Brak pracowników dużym problemem branży budowlanej

Brak pracowników dużym problemem branży budowlanej

Jak wynika z raportu PARP, na rynku pracy w branży budowlanej szykuje się prawdziwa rewolucja. Zdaniem 59% pracodawców, główny problem to starzenie się kadr. Do tego dochodzi brak zainteresowania młodzieży karierą w tym sektorze, zbyt wysokie oczekiwania płacowe młodych pracowników i odpływ zagranicznej siły roboczej z polskiego rynku. Tymczasem pozyskiwanie pracowników ma decydujący wpływ na rozwój firm. Bez nich realizowanie zleceń budowlanych jest po prostu niemożliwe.

 

Wyspecjalizowani fachowcy, czy zdolni absolwenci kierunków technicznych – pozyskiwanie nowych pracowników w branży budowlanej to dziś nie lada wyzwanie.  Pomóc w tym mogą nowoczesne technologie, cyfrowe narzędzia marketingowe oraz skuteczna komunikacja. Czy firmy z branży budowlanej są na to gotowe? Te które nie są, szybko odczują to na własnej skórze.

 

Jak nie tu, to gdzie indziej

Dużym problemem branży budowlanej jest spora rotacja pracowników, których na rynku jest stosunkowo niewielu. Ci, którzy znają swoją wartość i czują się niedoceniani,  łatwo dokonują zmian. Atrakcyjne oferty pracy poza granicami naszego kraju stanowią dodatkową motywację do zmiany pracodawcy. Liczba pracowników budowlanych na rynku jest odwrotnie proporcjonalna do liczby prowadzonych inwestycji. Ponadto to branża niezwykle hermetyczna - wiele firm współpracuje ze sobą. Pracownicy mają więc łatwy dostęp do informacji o aktualnej sytuacji danego podmiotu czy problemach innych przedsiębiorstw. Ta wiedza pozwala im tak naprawdę być o krok przed pracodawcą.

 

Employer branding szansą na pozyskiwanie pracowników?

Branży budowlanej potrzebni są zarówno pracownicy fizyczni, inżynierowie jak i kierownicy. Dodatkowym wyzwaniem dla firm, chcących pozyskiwać wartościowych pracowników, jest brak pomysłu na wypromowanie zawodów technicznych. Pokazanie ich jako atrakcyjnych, rozwijających, kreacyjnych i odkrywczych. Pozwalających na praktycznie nieograniczony rozwój.

 

Brak pracowników dużym problemem branży budowlanej

 

Czytaj również: Pracownicy z obszaru IT najbardziej poszukiwani na rynku pracy

 

Walka o pozyskiwanie pracowników w branży budowlanej zaliczana jest do najbardziej brutalnych. Podkupywanie pracowników nadal jest jedną z najczęściej stosowanych praktyk. Jednak, co ciekawe, dla pracowników branży budowlanej najistotniejsze jest zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa.  Zadaniem employer brandingu dla firm z tego sektora jest zbudowanie wizerunku firmy silnej, troskliwej, która ma pomysł na własny rozwój i obecność na rynku. - mówi Sebastian Kopiej z Commplace.

 

Tymczasem firmy budowlane skupiają się głównie na kwestiach materialnych, zapominając, że wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wyborze pracodawcy. - Dzięki odpowiedniej komunikacji - z wykorzystaniem popularnych narzędzi i kanałów dotarcia do odbiorców - można skutecznie zbudować wizerunek firmy. Takiej, która autentycznie interesuje się losem pracowników i ich zadowoleniem z realizowanych zadań. – zauważa ekspert.

 

Pozyskiwanie pracowników – zadania dla pracodawcy

Celem employer brandingu jest budowanie atrakcyjnego i spójnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Odpowiednio wypracowana marka pracodawcy zaczyna stanowić wartość dodaną, z którą ciężko konkurować i wyeliminować ze świadomości odbiorcy. Efektywny employer branding firm branży budowlanej prowadzony jest zarówno w świecie online, jak i offline. Budowanie określonego wizerunku w mediach społecznościowych, atrakcyjne oferty w portalach z ofertami pracy, liczne publikacje medialne, prezentujące mocne strony przedsiębiorstwa. Wszystkie te elementy są równie ważne jak nieszablonowe uczestnictwo w targach pracy, aktywna współpraca z uczelniami technicznymi, czy atrakcyjne programy stażowe.

 

Czytaj również: Jak pandemia wpływa na trendy w budownictwie?

 

Pamiętajmy jednak, że budowa marki pracodawcy to nie tylko działania nakierowane na kandydatów do pracy. Pozyskiwanie pracowników to tylko jeden z obszarów, o który troszczy się employer branding. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o już posiadane zasoby. Niech pracownicy, których zatrudniamy, też czują się docenieni. Zapewnijmy im odpowiednie poczucie bezpieczeństwa. Reagujmy na sygnalizowane przez nich potrzeby, a zyskamy naprawdę lojalnych członków zespołu.

 

Jak zbudować wizerunek pracodawcy?

Osoby wkraczające na rynek pracy lub planujące zmianę miejsca pracy, nie działają przypadkowo. W pierwszej kolejności wybierają firmy, które postrzegają jako godne zaufania, oferujące możliwość rozwoju oraz przyjazne środowisko pracy. - Niestety, nadal większość firm branży budowlanej nie posiada strategii komunikacji i kształtowania własnego wizerunku. Nie dostrzega i nie wykorzystuje swoich mocnych stron. Często boi się wyróżnić, choć wie, że obecnie to jedyna recepta na utrzymanie pozycji na rynku. - mówi Sebastian Kopiej z Commplace. - Oryginalna kampania rekrutacyjna, połączona z długofalowymi działaniami kształtującymi określony wizerunek, to naprawdę skuteczny sposób na pozyskiwanie pracowników. Na przyciągniecie i zatrzymanie przy sobie tych najbardziej wartościowych. A tacy, jak wiadomo, z czasem sami stają się najlepszymi ambasadorami firmy. – konkluduje ekspert. 

2022-02-13
Źródło: Commplace / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • praca i co dalej Liczba postów: 220 Grupa: Trudne tema... Z tego co czytałam, MG Solutions to agencja pracy tymczasowej, która dba o to, by dopasować pracę do Twoich umiejętności. Nie wrzucają wszystkich do jednego wor...
  • Reklama w XXI wieku Liczba postów: 283 Grupa: Trudne tema... Rewelacyjną firmą która oferuje profesjonalne usługi kolportażu, reklamy oraz zajmuje się ogranizacją imprez i eventów jest https://mediadystrybucja.pl/ Projekt...
  • Uniwersalna i oryginalna dieta Liczba postów: 510 Grupa: Trudne tema... Gdzie Wy najczęściej szukacie informacji na interesujące Was tematy i dlaczego? Jeżeli są tutaj osoby zainteresowane tematem zdrowego odżywiania, to osobiście p...
  • Wrocław w 48 godzin Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Ja na przykład jestem bardzo zadowolony bo przeczytałem artykuł https://clck.ru/3Nxkfu . Naprawdę warto przeczytać ten artykuł.
  • Magazyn wyposażenie Liczba postów: 283 Grupa: Trudne tema... ja u siebie w magazynie zrobiłem część regałów i zabudowę stanowiska do pakowania z płyt mpb - materiał sztywny, nie wygina się jak cienkie płyty meblowe, a prz...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20126 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 324

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >