Analizy, badania, raporty – lista artykułów
Płatnicy wciąż mają spory problem z ZUS-em. Rok do roku średnie zadłużenie wzrosło o blisko 10 proc.
Jak informuje ZUS, na koniec ub.r. maksymalna kwota zadłużenia aktywnego płatnika wyniosła 818 mln zł. Dla porównania, rok wcześniej była o 4 mln zł większa. Zdaniem ekspertów, do zadłużenia przyczyniają się m.in. problemy wynikające z restrukturyzacji niektórych sektorów oraz rosnące koszty pracy. Natomiast część podmiotów gospodarczych celowo unika płatności, nierzadko wykorzystując różne luki prawne. Nie brakuje też opinii o tym, że narzędzia egzekucji zadłużenia są wciąż mało skuteczne. I pojawiają się sugestie wprowadzenia ograniczeń dla dłużników. Do tego z danych wynika, że o blisko 10% wzrosło rdr. średnie zadłużenie aktywnego płatnika, które obecnie wynosi już 34 tys. złotych.
23-04-2025
Najnowsze odkrycia naukowe o wpływie roślinności na zmiany klimatyczne
Roślinność odgrywa kluczową rolę w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych, ale jej zdolności adaptacyjne i interakcje z atmosferą wciąż kryją tajemnice. Najnowsze badania naukowe rzucają światło zarówno na obiecujące mechanizmy, jak i nieoczekiwane wyzwania związane z zielenią w kontekście globalnego ocieplenia.
22-04-2025
Wpływy netto z tytułu podatku VAT w ub.r. wyniosły 287,7 mld zł. To o blisko 18 proc. więcej niż w 2023 roku
Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.
22-04-2025
Co czwarty Polak nie zamierza na Wielkanoc wydać ani grosza na świąteczny alkohol
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24% Polaków w ogóle nie uwzględnia alkoholu w swoich wielkanocnych wydatkach. Z kolei osoby, które planują jego zakup na świąteczny stół, najczęściej chcą zapłacić w sumie 50-100 zł lub poniżej 50 zł – odpowiednio 18,8% i 17%. Dalej w zestawieniu widać 100-150 zł – 10,6%. Natomiast najmniej konsumentów wskazuje 400-500 zł oraz powyżej 500 zł – 1,5% i 1,8%. Autorzy raportu przypominają, że dla handlu okres przedświąteczny jest jednym z najważniejszych w roku, po letnich pikach. Spadek spożycia może jeszcze nakręcić promocje, nawet w Wielki Piątek. Do tego dodają, że mimo ww. wyników, plaga nietrzeźwych kierowców w święta może być identyczna jak w latach poprzednich, bo nie chodzi o to, ile Polacy kupują alkoholu, ale jak odpowiedzialnie i w jakich warunkach go spożywają.
19-04-2025
Polacy coraz cześciej zwracają uwagę z jakiego chowu pochodzą kupowane przez nich jajka
Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
18-04-2025
Ceny mieszkań spadły a klientów nie przybyło
Wstępne wyniki raportu Barometr Metrohouse i Credipass wskazują, że w I kw. 2025 r. kupowaliśmy tańsze mieszkania niż przed kwartałem. Mimo aktywności zaskakująco dużej liczby klientów nie dochodzi do znacznych wzrostów sprzedaży. Sytuację mogą zmienić spadki stóp procentowych.
18-04-2025
Święta od lat promocją stoją. W tym roku ponad 80% konsumentów zamierza z tego skorzystać
Z najnowszego badania Grupy Blix wynika, że 84% konsumentów planuje przed Wielkanocą szukać sklepowych promocji. W ubiegłym roku taką chęć deklarowało 81,2% badanych. Obecnie dla 7,6% ta kwestia nie ma znaczenia. Z kolei 5,4% klientów jest niezdecydowanych. Zaledwie 3,1% respondentów zamierza zrobić zakupy w cenach regularnych. Przed świętami Polacy raczej nie chcą eksperymentować, dlatego 24,7% zamierza kupić wypróbowane produkty i tylko trochę uzupełnić je nowościami. 21,3% postawi na sprawdzone marki. O wyborze konkretnych artykułów przez konsumentów głównie będzie decydowała cena – 79,5%. Dalej widać w zestawieniu jakość – 65,7%, promocję – 55,3%, własne doświadczenie – 25,1%, dostępność – 14,7%, a także markę – 9,8%.
15-04-2025
65% firm w USA i Europie ogranicza zależność od Chin i coraz mocniej skupia się na reindustrializacji
Strategicznym priorytetem staje się obecnie przebudowa globalnych łańcuchów dostaw i zdolności produkcyjnych - w tym przenoszenie produkcji z powrotem do kraju (reshoring), bliżej lokalizacji docelowej (nearshoring) oraz dywersyfikacja źródeł dostaw - nawet kosztem krótkoterminowej rentowności. Aż 60% kadry zarządzającej dąży do kontynuowania tych działań mimo wyższych kosztów. Co więcej, większość organizacji (65%) zmniejsza swoją zależność od chińskich produktów, planując w ciągu najbliższych trzech lat zwiększyć inwestycje w tzw. „friendshoring” - czyli lokowanie produkcji w krajach sojuszniczych – w celu minimalizacji ryzyka w łańcuchach dostaw.
10-04-2025
Galerie i centra handlowe wciąż są ważnym elementem w handlu. Polacy to potwierdzają
36,4% respondentów uważa, że w obecnej sytuacji gospodarczej, społecznej i rynkowej w Polsce jest za dużo galerii i centrów handlowych. Tak wynika z najnowszego badania opinii społecznej. 46,1% ankietowanych jest z kolei przeciwnego zdania, a 17,5% nie ma wyrobionej opinii na ten temat. Eksperci, komentujący ww. dane, podkreślają zmianę podejścia konsumentów do tego typu obiektów. Zauważają również, że coraz większe znaczenie mają mniejsze, lokalne formaty. Istotna staje się też integracja funkcji zakupowych, rozrywkowych i gastronomicznych.
10-04-2025
Przyspieszenie działań legislacyjnych dla technologii CCS to konieczność. Branży kończy się czas, a 2034 r. jest dosłownie pojutrze
Polska branża cementowa jest gotowa do wdrożenia technologii CCS (wychwytywania, transportu i magazynowania CO2), jednak są to inwestycje wiążące się z ogromnymi kosztami - rzędu kilkunastu miliardów PLN dla całego sektora. Dlatego konieczne są stabilne ramy legislacyjne, które pozwolą na wdrożenie technologii CCS w przemyśle oraz stworzenie sieci przesyłowej wraz z miejscami magazynowania CO2.
09-04-2025