
Wyniki badania dotyczącego korzystania z pośrednictwa biur nieruchomości.
Metrohouse S.A. zlecił instytutowi badawczemu Millward Brown SMG/KRC przeprowadzenie badań dotyczących korzystania z biur nieruchomości. Wyniki badań wskazują, że podstawową barierą kontaktu z agentem jest wysokość pobieranego przez niego wynagrodzenia za usługę.
Ankietowanym, którzy wcześniej zadeklarowali, że nie zamierzają skorzystać z usług biura pośrednictwa zadano dodatkowe pytanie o przyczynę swojej decyzji. Aż 45% z nich stwierdziło, że brak zainteresowania usługami jest spowodowany zbyt wysoką prowizją wypłacaną przy transakcji pośrednikowi.
Obecnie na rynku standardowe wynagrodzenie pobierane od kupującego wynosi od 2,5% do 2,9% ceny nabywanej nieruchomości + VAT. Zdarzają się jednak bura pośrednictwa, które wprowadzają nowe standardy. Do jednych z nich należy spółka Metrohouse, która w ramach akcji „Kupujący Nie Płaci Prowizji” oferuje nieruchomości, przy których zakupie nabywca nie pokrywa wynagrodzenia pośrednika. Jest ono pokrywane z wynagrodzenia pobieranego od sprzedającego.
- Nasza akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem poszukujących do zakupu nieruchomości, co świadczy, że aspekt finansowy współpracy z pośrednikiem jest bardzo istotny, twierdzi Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse. – Zwolnienie kupującego z płacenia prowizji wzbudziło też wiele dyskusji w kręgu pośredników, ale znalazło naśladowców, co pokazuje, że rynek pośrednictwa może już wkrótce zmienić się, z korzyścią dla klienta, dodaje Kania.
Druga duża grupa ankietowanych (40%) przyznaje, że samodzielnie potrafi przeprowadzić transakcję na rynku. – Jest to wysoki odsetek, który z jednej strony świadczy o dużej wierze we własne możliwości, a z drugiej podtrzymuje stereotypy o niewielkim stopniu skomplikowania transakcji, mówi Marcin Jańczuk z Metrohouse. Rzeczywistość jest jednak odmienna – minęły już czasy, gdy do sprzedaży potrzebne było zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej. Zmienia się prawo, podatki, a nawet formy promowania nieruchomości. Ktoś, kto na bieżąco nie śledzi rynku i nie zna jego mechanizmów może mieć problemy z przejściem przez cały cykl począwszy od eksponowania oferty na rynku, aż do przekazania nieruchomości nowemu właścicielowi.
8% ankietowanych , którzy nie zamierzają skorzystać z biura nieruchomości nie ma zaufania do biur nieruchomości, a 7% kupuje mieszkanie z rynku pierwotnego bezpośrednio od dewelopera, choć należy dodać, że pośrednicy, którzy sprzedają ofertę dewelopera nie pobierają od klienta dodatkowej prowizji.

Z badań wynika, że 32% ankietowanych, którzy biorą pod uwagę skorzystanie z usług pośrednika nie chciałoby zapłacić więcej niż 1% prowizji, natomiast jeszcze liczniejsza grupa (39%) liczy na wynagrodzenie dla pośrednika zawarte w przedziale 1-3%. Zaledwie w sumie 8% zadeklarowało, że mogłoby zapłacić za usługę od 4 do 7%. Jednak 8% ankietowanych nie zamierza płacić w ogóle za usługę pośrednictwa.

Badania przeprowadzone na zlecenie Metrohouse przez Millward Brown SMG/KRC na podstawie ponad 1500 ankiet telefonicznych i wywiadów face-to-face z osobami w wieku 25-65 lat z Warszawy, Trójmiasta, Krakowa, Poznania i Wrocławia.
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Na narty tylko z polisą Liczba postów: 24 Grupa: Aktualności Z punktu widzenia cudzoziemca, który przyjeżdża do Polski, priorytetem powinno być zabezpieczenie zdrowotne. Koszty leczenia są wysokie, a nie każdy może liczyć...
- Jak dbać o zdrowie? Pola elektromagnetyczne – zagr... Liczba postów: 172 Grupa: Aktualności Wspólna troska o zdrowie w ramach jednej oferty pozwala oszczędzić czas i energię. Dzięki temu każdy członek rodziny korzysta z opieki dopasowanej do potrzeb. C...
- Agencja Prestashop Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Agencja Prestashop - jaką polecacie? Chciałabym nawiązać współpracę z agencją oferującą tworzenie sklepów internetowych i rozwój ich widoczności.
- praca i co dalej Liczba postów: 201 Grupa: Trudne tema... Jeśli zależy komuś na uczciwej pracy, to serio warto zacząć od https://mondi.pl/. Nie trzeba znać języka, nie trzeba mieć doświadczenia – ważne, że się chce pra...
- Biznes forum Liczba postów: 105 Grupa: Trudne tema... Prowadząc biznes i wprowadzając produkty na rynek, kluczowe jest zaopatrzenie się w solidne opakowania. Wysokiej jakości folie, laminaty oraz ekologiczne rozwią...