Milionowy krok do metra

Milionowy krok do metra

Żeby ratusz rozstrzygnął przetarg na budowę II linii metra, Rada Warszawy musi się zgodzić na zwiększenie budżetu na tę inwestycję. Dodatkowe miliony dadzą Unia Europejska i... banki.

Są pieniądze na II linię metra” – to tytuł zwołanej na dziś konferencji prasowej. Tę dobrą wiadomość mają ogłosić prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz i odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Skąd te pieniądze? Większość z Unii Europejskiej, a część z miejskiego budżetu zasilonego nowymi kredytami.

Zanim oficjalnie poznamy zwycięzcę największego przetargu w tej kadencji – na centralny odcinek drugiej linii, Rada Warszawy musi zwiększyć pulę na tę inwestycję w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Wczoraj wieczorem konwent Rady ustalił, że decyzja zostanie podjęta 28 kwietnia na specjalnej sesji, która dotyczyć ma wyłącznie spraw budżetowych.

Dziś w budżecie na metro zaplanowanych jest 3,7 mld zł. Brakuje niecałych 500 mln zł. Najtańsza oferta w przetargu, jaką złożyło turecko-włosko-polskie konsorcjum, opiewa bowiem na 4,1 mld zł brutto. A w drugiej kolejności konsorcjum China Overseas Engineering Group chce budować stacje od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego za 4,5 mld zł.

Wczoraj wieczorem nie było jasne, do jakiej wysokości ratusz chce zwiększyć pulę w WPI, by wystarczyło na Włochów czy Chińczyków. Urzędnicy dmuchają na zimne, by nie prowokować protestów w tym strategicznym przetargu.

Wiadomo jednak, że zdecydowaną większość kosztów pokryje Unia Europejska. Do tej pory na pierwszy odcinek II linii Warszawa miała zagwarantowane 1,2 mld zł. Na całą inwestycję – 3,2 mld zł. Pieniądze trzeba byłoby jednak wydać do 2013 roku, a to właściwie niemożliwe.

Dyrektor Biura Funduszy Europejskich Michał Olszewski zabiegał więc w Ministerstwie Infrastruktury, by udało się przesunąć większość pieniędzy na centralny odcinek. I prezydent Warszawy dostała ostatnio pisemną deklarację szefa resortu, że istnieje taka możliwość. Ostatecznie zgoda zapadnie w czerwcu. Nieoficjalnie wiemy jednak, że stolica może liczyć na minimum 65 proc. wartości inwestycji netto, czyli co najmniej 2,1 mld zł.

– Te zapewnienia wystarczą, by zwiększyć budżet w WPI i przetarg rozstrzygnąć – zapewniają stołeczni urzędnicy. I deklarują, że nie będzie to wymagało cięć w innych inwestycjach.

czytaj więcej...
Źródło: Rzeczpospolita

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • Busy do Holandii Łódź Liczba postów: 8 Grupa: Trudne tema... Wynajem samochodów dostawczych to doskonałe rozwiązanie dla osób, które potrzebują dużego pojazdu na krótki czas, ale nie chcą inwestować w jego zakup. Wypożycz...
  • Prezent dla dziewczyny Liczba postów: 226 Grupa: Trudne tema... Wybierając prezent dla dziewczyny, warto postawić na coś, co będzie eleganckie i ponadczasowe. Ciekawą opcją są zestawy biżuterii damskiej, które pasują zarówno...
  • Is FootballX Better Than Aviator? Liczba postów: 7 Grupa: Trudne tema... Great question! Both games have their unique appeal, but whether FootballX is better than Aviator depends on what you're looking for. FootballX offers fast-pace...
  • Białka Tatrzańska Liczba postów: 84 Grupa: Trudne tema... Warto. Co parę lat tam wracamy i nigdy nie żałujemy :)
  • jak transportować duze gabaryty Liczba postów: 27 Grupa: Trudne tema... Prowadzisz firmę transportową? TGZ oferuje świetne warunki ubezpieczenia dla samochodów dostawczych i ciężarowych https://tgz.katowice.pl/blog/ubezpieczen ie-tra...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20014 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 240

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >