znacznie większy spadek kosztów zakupów, mogły zareagować na zmniejszoną konkurencję w tej kategorii oraz chęć utrzymania większej liczby klientów w okolicy Wszystkich Świętych. Duże hipermarkety są bardziej elastyczne w zakresie polityki cenowej, co pozwala im na bardziej agresywne obniżki cen, szczególnie produktów sezonowych, jakimi są znicze – tłumaczy Julita Pryzmont.
Do tego z raportu wynika, że liczba promocji na znicze w sklepach zmalała o 9% rdr. Spadki zanotowały supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry – o 23,3%, 23% i 11,7%. – W ostatnich latach, w warunkach wysokiej inflacji i spadku siły nabywczej konsumentów, sieci wprowadzały wiele ekonomicznych wariantów produktów. Jednak w tym roku, wobec rosnącej siły nabywczej i większych wymagań jakościowych klientów, strategie retailerów uległy zmianie. Detaliści postawili na mniejszą różnorodność, najlepsze modele i znacząco ograniczyli segment ekonomiczny. Nie świadczy to bynajmniej o spadku zainteresowania tą kategorią, lecz o przeniesieniu ciężaru sprzedaży na najlepsze produkty, reprezentujące średni poziom cenowy – mówi Piotr Biela z Grupy BLIX.
Jak relacjonują analitycy z UCE RESEARCH, promocji przybyło natomiast w hipermarketach i w dyskontach. Te segmenty zanotowały wzrosty odpowiednio o 12% i 1,2% rdr. Do tego uważają oni, że w obu kanałach sprzedaży jest to efektem bardzo silnej walki o klientów. – W przypadku dyskontów to głównie pokłosie wojny promocyjnej między Lidlem a Biedronką. W tej konfrontacji celem jest wybicie się z lepszą, bardziej atrakcyjną ofertą, a ci gracze rynkowi są bardzo zdeterminowani. Z kolei w przypadku hipermarketów temat jest trudniejszy. Wiąże się z walką o pozyskanie klienta wobec ogólnego pogorszenia koniunktury w tym segmencie, gdyż udziały hipermarketów w rynku detalicznym systematycznie spadają – podsumowuje Piotr Biela.
Czytaj również: Warzywa, owoce i napoje obecnie najbardziej drenują portfele Polaków
Opis metody badawczej
Dane pochodzą z raportu platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH, agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz z zasobów Grupy BLIX. Analiza pokazuje średnią wartość cenową zniczy, notowaną rok do roku. Porównano te same okresy z 2024 i 2023 roku, tj. wszystkie dostępne na rynku oferty (w promocji i cenach regularnych) ważne od 2023.01.03 do 2024.11.02. Łącznie zestawiono ze sobą ceny pochodzące z ponad 10,2 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 324 Grupa: Trudne tema... Mam spółkę z o.o. od 2020 roku i początkowo wynajmowałem drogie biuro myśląc, że to konieczne. Po dwóch latach okazało się, że to błąd - rzadko tam bywałem. Prz...
- Fast food bez apetytu? Branża liczy na gorące lato... Liczba postów: 4 Grupa: Aktualności Nie ma znaczenia jak gorące jest lato, kawa na wynos zawsze się sprzedaje. W końcu wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez tego napoju, nic tak nie dodaje en...
- Zaskakujące efekty po zmianie kosmetyków na profes... Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Przez długi czas byłam sceptyczna wobec profesjonalnych kosmetyków. Wydawało mi się, że to tylko chwyt marketingowy, a zwykłe drogeryjne produkty również mogą d...
- Świadectwa energetyczne Liczba postów: 3 Grupa: Trudne tema... Jeżeli potrzebujecie wykonać świadectwo energetyczne Waszego budynku, to polecam Wam sprawdzić stronę, na której znajdziecie ofertę profesjonalnej firmy Certyfi...
- Jak lubisz się relaksować? Liczba postów: 20 Grupa: Trudne tema... Ostatnio wolę odpoczywać tylko w domu. Po prostu nie mam czasu nigdzie wychodzić. Praca-dom. Praca-dom. Tylko w weekendy mogę gdzieś wyrwać się. Ale nawet wted...