Analizy, badania, raporty – lista artykułów

Czy branża deweloperska doczeka się zmian w postrzeganiu jej wizerunku?

Badania serwisu Otodom.pl, jednego z najpopularniejszych portali wspierających klientów w kupnie, sprzedaży i najmie nieruchomości, pokazują, że 25% Polaków ma pozytywny obraz deweloperów, a prawie 40% ma do nich nastawienie neutralne. W powszechnej świadomości społecznej wciąż jednak panuje wiele mitów na temat firm deweloperskich, dotyczących wysokości ich zysków i jakości inwestycji.
03-03-2025

W Europie brakuje silnych graczy na rynku AI. Większość kluczowych rozwiązań AI rozwija się w tej chwili w amerykańskich korporacjach

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
03-03-2025

Coraz mniej Polaków chce powrotu do niedziel handlowych

Obecnie 41,5% Polaków opowiada się za przywróceniem handlu we wszystkie niedziele, tak jak to miało miejsce przed 1 marca 2018 roku. 47% rodaków jest przeciwnych temu, a 11,5% nie potrafi się w tej kwestii określić. Pod koniec września ub.r. zwolenników ww. rozwiązania było 52,6%, oponentów – 38,9%, a niezdecydowanych – 8,5%. Widać więc wyraźnie, że entuzjazm wśród osób chcących zmiany sukcesywnie opada. Zarówno przed rokiem, jak i kilka miesięcy temu miały one przewagę, a teraz jest nieco więcej przeciwników. Handel w każdą niedzielę interesuje przede wszystkim mieszkańców największych miast, zarabiających 7000-8999 zł netto miesięcznie. Z kolei nie chcą jego powrotu głównie konsumenci z najmniejszych miejscowości, uzyskujący 1000-2999 zł na rękę.
28-02-2025

Sztuczna inteligencja nie jest zarezerwowana tylko dla dużych korporacji - połowa polskich firm zwiększy inwestycje w AI

Barometr AI to nowe narzędzie analityczne przygotowane przez EFL. Jego głównym celem jest cykliczne (raz na pół roku) monitorowanie kondycji przedsiębiorstw z sektora MŚP pod kątem wdrażania przez nie rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją. EFL analizuje przede wszystkim informacje dotyczące czterech obszarów takich jak: poziom inwestycji w rozwiązania AI, poziom zatrudnienia na potrzeby realizacji inwestycji AI, poziom zatrudnienia w wyniku podjętych inwestycji AI oraz poziom sprzedaży w związku z inwestycjami AI.
28-02-2025

Jak deweloperzy oceniają skutki wykluczenia rynku pierwotnego z programu „Pierwsze Klucze”?

Program „Pierwsze Klucze” ma w swoim założeniu pomóc Polakom w zakupie własnego M, ale czy rzeczywiście poprawi sytuację na rynku? Pierwsze przekazane mediom wytyczne wykluczają możliwość zakupu nieruchomości z rynku pierwotnego, co może wpłynąć negatywnie nie tylko na rozwój nowoczesnego budownictwa, ale również na gospodarkę. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl, zapytali przedstawicieli firm deweloperskich o ocenę tej decyzji i jej skutki na branżę mieszkaniową.
27-02-2025

Czy Unia Europejska potrzebuje Fit for 55 i Zielonego Ładu?

