Fiskus chce zarobić 19 proc. mimo ulgi
Ulga meldunkowa przysługuje tylko w razie sprzedaży mieszkania lub domu, a od gruntu pod nimi trzeba zapłacić podatek – twierdzi resort finansów. To absurd – odpowiadają eksperci
Doradcy podatkowi załamują ręce i radzą swoim klientom albo występować z wnioskami o interpretację podatkową, albo czekać na wyroki sądów administracyjnych, które wkrótce w tego typu sprawach powinny zacząć zapadać. Co do tego, że tak się stanie, nie mają najmniejszych wątpliwości. Jak twierdzą, trudno się zgodzić z przyjętą przez fiskusa interpretacją przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Zwolnienie tak…
Chodzi o art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, który w katalogu przychodów zwolnionych od podatku wymienia przychody uzyskane z odpłatnego zbycia: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w nim, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (lub udziału w takim lokalu), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Pod warunkiem że podatnik był w nim zameldowany na stałe nie krócej niż 12 miesięcy przed sprzedażą i że w ciągu 14 dni od zbycia nieruchomości zawiadomi urząd skarbowy, spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia.
Tej ulgi od 1 stycznia 2009 r. już nie ma, ale osoby, które w czasie jej obowiązywania, czyli w latach 2007 – 2008, kupiły nieruchomość, którą teraz chcą sprzedać, mogą z niej skorzystać na zasadzie praw nabytych. I tu zaczynają się problemy.
Fiskus uznał, że skoro przepis mówi tylko o budynkach i lokalach, to nie dotyczy… gruntów, na których się one znajdują.
czytaj więcej...
Zwolnienie tak…
Chodzi o art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, który w katalogu przychodów zwolnionych od podatku wymienia przychody uzyskane z odpłatnego zbycia: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w nim, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (lub udziału w takim lokalu), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Pod warunkiem że podatnik był w nim zameldowany na stałe nie krócej niż 12 miesięcy przed sprzedażą i że w ciągu 14 dni od zbycia nieruchomości zawiadomi urząd skarbowy, spełnia warunki do skorzystania ze zwolnienia.
Tej ulgi od 1 stycznia 2009 r. już nie ma, ale osoby, które w czasie jej obowiązywania, czyli w latach 2007 – 2008, kupiły nieruchomość, którą teraz chcą sprzedać, mogą z niej skorzystać na zasadzie praw nabytych. I tu zaczynają się problemy.
Fiskus uznał, że skoro przepis mówi tylko o budynkach i lokalach, to nie dotyczy… gruntów, na których się one znajdują.
czytaj więcej...
Źródło: Rzeczpospolita
Komentarze
Tagi
Czytaj też…
Czytaj na forum
- Moda Liczba postów: 6723 Grupa: Trudne tema... Codzienne stylizacje to jeden z tematów, których najczęściej szukam na stronach poświęconych modzie. Szczególnie interesują mnie zestawy odpowiednie do pracy, n...
- Podpisz w minutę, nie w godzinę: przewodnik po pod... Liczba postów: 1 Grupa: Aktualności
- Jaki fotograf na ślub? Liczba postów: 73 Grupa: Trudne tema... Zastanawialiście się kiedyś nad tym, jak ważne są zaproszenia ślubne? Miałam ostatnio okazję zobaczyć kilka różnych wzorów na targach i powiem Wam, że robią ogr...
- Fotelik samochodowy dla dziecka Liczba postów: 69 Grupa: Trudne tema... Zestaw BUZ PRO + BUZ PRO BODY to dwa foteliki korzystające z jednej obrotowej bazy ISOFIX. Jednorazowy montaż wystarcza na dłużej, a możliwość obrotu ułatwia za...
- Kredyty Liczba postów: 106 Grupa: Trudne tema... Warto odwiedzić ten serwis, jeśli ktoś lubi ciekawe artykuły i informacje oparte na sprawdzonych źródłach. Strona zawiera dużo interesującego i wiarygodnego kon...

