Strategia ‘Lead&Grow’ – Saint-Gobain wyznacza kierunek rozwoju sektora budowlanego

Strategia ‘Lead&Grow’ – Saint-Gobain wyznacza kierunek rozwoju sektora budowlanego

Po sukcesie poprzedniego planu („Grow&Impact”) – Saint-Gobain, światowy lider w dziedzinie lekkiego i zrównoważonego budownictwa – ogłasza swój nowy plan strategiczny „Lead&Grow”. Zajmując pierwsze miejsce w każdym regionie i bazując na modelu operacyjnym opartym na krajach, świetnie dostosowanym do specyfiki rynków lokalnych i zdeglobalizowanego świata, Grupa podwyższa swoją trajektorię rentownego wzrostu, stawiając sobie za cel: Czytaj dalej

 

  • Osiągnięcie przewagi dzięki bezkonkurencyjnemu pakietowi rozwiązań, zapewniającemu budynkom wysoką efektywność i zrównoważoną charakterystykę oraz umożliwiającemu Grupie zwiększenie swojej ekspozycji na budownictwo niemieszkalne i infrastrukturalne. 
  • Strategię skoncentrowaną na wzroście i tworzeniu wartości poprzez: 
    • nakłady inwestycyjne i przejęcia zorientowane na wzrost o wartości ok.

12 mld EUR[1] w latach 2026–2030,

  • dalszą optymalizację profilu Grupy z przewidywaną rotacją aktywów na poziomie ponad 20% wartości sprzedaży do roku 2030.
  • Ambitną trajektorię finansową w latach 2026–2030 z podwyższonymi celami:
    • Wzrost sprzedaży na poziomie średniej wartości jednocyfrowej w walutach lokalnych[2], o 1- 2 punkty procentowe ponad wzrost rynku.
    • Marża zysku EBITDA w przedziale 15% do 18%[3].
    • Wskaźnik gotówki (Free cash flow conversion ratio) powyżej 50%. 
    • Wskaźnik rentowności zaangażowanego kapitału (ROCE) powyżej 13%. 
  • Atrakcyjne zyski dla akcjonariuszy z przewidywaną kwotą rzędu 8 mld EUR do wypłaty w formie dywidend i wykupu akcji do 2030 roku.

 

Benoit Bazin, Prezes i CEO, komentuje:

Jako światowy lider w dziedzinie lekkiego i zrównoważonego budownictwa, Saint-Gobain znajduje się w optymalnej pozycji, aby sprostać największym wyzwaniom sektora budowlanego dzięki pełnej gamie innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań. W ciągu ostatnich kilku lat Grupa udowodniła siłę swojego nowego profilu i zdolność do realizacji planu strategicznego „Grow&Impact”. Wraz z planem „Lead&Grow” podnosimy jeszcze wyżej poprzeczkę w zakresie wzrostu, rentowności i tworzenia wartości dla swoich akcjonariuszy i klientów. W obecnej sytuacji geopolitycznej Saint-Gobain korzysta z potężnego modelu operacyjnego, który został opracowany i zoptymalizowany dla poszczególnych krajów w oparciu o lokalne łańcuchy wartości.


Strategia ‘Lead&Grow’ – Saint-Gobain wyznacza kierunek rozwoju sektora budowlanego

 

 

Czytaj również: ALDI kończy z „trójkami” – jaja klatkowe znikają z półek


Jestem przekonany, że dzięki wiedzy i zaangażowaniu naszych zespołów osiągniemy ponadprzeciętne wyniki w każdym regionie geograficznym i wykorzystamy najważniejsze szanse: w Azji i krajach o wysokim wzroście gospodarczym, stymulowanym przez demografię i urbanizację, w Ameryce Północnej, gdzie występują duże potrzeby strukturalne, oraz w Europie, gdzie istnieje znaczny potencjał ożywienia gospodarczego. Będziemy również rozszerzać działalność o nowe rosnące rynki: budownictwa infrastrukturalnego, szczególnie dzięki naszej ugruntowanej pozycji lidera w dziedzinie chemii budowlanej, oraz sektora niemieszkalnego, w którym Grupa posiada kluczowe atuty. Budujemy świat dnia dzisiejszego i jutra z ambicjami i odpowiedzialnością.