Komisja Europejska przedstawiła wczoraj Czysty Ład Przemysłowy, czyli plan, którego celem jest wspieranie konkurencyjności i odporności europejskiego przemysłu. Dekarbonizacja ma być według niego dalej siłą napędową wzrostu produkcji na Starym Kontynencie. To kolejny, po Kompasie Konkurencyjności, dokument, w którym KE skupia się na kwestii połączenia zobowiązań klimatycznych ze wsparciem europejskiego przemysłu. Nie brakuje jednak opinii, że polityka klimatyczna to niepotrzebne obciążenie i błąd.
27-02-2025

Najem zwrotny kontra tradycyjne metody. Polski rynek zaczyna odkrywać nową opcję finansowania

Jak mówią eksperci, najem zwrotny to w Polsce stosunkowo nowe rozwiązanie, ale już teraz dosłownie w pewnych kwestiach bije na głowę tradycyjne metody finansowania. Jeśli dana firma posiada wartościowe nieruchomości i odpowiednie przychody, a także stale generuje dodatnie EBITDA, to w ciągu 2-3 miesięcy może uzyskać dwukrotnie większy kapitał na rozwój niż w przypadku kredytu czy leasingu. Przy tym budynek będący przedmiotem umowy może mieć nawet 50 lat i akceptowane są wszystkie lokalizacje, w tym izolowane. Koszt pozyskania środków wynosi 5-9%, niezależnie od WIBOR czy EURIBOR. Ryzyko wypowiedzenia umowy właściwie nie istnieje. Do tego znawcy tematu dodają, że takich korzyści nie oferują instytucje udzielające kredytów czy leasingów. Oczywiście, jak każda opcja finansowania, najem zwrotny też ma swoje wady.
26-02-2025

Wprowadzenie technologii CCS w przemyśle cementowym nie tylko zmniejszy emisyjność materiałów budowlanych, ale ograniczy wzrost ich cen

Branża cementowa nie jest w stanie produkować bez emisji dwutlenku węgla, dlatego szuka sposobów, by ograniczyć jej wpływ na środowisko. Jedynymi znanymi technologiami walki z tzw. emisją procesową są technologie CCS, czyli wychwytywania i składowania CO2. Producenci pracują nad ich rozwojem, ale problemem są koszty instalacji, ich energochłonność, a także infrastruktura do transportu i składowania dwutlenku węgla. Bez pomocy państwa i UE może się to nie udać.
26-02-2025

Mikroplastik odkryto nawet na fińskich dziewiczych fiordach

Najnowsze dane wskazują, że ślady mikroplastiku obecne są na fińskim obszarze Saamów, uznawanym dotąd za tereny dziewicze – w jeziorze Inari, rzece Näätämö i fiordzie Neiden. Wcześniej odnaleziono mikroplastik także na Mount Everest oraz w Rowie Mariańskim. Amerykańscy naukowcy potwierdzili także, że nawet owoce morza nie są wolne od mikroplastiku – nowe badania wykazały jego ślady w 180 z 182 analizowanych próbek. Misją waterdrop® jest eliminacja plastiku jednorazowego użycia – do tej pory marka przyczyniła się do zaoszczędzenia ponad 28,8 mln plastikowych butelek.
24-02-2025

Masło wciąż drożeje. I to nie koniec złych informacji dla Polaków

Masło wciąż drożeje w sklepach. W styczniu br. kosztowało średnio aż o 29,2% więcej niż rok wcześniej. Tak wykazała najnowsza analiza blisko pół tysiąca cen detalicznych. Do tego sieci handlowe zrobiły o 11,6% mniej promocji niż rok wcześniej. Najbardziej ograniczyły je supermarkety i sieci convenience, bo odpowiednio o 22,7% i 21,9% rdr. Ponadto spadki rdr. zaliczyły hipermarkety – o 10,7%, a także sklepy cash & carry – o 6,7%. Na plusie były tylko dyskonty – 12,5% rdr. W ocenie autorów analizy, przyszedł czas na wyznaczenie nowego progu psychologicznego. O ile nic na rynku się nie zmieni, prawdopodobny jest scenariusz, że jeszcze przed Wielkanocą masło w sklepach będzie kosztowało nawet 12 zł w cenie regularnej i 8,99 zł lub więcej w promocji.
24-02-2025


Stron: 296 ▾ Skocz do strony
◂◂  ◂  10 11 12 13 14  ▸  ▸▸

Czytaj też…

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20096 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 167

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >