Popularności mieszkań jedno i dwupokojowych
Popularne niegdyś kawalerki ustąpiły miejsca lokalom dwupokojowym. Kupując mieszkanie wolimy nieco dopłacić i mieszkać wygodniej.
Czytaj dalej
W Krakowie lubią 2 pokoje, w Łodzi kawalerki
Ponieważ zwykle kuchnia znajdowała się w układzi Kawalerka to potoczne określenie mieszkania jednopokojowego. Swoje najlepsze czasy zawdzięcza budownictwu z wielkiej płyty, kiedy była szczytem marzeń wielu wkraczających w dorosłość Polaków. Jej atrakcyjność zależała od rozkładu. e aneksowym lub też nie miała zupełnie dostępu do światła dziennego, hitem były lokale z widną kuchnią. Ciekawe kawalerki można znaleźć w starych kamienicach. Lokale te powstały z powojennego podziału większych mieszkań, przez co rozkłady, jak i metraże bywają naprawdę zaskakujące (15-18 m kw.). Dziś, choć w projektach najmniejszych mieszkań widać naprawdę przemyślane koncepcje architektoniczne, czasy ich świetności mijają. Świadczą o tym statystyki sprzedażowe pośredników z Metrohouse, którzy prześledzili jak kształtowała się sprzedaż mieszkań jedno i dwupokojowych w największych polskich miastach.
Czytaj również: Co brać pod uwagę podczas zakupu domu jednorodzinnego?
W Łodzi niedrogo, więc popularność wysoka
Statystycznie najrzadziej do sprzedaży kawalerek dochodzi w Poznaniu i Wrocławiu. W tym roku zaledwie 11 proc. nabywców kupujących mieszkania z rynku pierwotnego i wtórnego przy wsparciu doradców z Metrohouse wybrało lokale jednopokojowe. Trochę lepsza statystyka widoczna jest w Gdańsku i Krakowie, gdzie udział zakupów jednopokojowych mieszkań wynosi odpowiednio 13 i 14 proc. W Warszawie odsetek ten wynosi 17 proc. Największymi fanami kawalerek są nabywcy w Łodzi. Tu kawalerki występują w 22 proc. transakcji. Jeżeli przyjrzymy się bliżej cenom łódzkich kawalerek zrozumiemy skąd to zamiłowanie do małych mieszkań. – W Łodzi kawalerkę można kupić już za 50 tys. zł. To nie żart. W tych granicach cenowych sprzedaliśmy w tym roku mieszkania m.in. w bloku na Widzewie, czy w kamienicach na Polesiu. Zwykle zakupy kawalerek w naszym mieście kończą się na kwocie 110 tys. zł, mówi Robert Kornecki, dyrektor regionalny Metrohouse w Łodzi. W stolicy za takie kwoty nie uda się kupić mieszkania. Najtańsze kawalerki rozpoczynają się od ok. 160 tys. zł W tej cenie rzadko uda się znaleźć coś większego niż lokal nieco ponad 20 m kw.
Czytaj również: Kort tenisowy przy nieruchomości
Skoro nie kawalerki to…
Fotel lidera przejęły mieszkania dwupokojowe. Taki rodzaj sprzedawanych mieszkań jest najbardziej popularny w Krakowie. Co drugi nabywca mieszkania kupuje właśnie M3. Nieco mniejszą popularnością mieszkania te cieszą się we Wrocławiu i Poznaniu (po 48 proc.), a najmniejszy odsetek widoczny jest w Gdańsku (43 proc.). Obserwując łączny popyt na mieszkania jedno i dwupokojowe widać, że amatorzy mniejszych metraży mieszkają w Łodzi (66 proc. udział w sprzedaży mieszkań 1 i 2 pok.) i w Krakowie (64 proc.). Ma to swój wyraz w raporcie Polski Rynek Nieruchomości, w którym średnia powierzchnia nabywanych lokali w tych miastach wyniósł odpowiednio 48,7 i 52,2 m kw.
Powód, dla którego częściej kupujemy mieszkania dwupokojowe wynika z funkcjonalności tych lokali. Mając ograniczone możliwości finansowania zakupu, nawet przy niewielkim metrażu poszukujemy mieszkań, które posłużą nam dłużej niż kilka lat. – Taki rodzaj zakupów wynika z prostych przesłanek - mieszkania dwupokojowe są dużo bardziej przyszłościowe dla klientów niż kawalerki. Z kolei przy zakupie mieszkania inwestycyjnie rentowność z najmu kawalerki jest zwykle niższa niż z lokalu dwupokojowego. Nie mówiąc już o tym, że „dwójkę” łatwiej jest wynająć, mówi Włodzimierz Wielogórski, dyrektor działu rynku pierwotnego w Metrohouse.
Komentarze
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Jak spędzasz swój wolny czas? Liczba postów: 177 Grupa: Trudne tema... Często uciekam w świat książek, bo to mój sposób na naładowanie baterii. Teraz czytam „Prawda ukryta w zębach” Teresy Szyszko i mnie zaskoczyła, łączy zdrowie z...
- Transport za granicę... Liczba postów: 56 Grupa: Trudne tema... Regularna siatka połączeń promowych z portów w Gdyni czy Świnoujściu to prawdziwe okno na świat dla rodzimego biznesu. Na portalu https://www.bielsko.info/wiado...
- Reklama firmy Liczba postów: 551 Grupa: Trudne tema... Szukając budżetowych, a zarazem skutecznych rozwiązań promocyjnych, warto wrócić do sprawdzonych korzeni. Pod adresem https://www.seligift.com/breloki-reklamo we...
- Ciąża i przygotowanie Liczba postów: 136 Grupa: Trudne tema... Znacie jakieś forum dla kobiet o tematyce ciążowej?
- Jaki samochód dla kobiety? Liczba postów: 54 Grupa: Trudne tema... Osobiście mogę Wam wszystkim polecić sprawdzić stronę kobiecykat.pl , na której znajdziecie portal informacyjny stworzony z myślą o kobietach, które chcą mieć p...

