Analizy, badania, raporty – lista artykułów
Grupa PSB ogłasza swoje wyniki za rok 2024
Grupa PSB zakończyła rok 2024 z przychodami na poziomie 9,1 mld zł, co oznacza wzrost o 4,9% rok do roku. To wynik znacznie przewyższający dynamikę całego rynku DIY (+1,8%) oraz wzrost PKB (+3,0%), umacniający pozycję Grupy PSB jako lidera na rynku dystrybucji materiałów budowlanych i wykończeniowych.
04-02-2025
Transformacja cyfrowa w B2B branży e-commerce
Rok 2024 przyniósł znaczący postęp w cyfryzacji handlu między przedsiębiorstwami w Polsce. Sektor B2B (obejmujący m.in. firmy produkcyjne, hurtownie i wydawnictwa) coraz chętniej inwestuje w nowoczesne platformy e-commerce, które automatyzują kluczowe procesy i poprawiają efektywność operacyjną.
03-02-2025
Ceny najmu mieszkań w Polsce. Czy koniec wojny w Ukrainie spowoduje spadek najemców i cen?
Rynek najmu rządzi się nieco innymi prawami niż rynek własności. Obciąża on budżet gospodarstw domowych co miesiąc, a nie jednorazowo jak w przypadku zakupu nieruchomości. Wybuch wojny w Ukrainie w lutym 2022 roku, a potem powodzenie programu Bezpieczny Kredyt 2 proc. spowodowały wahania cen oraz zaburzenia popytu i podaży na rynku mieszkaniowym. Rezygnacja z wyczekiwanego kredytu 0 proc. obiecywanego przez obecną koalicję rządową powinna wpłynąć na uspokojenie nastrojów i dalszą stabilizację cen. Na ich obniżenie może się przełożyć rozejm w Ukrainie i odpływ części imigrantów. Problemem polskiego rynku najmu jest wciąż brak jednolitych standardów i regulacji, które zapewniłyby poczucie bezpieczeństwa obydwu stronom umowy.
03-02-2025
CMS Emerging Europe M&A Report 2024/25
Na europejskich rynkach wschodzących nastąpiło ożywienie działalności transakcyjnej, która osiągnęła najwyższy poziom od 2018 roku
31-01-2025
Polacy coraz częściej odwracają się od pizzerii na rzecz fast foodów
Analiza zachowań 1,4 mln konsumentów w prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food w Polsce wykazała, że w ub.r. w pizzeriach spadł ruch o 3,6% w porównaniu z 2023 rokiem. Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka wzrósł on o 4,2% rdr. W tych pierwszych placówkach liczba klientów zmniejszyła się rdr. o 5,6%, a w drugich – zwiększyła się rdr. o 2,3%. W obu rodzajach restauracji nieznacznie wzrosła średniomiesięczna częstotliwość wizyt. Widać też, że niewiele zmienił się średni czas przebywania w tych miejscach i wynosi on około 23 minuty.
30-01-2025
Czy budowa mieszkań będzie szybsza i prostsza po nowelizacji ustawy o planowaniu przestrzennym?
Jaki wpływ na realizację inwestycji mieszkaniowych będzie miała nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym? Czy w okresie przejściowym, który potrwa do końca 2025 roku, zachodzą zauważalne zmiany w systemie planowania i zagospodarowania przestrzennego, uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz trybie wydawania decyzji o warunkach zabudowy? Jak nowe zasady planowania przełożą się na działalność firm deweloperskich? Czy ułatwią realizację nowych inwestycji?
27-01-2025
Wyłączenie 20 proc. lasów z użytkowania to strata 4,5 mld zł dla budżetu państwa
Przedstawiciele branży leśno-drzewnej, meblarskiej i papierniczej szacują, że planowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyłączenie 20 proc. lasów ze zrównoważonej gospodarki leśnej spowoduje likwidację 70 tys. miejsc pracy, stratę 4,5 mld zł dla budżetu z CIT, PIT i ZUS, spadek PKB o 8,75 mld zł (0,3 proc.) i pogorszenie bilansu handlowego Polski o 8,4 mld zł.
27-01-2025
Wojna cenowa w sieciach handlowych nakręciła w ub.r. więcej promocji niż rok wcześniej
Analiza ponad 2,2 mln promocji wykazała, że w całym 2024 roku sieci handlowe zrobiły ich o 12,5% więcej niż w 2023 roku. Do tego zdecydowana większość formatów znalazła się na plusie. Najbardziej poszły w górę sieci convenience – o 26,8% rdr. Drugie miejsce w rankingu zajęły dyskonty, które zwiększyły liczbę promocji o 23,2% rdr. Dalej w zestawieniu znalazły się supermarkety ze wzrostem rdr. na poziomie 13,7%, hipermarkety – 8%, sklepy RTV-AGD – 5,1%, a także sieci cash & carry – 1,2%. Z kolei promocji rdr. ubyło w sklepach DIY – o 12,8%, jak również w drogeriach i aptekach – o 4,2% rdr.
27-01-2025
Zeszły rok w kwestii cen masła i promocji był fatalny. Ten zapowiada się trochę lepiej, ale wciąż będzie drogo
W 2024 r. masło w sklepach w porównaniu do 2023 r. podrożało o 7,2%. Największy rajd cenowy zaczął się w sierpniu, żeby w grudniu wzrost był już na poziomie 37,5% rdr. Patrząc na cały zeszły rok, największe podwyżki były w supermarketach, sieciach cash & carry oraz sklepach convenience. Natomiast w dyskontach i hipermarketach były symboliczne skoki cen. Do tego w ub.r. w sklepach rdr. ubyło 12,5% promocji na masło. Najbardziej ograniczyły je rdr. sieci cash & carry, supermarkety i hipermarkety. Z kolei przybyło ich w dyskontach i sieciach convenience. Do tego eksperci prognozują, że w tym roku masło w regularnej cenie może kosztować nawet 11 zł, a w promocji – ok. 5 zł. I dodają, że ceny zaczną się względnie stabilizować dopiero w drugim półroczu 2025 roku, o ile inflacja będzie spadać.
24-01-2025
Strategiczny sektor polskiego przemysłu cementowego
Jesteśmy otwarci na zmiany mające ochronić polski przemysł cementowy i wzmocnić go w takim wymiarze, aby był konkurencyjny - powiedział Michał Jaros, wiceminister rozwoju i technologii podczas debaty „Przemysł cementowy buduje polską gospodarkę” i prezentacji raportu EY Polska „Wpływ przemysłu cementowego na gospodarkę Polski”.
23-01-2025