
Jak wygląda polski rynek handlowy?
DTZ ma przyjemność przedstawić najnowszą edycję Przewodnika po rynkach handlowych w Polsce. Publikacja zawiera przydatne informacje na temat rynku powierzchni handlowych, jak również przedstawia porównanie podaży centrów handlowych oraz podstawowych wskaźników ekonomicznych dla 15 największych polskich miast.
Rynek powierzchni handlowej w Polsce staje się coraz bardziej dojrzały nie tylko pod względem formatów handlowych, ale także rozlokowania geograficznego obiektów. Największe aglomeracje nadal dominują rynek, jednak od kilku lat widoczny jest trend lokowania centrów handlowych w mniejszych ośrodkach miejskich.
W 2013 oddano do użytkowania 700 000 m kw. nowej powierzchni handlowej, co stanowi 28-procentowy wzrost w porównaniu do 2012 roku. Na dostarczoną powierzchnię złożyło się 29 nowych projektów oraz rozbudowa 13 istniejących centrów handlowych. Wśród nowych projektów debiutujących na rynku znalazło się 14 centrów handlowych, 9 parków handlowych, 5 wolnostojących magazynów handlowych i centrum wyprzedażowe. Powierzchnia ponad 38% zrealizowanych obiektów nie przekroczyła 10, 000 m kw. GLA. To wskazuje na odwrócenie popularnego w ostatnich latach trendu dotyczącego zainteresowania inwestorów małymi projektami handlowymi na rzecz wielkoskalowych obiektów tj. Galeria Bronowice, Centrum Riviera, Galeria Katowicka, Poznań City Center w głównych aglomeracjach.
Czytaj również: Prawnicy uciekają do luksusowych budynków
Obecnie na rynku handlowym w Polsce obserwowany jest wysoki poziom aktywności deweloperskiej, który może się utrzymać do roku 2015, kiedy powstaną wszystkie publicznie ogłaszane projekty. Roczna podaż dostarczanej powierzchni w ciągu najbliższych kilku lat ma wynieść do 600 000 – 700 000 m kw. rocznie. Tak wysoki poziom planowanej powierzchni świadczy o utrzymującym się zainteresowaniu deweloperów polskim rynkiem.
Czytaj również: Polski rynek nieruchomości komercyjnych
Średnie nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową dla 15 analizowanych miast osiągnęło poziom 532 m kw. na tysiąc mieszkańców. Warszawa z podażą centrów handlowych na poziomie ponad 1, 14 milionów m kw. jest największym, najbardziej rozwiniętym i najsilniejszym rynkiem handlowym wśród badanych miast. Biorąc pod uwagę gęstość i siłę nabywczą mieszkańców aglomeracji warszawskiej jest to nadal jeden z najbardziej atrakcyjnych rynków handlowych w Polsce - mówi Kamila Wykrota, dyrektor działu Analiz i Doradztwa, DTZ. Rynkami rozwijającymi są z pewnością Śląsk i Szczecin, które charakteryzują się potencjałem wzrostu w dłuższym terminie. Są to nadal rynki nienasycone, jednak znacząco niższa od średniej siła nabywcza na jednego mieszkańca wyraźnie hamuje ich rozwój w krótkim terminie - dodaje Kamila Wykrota.
Zobacz galerie zdjęć
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Moda Liczba postów: 128 Grupa: Trudne tema... Coraz częściej wybieram rzeczy, które mają „coś więcej” – nie tylko wygląd, ale też historię i wartość. Przeglądając https://kanasapiens.pl/ wpadły mi w oko ich...
- wypożyczalnia samochodów Liczba postów: 56 Grupa: Trudne tema... Tutaj popatrz https://beep.rent/oferta/wypozyczalnia-s amochodow-lodz/. Beep Rent ma ciekawą ofertę. Konkurencyjne ceny, duży wybór pojazdów dostępnych w różnych...
- Jak się reklamujecie? Liczba postów: 1 Grupa: Trudne tema... Prowadzę firmę budowlaną i zauważyłem, że większość firm z naszej branży zaczyna coraz mocniej inwestować w reklamę online – strony, Google, social media. Zasta...
- Nie ma opłaty, gdy wycena jest nieważna Liczba postów: 7 Grupa: Aktualności
- Jakie jest Wasze hobby? Liczba postów: 359 Grupa: Trudne tema... Warto także wiedzieć, jakie wyposażenie łodzi jest wymagane na wodach śródlądowych. Artykuł na https://www.zurawm3.pl/rekreacja/obowiaz kowe-wyposazenie-lodzi-na...