Nr 1 na świecie w dziedzinie lekkiego i zrównoważonego budownictwa…

Saint-Gobain jest jedyną firmą oferującą kompleksowy zestaw rozwiązań optymalizujących efektywność i orientację na zrównoważony rozwój w sektorze nowego budownictwa i remontów, a także infrastruktury. Obejmują one rozwiązania zewnętrzne (pokrycia dachowe, elewacje, przeszklenia), rozwiązania do wnętrz (ścianki działowe z płyt gipsowo-kartonowych, izolacje, sufity), chemię budowlaną (hydroizolacje i uszczelnienia, zaprawy, kleje i powłoki do podłóg oraz ścian, domieszki i dodatki do betonu czy cementu), a także wsparcie sprzedażowe (w tym doradztwo, specyfikacje i usługi cyfrowe).

 

Grupa ma globalny rynek zbytu o wartości około 500 miliardów EUR i dużym potencjale wzrostu, zarówno w sektorze mieszkaniowym, jak i niemieszkalnym, a także w zakresie infrastruktury. Jej silna pozycja w branży przemysłowej oraz idealne pozycjonowanie w poszczególnych krajach pozwala stawiać czoła największym wyzwaniom budowlanym w każdym z głównych obszarów geograficznych:

 

  • Wzrost liczby ludności i urbanizacja, zwłaszcza w Azji i krajach rozwijających się;
  • Efektywność na placu budowy i termomodernizacja  (głównie w Europie) przez

adaptację budynków i infrastruktury do zmian klimatu (szczególnie w Ameryce Północnej);

  • Powrót produkcji przemysłowej do krajów pochodzenia w następstwie deglobalizacji;
  • Gospodarka o obiegu zamkniętym, aby rozwiązać problem niedoboru zasobów.

 

Saint-Gobain czerpie korzyści ze swojej atrakcyjnej lokalizacji geograficznej, obejmującej Europę Zachodnią, z dużym potencjałem ożywienia gospodarczego, Amerykę Północną, gdzie rynek jest stabilny strukturalnie, oraz Azję i kraje wschodzące, w których motorem wzrostu są zmiany demograficzne i urbanizacja. Dzięki „Lead&Grow” Grupa zamierza zwiększyć swoją ekspozycję na rynki o wysokim wzroście gospodarczym – Amerykę Północną, Azję i Pacyfik oraz kraje wschodzące – które według prognoz będą odpowiadać za blisko 60% wartości sprzedaży w perspektywie długoterminowej (obecnie jest to około 50%).

 

Organizacje  krajowe mają kluczowe znaczenie dla sukcesu modelu biznesowego Grupy. Bazując na marce Saint-Gobain i bogatej ofercie handlowej, platformy te są motorami wzrostu na swoich rynkach, zarządzane przez dyrektorów generalnych pochodzących z danego kraju oraz zespoły w pełni odpowiedzialne za wyniki swojego obszaru (EBITDA, wolne przepływy pieniężne, ROCE).

 

Grupa wyznacza kierunek transformacji budownictwa i stała się punktem odniesienia dzięki swojej ofercie zrównoważonych rozwiązań, które stanowią blisko 75% wartości sprzedaży. Saint-Gobain ma zdecydowanie pozytywny wpływ na swój łańcuch wartości: rozwiązania sprzedawane przez Grupę w ciągu jednego roku pozwalają uniknąć emisji około 1 mld ton CO2 w całym okresie ich użytkowania. Jeśli chodzi o ścieżkę dekarbonizacji własnej działalności, Grupa Saint-Gobain od 2017 roku zmniejszyła emisje CO2 o 34% i obecnie dąży do ich redukcji (zakres 1 i 2) rzędu 40% do 45% do 2035 (w porównaniu do 2017 roku), zgodnie z podjętym zobowiązaniem do osiągnięcia zeroemisyjności netto do 2050 roku.


…z jeszcze lepszymi perspektywami wzrostu

Rozwiązania: przewaga konkurencyjna Saint-Gobain

Aby sprostać oczekiwaniom klientów w całym łańcuchu wartości, Grupa opracowuje kompleksowe i innowacyjne rozwiązania, które wspólnie zapewniają większe korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju i wydajności:

·        Dla właścicieli nieruchomości: większa wartość (efektywność energetyczna, odporność na zmiany klimatu, rozwiązania o  obniżonym śladzie węglowym  i cyrkularność);

·        Dla mieszkańców: komfort i dobre samopoczucie (właściwości termiczne, akustyczne, wizualne i jakość powietrza);

·        Dla architektów i wykonawców: specyfikacja i doradztwo, wydajność na placu budowy, materiały cyrkularne.

 

Saint-Gobain przyspiesza tempo wzrostu dzięki cross-sellingowi, wzbogacaniu oferty o rozwiązania oferujące wysoką wartość dodaną i zintegrowane systemy oraz zwiększaniu udziału w sprzedaży na bazie specyfikacji w ramach opartej na rynkach krajowych strategii obsługi kluczowych klientów. Rozwiązania są wdrażane we wszystkich kanałach sprzedaży (dystrybucja tradycyjna, dystrybucja DIY, sprzedaż bezpośrednia i cyfrowa), co prowadzi do lepszych wyników handlowych, wzbogacenia asortymentu i wyższych marż.

 

Rynki o wysokim potencjale wzrostu: nieruchomości niemieszkalne i infrastruktura

Poszerzenie oferty Grupy w ciągu ostatnich kilku lat otworzyło ogromne szanse na wzrost w sektorze nieruchomości niemieszkalnych (w tym placówek edukacyjnych i opieki zdrowotnej, hoteli i centrów danych) oraz infrastruktury (transport, energetyka). Saint-Gobain generuje 15 mld EUR przychodów na rynku, którego aktualna wartość wynosi około 250 mld EUR, i opracowuje dostosowane do potrzeb klientów oferty bazujące na zróżnicowanych i innowacyjnych flagowych produktach, które wspierają sprzedaż całej oferty Grupy.

 

  • Placówki służby zdrowia: rozwiązania zapewniające komfort latem, ochronę przed promieniowaniem rentgenowskim, higienę, jakość powietrza i komfort akustyczny;
  • Centra danych i czyste gałęzie przemysłu: rozwiązania zapewniające szybką budowę, ściany działowe i beton o obniżonym śladzie węglowym, zarządzanie przepływem powietrza oraz lepszą izolację termiczną;
  • Mosty i tunele: hydroizolacje techniczne, domieszki specjalistyczne, zaprawy rozprężne i iniekcyjne, zaprawy naprawcze i ochronne;
  • Lotniska: zbrojenia pasów startowych, szkło ognioodporne, , fasady z kontrolą nasłonecznienia, podłogi techniczne i przegrody akustyczne. 

 

Grupa dysponuje wyjątkowymi atutami, które pozwolą jej rozwijać się na tych perspektywicznych rynkach:

  • Zespoły ds. specyfikacji w poszczególnych krajach, specjalizujące się w kompleksowych i wielkoskalowych projektach, wykorzystujące relacje z kluczowymi klientami i flagowe produkty;
  • Potencjał innowacyjny, wspierany przez specjalistyczną wiedzę z zakresu budownictwa i sztuczną inteligencję, który pozwala Saint-Gobain odgrywać pionierską rolę i dostosowywać swoje rozwiązania do specyfiki każdego lokalnego rynku, z wykorzystaniem regionalnych ośrodków badawczo-rozwojowych;
  • Wiodąca pozycja w branży chemii budowlanej, gdzie Grupa planuje zwiększyć sprzedaż z obecnych 6,5 mld EUR do ponad 9 mld EUR do 2030 roku, wzmacniając swoją ekspozycję na segment budownictwa infrastrukturalnego. 

 

Strategia atrakcyjna dla akcjonariuszy

Alokacja kapitału skoncentrowana na wzroście i tworzeniu wartości

Dzięki zdolności do generowania „gotówki” Saint-Gobain planuje alokację około 20 mld EUR kapitału w latach 2026–2030, łącząc wzrost z atrakcyjnymi zyskami dla akcjonariuszy przy jednoczesnym utrzymaniu solidnego bilansu i wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA na poziomie od 1,5x do 2,0x:

 

  • Około 12 mld EUR przeznaczone zostanie na inwestycje w rozwój i przejęcia (netto po uwzględnieniu zbycia aktywów), przy zastosowaniu rygorystycznych kryteriów, zarówno w przypadku inwestycji w dodatkowe moce produkcyjne (IRR > 20%), jak i przejęć (tworzenie wartości przy ROCE > WACC w ciągu 3 lat). Nacisk zostanie położony na umocnienie pozycji lidera, rynki o wysokim wzroście gospodarczym i sektor chemii budowlanej.
  • Aktywna optymalizacja profilu Grupy w celu kontynuowania wzrostu, rentowności i tworzenia wartości, z docelową rotacją aktywów na poziomie ponad 20% wartości sprzedaży do 2030 roku (zbycia i przejęcia).
  • Wyższy zwrot z inwestycji dla akcjonariuszy, szacowany na około 8 mld EUR
  • Około 6 mld EUR zostanie rozdzielone między akcjonariuszy w formie dywidendy, przy czym celem jest regularny wzrost wartości dywidendy na akcję;
  • 2 mld EUR zostanie przeznaczone na wykup akcji.

 

Podwyższone cele finansowe: ambitna trajektoria na lata 2026–2030:

  • Wzrost sprzedaży na poziomie średniej wartości jednocyfrowej w walutach lokalnych[4], około 1–2 punkty procentowe ponad wzrost rynku;
  • Marża EBITDA w przedziale od 15% do 18%[5];
  • Wskaźnik konwersji wolnych przepływów pieniężnych powyżej 50%;
  • Wskaźnik rentowności zaangażowanego kapitału (ROCE) powyżej 13%.

 

Saint-Gobain podtrzymuje swoją prognozę dotyczącą marży operacyjnej na poziomie powyżej 11,0% za cały rok 2025.

 

Czytaj również: Elektryki w pracy – infrastruktura ładowania jako nowy benefit

 

Dzień Rynków Kapitałowych odbył się 6 października br. zarówno w formie stacjonarnej, jak i online. Prezentacja rozpoczęła się o godz. 14:00 czasu środkowoeuropejskiego i obejmowała sesję pytań i odpowiedzi dla analityków i inwestorów. Dokumentacja i transmisja są dostępne na stronie internetowej Saint-Gobain: https://www.saint-gobain.com/en/finance/cmd-2025. 



[1] Netto po uwzględnieniu zbytych aktywów.

[2] Z wyłączeniem znacznego spowolnienia gospodarczego i/lub istotnych zbyć aktywów.

[3] W porównaniu z poprzednim planem „Grow&Impact” z docelową marżą operacyjną w przedziale 9% do 11%, odpowiadającą  marży EBITDA na poziomie 13% do 15%.

 

[4] Z wyłączeniem znacznego spowolnienia gospodarczego i/lub istotnych zbyć aktywów.

[5] W porównaniu z poprzednim planem „Grow&Impact” z docelową marżą operacyjną w przedziale 9% do 11%, odpowiadającą  marży EBITDA na poziomie 13% do 15%.

 

2025-10-09
Źródło: Tower Group / budnet.pl

Tagi

Czytaj też…

Czytaj na forum

Kalkulator izolacji ścian

Społeczność budnet.pl ma już 20262 użytkowników

Użytkownicy online (1)

gości: 640

Ostatnio dołączyli
Zobacz wszystkich >
Galerie
Zobacz wszystkie galerie >