Analizy, badania, raporty – lista artykułów
Zwierzęta domowe, kleszcze i zdrowie: Czy Polacy są gotowi na szczepienia przeciw KZM?
Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.
28-04-2025
Sklepy convenience coraz mocniejsze. Wyraźnie widać to po najnowszych danych z rynku
Obserwacja zachowań blisko 1,4 mln konsumentów w ponad 40,6 tys. sklepów spożywczych wykazała, że w I kw. br. tylko w placówkach convenience rdr. wzrósł ruch i przybyło unikalnych klientów. Pozostałe formaty, tj. supermarkety, hipermarkety i dyskonty, zaliczyły spadki. Do tego segment convenience zyskał w każdej analizowanej kwestii. Jako jedyny rdr. zwiększył swój udział w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach (POS). I odnotował wzrosty rdr. zarówno w zakresie średniego, jak i łącznego miesięcznego czasu trwania zakupów. Eksperci komentujący te dane wyjaśniają, że za sukcesem formatu convenience stoi m.in. rosnąca popularność tzw. zakupów uzupełniających.
25-04-2025
Płatnicy wciąż mają spory problem z ZUS-em. Rok do roku średnie zadłużenie wzrosło o blisko 10 proc.
Jak informuje ZUS, na koniec ub.r. maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła 818 mln zł. Dla porównania, rok wcześniej była o 4 mln zł większa. Zdaniem ekspertów, do zadłużenia przyczyniają się m.in. problemy wynikające z restrukturyzacji niektórych sektorów oraz rosnące koszty pracy. Natomiast część podmiotów gospodarczych celowo unika płatności, nierzadko wykorzystując różne luki prawne. Nie brakuje też opinii o tym, że narzędzia egzekucji zadłużenia są wciąż mało skuteczne. I pojawiają się sugestie wprowadzenia ograniczeń dla dłużników. Do tego z danych wynika, że o blisko 10% wzrosło rdr. średnie zadłużenie aktywnego płatnika, które obecnie wynosi już 34 tys. złotych.
23-04-2025
Najnowsze odkrycia naukowe o wpływie roślinności na zmiany klimatyczne
Roślinność odgrywa kluczową rolę w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych, ale jej zdolności adaptacyjne i interakcje z atmosferą wciąż kryją tajemnice. Najnowsze badania naukowe rzucają światło zarówno na obiecujące mechanizmy, jak i nieoczekiwane wyzwania związane z zielenią w kontekście globalnego ocieplenia.
22-04-2025
Wpływy netto z tytułu podatku VAT w ub.r. wyniosły 287,7 mld zł. To o blisko 18 proc. więcej niż w 2023 roku
Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.
22-04-2025
Co czwarty Polak nie zamierza na Wielkanoc wydać ani grosza na świąteczny alkohol
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24% Polaków w ogóle nie uwzględnia alkoholu w swoich wielkanocnych wydatkach. Z kolei osoby, które planują jego zakup na świąteczny stół, najczęściej chcą zapłacić w sumie 50-100 zł lub poniżej 50 zł – odpowiednio 18,8% i 17%. Dalej w zestawieniu widać 100-150 zł – 10,6%. Natomiast najmniej konsumentów wskazuje 400-500 zł oraz powyżej 500 zł – 1,5% i 1,8%. Autorzy raportu przypominają, że dla handlu okres przedświąteczny jest jednym z najważniejszych w roku, po letnich pikach. Spadek spożycia może jeszcze nakręcić promocje, nawet w Wielki Piątek. Do tego dodają, że mimo ww. wyników, plaga nietrzeźwych kierowców w święta może być identyczna jak w latach poprzednich, bo nie chodzi o to, ile Polacy kupują alkoholu, ale jak odpowiedzialnie i w jakich warunkach go spożywają.
19-04-2025
Polacy coraz cześciej zwracają uwagę z jakiego chowu pochodzą kupowane przez nich jajka
Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
18-04-2025
Ceny mieszkań spadły a klientów nie przybyło
Wstępne wyniki raportu Barometr Metrohouse i Credipass wskazują, że w I kw. 2025 r. kupowaliśmy tańsze mieszkania niż przed kwartałem. Mimo aktywności zaskakująco dużej liczby klientów nie dochodzi do znacznych wzrostów sprzedaży. Sytuację mogą zmienić spadki stóp procentowych.
18-04-2025
Święta od lat promocją stoją. W tym roku ponad 80% konsumentów zamierza z tego skorzystać
Z najnowszego badania Grupy Blix wynika, że 84% konsumentów planuje przed Wielkanocą szukać sklepowych promocji. W ubiegłym roku taką chęć deklarowało 81,2% badanych. Obecnie dla 7,6% ta kwestia nie ma znaczenia. Z kolei 5,4% klientów jest niezdecydowanych. Zaledwie 3,1% respondentów zamierza zrobić zakupy w cenach regularnych. Przed świętami Polacy raczej nie chcą eksperymentować, dlatego 24,7% zamierza kupić wypróbowane produkty i tylko trochę uzupełnić je nowościami. 21,3% postawi na sprawdzone marki. O wyborze konkretnych artykułów przez konsumentów głównie będzie decydowała cena – 79,5%. Dalej widać w zestawieniu jakość – 65,7%, promocję – 55,3%, własne doświadczenie – 25,1%, dostępność – 14,7%, a także markę – 9,8%.
15-04-2025
65% firm w USA i Europie ogranicza zależność od Chin i coraz mocniej skupia się na reindustrializacji
Strategicznym priorytetem staje się obecnie przebudowa globalnych łańcuchów dostaw i zdolności produkcyjnych - w tym przenoszenie produkcji z powrotem do kraju (reshoring), bliżej lokalizacji docelowej (nearshoring) oraz dywersyfikacja źródeł dostaw - nawet kosztem krótkoterminowej rentowności. Aż 60% kadry zarządzającej dąży do kontynuowania tych działań mimo wyższych kosztów. Co więcej, większość organizacji (65%) zmniejsza swoją zależność od chińskich produktów, planując w ciągu najbliższych trzech lat zwiększyć inwestycje w tzw. „friendshoring” - czyli lokowanie produkcji w krajach sojuszniczych – w celu minimalizacji ryzyka w łańcuchach dostaw.
10-04-2025
