Gdy oddasz lokal na biuro, musisz się rozliczyć z fiskusem

Gdy oddasz lokal na biuro, musisz się rozliczyć z fiskusem

Wynajęcie lokalu użytkowego będącego środkiem trwałym wykorzystywanym wcześniej w prowadzeniu własnej firmy rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego, a także VAT

Nasz czytelnik zamierza wynająć jeden z dwu lokali użytkowych, w których prowadzi działalność gospodarczą. Lokal jest jego własnością i figuruje w ewidencji środków trwałych. Zastanawia się, jak będzie się przedstawiać kwestia opodatkowania tych dochodów?

– Jakie są konsekwencje zawarcia umowy najmu na czas określony? Kandydat na najemcę chce mieć gwarancję, że minimalny okres najmu będzie wynosił cztery lata. Czy jeśli wróci koniunktura, będę mógł wcześniej wypowiedzieć najem? – pyta czytelnik.

Z możliwością rekompensowania strat

Przychody z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, a tak właśnie jest w tym przypadku, należą do przychodów z tej działalności. Oznacza to m.in., że przedsiębiorca rozliczający się z prowadzenia firmy na zasadach ogólnych przychody i koszty z najmu np. lokalu użytkowego figurującego w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych wcześniej dla potrzeb własnej firmy rozlicza łącznie z przychodami i kosztami wynikającymi z księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych, odnoszącymi się do prowadzenia firmy.

To rozwiązanie pozwala ewentualne straty z działalności gospodarczej „rekompensować” na bieżąco dochodami z najmu czy dzierżawy – i na odwrót.

Przychody, koszty, zaliczki

Przychodem z najmu dla przedsiębiorcy wynajmującego własny lokal użytkowy czy inne składniki majątku trwałego firmy jest czynsz należny od najemcy, choćby nieotrzymany, pomniejszony o VAT. Przychód ten powstaje z dniem wymagalności (płatności) czynszu ustalonym w umowie lub fakturze wystawionej najemcy. Jeśli najemca i wynajmujący ustalili płatności jako czynsz plus opłaty za media, to przychodem przedsiębiorcy (właściciela lokalu) będzie łączna kwota płacona przez najemcę. Kosztem dla wynajmującego (właściciela) będą dotychczasowe wydatki na utrzymanie lokalu (np. opłaty eksploatacyjne i remontowe ponoszone na rzecz spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty mieszkaniowej), odpisy amortyzacyjne dokonywane wedle dotychczasowych zasad, podatek od nieruchomości. Kosztem staną się też zapłacone przez niego należności za media (energię elektryczną, wodę, gaz, telefon).

Przedsiębiorca płaci od nich zaliczki na PIT w tych samych terminach co od pozostałych dochodów z prowadzenia firmy (za okresy miesięczne lub kwartalne). Jeśli przedsiębiorca wybrał opodatkowanie stawką liniową 19 proc., to również dochody z najmu będą opodatkowane wedle tej stawki.

czytaj więcej...
Źródło: Rzeczpospolita

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Moda Liczba postów: 128 Grupa: Trudne tema... Coraz częściej wybieram rzeczy, które mają „coś więcej” – nie tylko wygląd, ale też historię i wartość. Przeglądając https://kanasapiens.pl/ wpadły mi w oko ich...
  • wypożyczalnia samochodów Liczba postów: 56 Grupa: Trudne tema... Tutaj popatrz https://beep.rent/oferta/wypozyczalnia-s amochodow-lodz/. Beep Rent ma ciekawą ofertę. Konkurencyjne ceny, duży wybór pojazdów dostępnych w różnych...
  • Jak się reklamujecie? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Prowadzę firmę budowlaną i zauważyłem, że większość firm z naszej branży zaczyna coraz mocniej inwestować w reklamę online – strony, Google, social media. Zasta...
  • Nie ma opłaty, gdy wycena jest nieważna Liczba postów: 7 Grupa: Aktualności
  • Jakie jest Wasze hobby? Liczba postów: 359 Grupa: Trudne tema... Warto także wiedzieć, jakie wyposażenie łodzi jest wymagane na wodach śródlądowych. Artykuł na https://www.zurawm3.pl/rekreacja/obowiaz kowe-wyposazenie-lodzi-na...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19683 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 411

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >