Samochody elektryczne w Polsce w 2022 roku – wszystko, co musisz wiedzieć

Samochody elektryczne w Polsce w 2022 roku – wszystko, co musisz wiedzieć

Coraz więcej dzieje się w sektorze elektromobilności w Polsce. Aut elektrycznych systematycznie przybywa, a infrastruktura do ładowania jest sukcesywnie rozbudowywana. Ile mamy już elektryków? Czy kryzys gospodarczy przyniesie nam spowolnienie na tym polu? Czy nadal opłaca się kupować samochody elektryczne? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej. Czytaj dalej

 

Elektromobilność w Polsce – najświeższe dane

Mamy coraz więcej samochodów elektrycznych. Potwierdzają to dane z Licznika Elektromobilności, raportu prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Według raportu pod koniec września 2022 roku po polskich drogach jeździło ponad 57 tysięcy osobowych i użytkowych aut z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dziewięć miesięcy przybyło ich prawie 19 tysięcy sztuk. To o 44% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego! Dla porównania warto też dodać, że z końcem sierpnia 2020 roku mieliśmy w Polsce niecałe 14 tysięcy aut elektrycznych. Elektromobilność w Polsce to zatem kierunek, w którym dążymy naprawdę konsekwentnie. 


Samochody elektryczne w Polsce w 2022 roku – wszystko, co musisz wiedzieć


Koszty ładowania elektryków idą w górę

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy elektryki nadal będą opłacalne, szczególnie biorąc pod uwagę drastycznie rosnące ceny prądu. Nie da się jednak odpowiedzieć na nie jednoznacznie. To, ile zapłacimy za ładowanie firmowej floty aut elektrycznych, zależy od mnóstwa poszczególnych czynników. 


Znaczenie ma m.in. miejsce ładowania elektryka. Robisz to w trasie? Warto wiedzieć, że koszt „tankowania” pojazdu na prąd zależy głównie od polityki cenowej operatora ładowarek. Ceny za kilowatogodzinę mogą różnić się u poszczególnych operatorów nawet o ponad złotówkę. Niektóre stacje umożliwiają z kolei ładowanie za stałą, konkretną kwotę – niezależną od czasu ładowania czy ilości pobranej energii. Co ciekawe, według wyliczeń analityków w większości przypadków tańsze jest podłączanie auta do swojej własnej, firmowej ładowarki. Może być nawet kilkukrotnie bardziej opłacalne niż korzystanie ze stacji operatorów. 


Do tego dochodzi specyfika auta. W rankingach najbardziej oszczędnych pojazdów wygrywa Tesla. Oblicz, ile prądu potrzebują samochody z Twojej floty do przejechania 100 km, a dowiesz się, czy jest oszczędne, czy niekoniecznie. 


Poza tym należy pamiętać, że kosztu ładowania elektryka nie można analizować bez kontekstu cen na rynku paliw. Co prawda, energia elektryczna jest coraz droższa, jednak koszt litra benzyny, oleju napędowego oraz LPG również szybuje w górę. To sprawia, że „dystans” pomiędzy elektrykami a autami na paliwa tradycyjne się zmniejsza. 

 

Czytaj również: Czy warto zainwestować w klimatyzację?


Samochody elektryczne w Polsce w 2022 roku – wszystko, co musisz wiedzieć

 

2022 i 2023 rok – czy nadal warto inwestować w samochody elektryczne? 

Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że posiadanie firmowej floty aut elektrycznych przestało się opłacać. Taki wniosek wysuwają jednak tylko ci, którzy biorą pod uwagę wyłącznie cenę prądu. Rosnące ceny paliw sprawiają, że inwestycja w elektryki znów wydaje nam się atrakcyjna. Jeśli chcesz uniezależnić się w ten sposób od niestabilnej sytuacji na rynku, pomyśl o własnych punktach ładowania pojazdów. Analizy wykazują, że to znacznie bardziej opłacalne rozwiązanie niż korzystanie z rozwiązań operatorów. Kolejnym krokiem do większej niezależności – od rosnących cen paliw, ale i energii elektrycznej – jest własna instalacja fotowoltaiczna. Dzięki fotowoltaice będziesz produkował prąd z darmowej energii słonecznej i zużywał go na bieżące potrzeby przedsiębiorstwa – także na ładowanie swoich aut. Jeżeli dodatkowo zdecydujesz się na magazyn energii, zyskasz dostęp do prądu niezależnie od pory dnia i nocy. Takie rozwiązanie jest najbardziej opłacalne ekonomicznie. 


Jaką przyszłość mają elektryki w Polsce? 

Jak wynika z najnowszej analizy Polish EV Outlook 2022, udział nowych, całkowicie elektrycznych aut w sprzedaży nowych osobówek wzrośnie do 14,5% w ciągu kolejnych trzech lat (aktualnie jest to ok. 4,8%). Oznacza to, że już w 2025 roku po polskich drogach będzie się poruszać ponad 100 tysięcy elektryków. Co prawda, to kilkakrotnie mniej niż wynosi średnia unijna – 18,6% – jednak trzeba wziąć pod uwagę to, że temat elektromobilności w Polsce tak naprawdę dopiero raczkuje. 


Mimo wyzwań, przed którymi obecnie stoi polska gospodarka, nic nie wskazuje na to, aby elektromobilna rewolucja mogła się zatrzymać. Możemy się też spodziewać, że posiadanie elektryka będzie coraz bardziej opłacalne, zarówno w przypadku osób prywatnych, jak i firm.

 

Czytaj również: Kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w Polsce są inwestycje w OZE i sieci przesyłowe


2022-12-01
Źródło: Artykuł zewnętrzny / budnet.pl

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 19159 użytkowników

Użytkownicy online (5)

gości: 270

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >