Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

Zielone tablice rejestracyjne nadal budzą zainteresowanie na drogach. Z roku na rok elektrycznych aut przybywa, a docelowo zastąpią wszystkie auta spalinowe. Elektryki mają jednak zły PR, zupełnie niesłusznie. FPPE obala trzy najpopularniejsze mity o samochodach elektrycznych w Polsce. Czytaj dalej

 

Ślad węglowy i wpływ na środowisko

„Elektryk jest gorszy dla środowiska od samochodu spalinowego” - to jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów. W Polsce większość energii nadal produkujemy w oparciu o węgiel, dlatego wiele osób twierdzi, że jazda na prąd wygeneruje większy ślad węglowy (emisje CO2). Prawda jest inna, dzisiaj auto elektryczne w Polsce generuje nawet o 1/3 mniej CO2 w trakcie eksploatacji od auta spalinowego, jest też lepszy dla klimatu także od hybryd. Ale kluczowe jest zbadanie całego cyklu życia - a więc emisji związanych z produkcją, użytkowaniem oraz utylizacją. Przy założeniu, że samochód elektryczny i spalinowy jest eksploatowany przez 15 lat (to średnia wieku aut w Polsce) i przejeżdża w tym czasie 150 tys. km, to emisje CO2 z samochodu elektrycznego eksploatowanego nawet w Polsce są znacznie mniejsze od samochodu spalinowego.

 

Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

 

Czytaj również: Rząd pracuje nad aktualizacją dokumentu „Polityka energetyczna Polski do 2040 roku”

 

Na większą emisyjność samochodów spalinowych składają się też emisje związane z wydobyciem, transportem, rafinacją i ponownym transportem paliwa płynnego. Te emisje trzeba wliczać do badania całkowitego śladu węglowego samochodów spalinowych.

 

W miarę rozwoju OZE polski miks energetyczny będzie się zmieniał na mniej emisyjny. Większa ilość zielonej energii sprawi, że samochody elektryczne będą jeszcze lepsze pod względem emisji od spalinowych.

 

Elektryki pomogą stabilizować system

Kolejnym mitem dotyczącym aut elektrycznych jest straszenie blackoutem - a więc całkowitym wyłączeniem prądu na dużym obszarze - np. kilku województw lub kraju. Ładowanie elektrycznych pojazdów oczywiście spowoduje wzrost zapotrzebowania na energię, to prawda. Nie będzie on jednak tak gwałtowny, aby zagrażać stabilności krajowego systemu elektroenergetycznego. Analizy zakładające, że w 2040 r. połowa aut w Polsce będzie elektryczna (ok. 10 milionów), przewidują, że zapotrzebowanie na energię elektryczną w tym czasie będzie stanowić ok. 10-12% zapotrzebowania krajowego. Trzeba też mieć na uwadze, że nowe auta elektryczne będą pojawiały się stopniowo, a równocześnie z roku na rok rośnie produkcja energii z OZE.

 

Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

 

Większym zagrożeniem od aut elektrycznych są kuchenki indukcyjne, zmywarki, pralki czy piekarniki. Gdybyśmy włączyli w jednym momencie wszystkie sprzęty AGD w domach, to Polskę czekałby blackout. Czy słychać ostrzeżenia przed kuchenkami? Nie, bo podobnie jak z samochodami elektrycznymi, nigdy nie są używane równocześnie. Elektryczne auta będą ładowane z różną mocą w różnym czasie - zapotrzebowanie na energię będzie więc rozłożone w ciągu doby. Ich baterie, w ocenie specjalistów, mogą nawet pomóc. Będą stabilizowały system, odbierając nadprodukcję energii z przydomowych OZE.

 

Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

 

Elektryczne pojazdy mają odpowiedni zasięg

Na koniec deser, mit o nieprzystosowaniu do podróży - elektryki mają mieć za mały zasięg. W Polsce średni roczny przebieg dla auta wynosi ok. 9000 km, to daje ok. 25 km dziennie. Ta statystyka sprawdza się dla większości z nas. Krótka trasa dom - praca - szkoła to 20-30 km dziennie. Załóżmy jednak, że dziennie pokonujemy 6 razy tyle - ok. 150 km. Średni zasięg samochodu elektrycznego w cyklu miejsko-podmiejskim to ok. 250-400 km. W zupełności wystarczy na codzienne aktywności. Już dzisiaj są w sprzedaży samochody z zasięgiem 600-700 km, a więc nieustępujące spalinowym.

 

„>>Ale co z wakacjami?<< - takie pytania też padają. Ładowanie na szybkiej ładowarce przy autostradzie trwa ok. 15-20 minut, w sam raz na przerwę w podróży. Czy elektrykiem można jechać na wakacje? Tak. A ten mityczny zasięg 1000 km na jednym baku spalinowego auta, kto z niego korzystał? Nie potrzebujemy samochodów o tak dużym zasięgu, potrzebujemy samochodów tańszych w eksploatacji i równomiernie rozwiniętej infrastruktury ładowania, która czyni zasięg elektryka mało istotnym parametrem” - komentuje Jacek Mizak z FPPE.

 

Czytaj również: Działania PZPFiK na rzecz rozwoju branży

 

Fakty i mity na temat samochodów elektrycznych

 

2023-06-06
Źródło: Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

  • profilaktyka stomatologiczna Liczba postów: 78 Grupa: Trudne tema... Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tematem naszej rozmowy. Jeżeli szukacie sprawdzonych usług stomatologicznych w Krakowie, to osobiście polecam Wam...
  • Pieniądze - inwestowanie Liczba postów: 364 Grupa: Trudne tema... Polecam wejście we Freedom24 i rozpoczęcie działania z nimi. Siedzę w tym już długo i widzę, jak to działa. Wiadomo - inwestowanie wiąże się z ryzykiem, ale po....
  • w trosce o samochód Liczba postów: 152 Grupa: Trudne tema... Wielu znajomych, którzy kupują samochody, ma zawsze to samo pytanie – czy lepiej brać od dealera, czy jednak szukać czegoś w komisie. Szczególnie w przypadku Hy...
  • Jaki samochód dla kobiety? Liczba postów: 47 Grupa: Trudne tema... Jeżeli zastanawiacie się nad zakupem samochodu, to polecam Wam sprawdzić stronę https://pancars.pl/licytacje-aut/ , gdzie znajdziecie ofertę firmy Pancars, któr...
  • Jaki samochód dla rodziny? Liczba postów: 429 Grupa: Trudne tema... Jeśli ktoś rozważa import samochodu, to Japonia to naprawdę ciekawa opcja. Tam auta są zadbane, a kultura serwisowa stoi na wysokim poziomie. Ja akurat trafiłem...

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20249 użytkowników

Użytkownicy online (2)

gości: 401

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >