Produkty chemii budowlanej przyczyniają się do budowy Gotthard Base Tunnel

Produkty chemii budowlanej przyczyniają się do budowy Gotthard Base Tunnel

15 października nastąpi połączenie budowanej z dwóch stron wschodniej rury Gotthard Base Tunnel między Faido a Sedrun w Szwajcarii. Rozwiązania chemii budowlanej BASF, zastosowane przy budowie tego najdłuższego tunelu kolejowego na świecie.

Dla dwóch z ogółem pięciu odcinków budowy i około dwudziestu z ogółem 57 kilometrów długości tunelu BASF dostarcza domieszki do betonu, maszyny do betonu natryskowego i zaprawy ognioochronne.


Na odcinku między Erstfeld i Sedrun w obu rurach tunelu oraz budowanych co 300 metrów łącznikach między tymi rurami stosuje się domieszki do betonu firmy BASF. – „Przy pracy pod ziemią beton musi sprostać wzajemnie sprzecznym wymaganiom. Podczas wielokilometrowego transportu do wnętrza góry beton nie może stwardnieć i musi jeszcze godzinami nadawać się do obróbki.  W tunelu pod przełęczą św. Gotarda jest to jedno z największych wyzwań.  Z drugiej strony beton musi błyskawicznie zastygać, gdy jest natryskiwany na ścianę tunelu” – mówi André Germann, szef działu Underground Construction na Niemcy, Austrię, Szwajcarię i Europę Wschodnią.

 

 


Staje się to możliwe dzięki właściwej kombinacji domieszek do betonu firmy BASF. Domieszki upłynniające sprawiają, że beton jest szczególnie płynny. Z kolei przyspieszacz natrysku powoduje natychmiastowe zastygnięcie betonu po naniesieniu go na ścianę tunelu. W związku ze specyficznymi wymaganiami w zakresie przetwarzania betonu w tunelu Gotthard Base Tunnel opracowano w BASF nową specjalną domieszkę do betonu. Spowalnia ona hydratację cementu. W systemie z domieszkami upłynniającymi firmy BASF beton można stosować także po długim transporcie i w wysokich temperaturach panujących we wnętrzu góry. System składający się z domieszek upłynniających i opóźniaczy stosowany jest przy budowie tunelu pod przełęczą św. Gottarda zarówno do wstępnego zabezpieczenia po odstrzale, jak i do betonowania wewnętrznej skorupy tunelu.


Ponadto do budowy tunelu używane są maszyny do betonu natryskowego firmy BASF. Te specjalne urządzenia opracowano dla trudnych warunków panujących przy budowie tuneli. Bezpośrednio po usunięciu kamieni nakładają one beton na ścianę tunelu.  W ten sposób zapobiega się kruszeniu ściany skalnej i przenikaniu wody do tunelu. Aby chronić przed ogniem ścianę tunelu w rejonie południowego wjazdu zastosowano w niej specjalną zaprawę ognioochronną firmy BASF. 

 

 

„Dzięki tej warstwie ściany tunelu wytrzymują przez co najmniej 90 minut temperaturę do 1.400 °C. W ten sposób zyskuje się czas na przeprowadzenie akcji gaśniczej” – mówi Frank Clement ,ekspert firmy BASF w dziedzinie rozwiązań przeciwpożarowych w budownictwie podziemnym. Od 2017 roku dzięki wybudowaniu tunelu kolejowego czas przejazdu pociągiem na trasie Zurych – Mediolan skróci się o godzinę. Ponadto pociągi towarowe dzięki łagodniejszym podjazdom na trasie będą mogły jechać dwa razy szybciej i przewozić dwa razy więcej towaru.  Ludzie i towary będą przejeżdżać przez Alpy jeszcze szybciej, bezpieczniej i przyjaźniej dla środowiska.

 

 

Źródło: Inspirat Communications Consultancy / budnet.pl

Tagi

Apartamenty w Kołobrzegu
Sprzedaż apartamentów nad morzem.
Baltic Plaza **** to miejsce niezwykłe,
to Twój elegacki apartament
www.sea-development.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator wydajności inwestycji

Społeczność budnet.pl ma już 19166 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 273

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >